RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tambara, Elomar
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Fonseca, Maria Angela Peter da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2560
Resumo: Abstract In this work we examined the Statutes of the German School Societies of Rio-Grandense School – Rio Grande and Teuto-Brasileira School – Três Vendas – Pelotas and the formation of a student profile through the action of teacher Arno Ristow, who served in both the teaching educandários during the Nationalization of Education. Among the used sources are: statutes of the German School Society in Três Vendas – Pelotas – 1916; statutes of the German School Society of Rio Grande – 1938; notebook of remembrance of the visit of teacher Arno Ristow to Pelotas - 1981, interview with teacher Arno Ristow, Rio de Janeiro - 2011. Key words: Teutonic-Brazilian. Urban Education
id FURG-12_cbeb6d3594bc5064707c7fa1c3b68789
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/2560
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMESDeutsche Schulen Urbanas de Rio Grande e Pelotas: entre semelhanças e especificidades (1933-1938) em tempos de transiçãoEducação Urbana. Teuto-Brasileira.Abstract In this work we examined the Statutes of the German School Societies of Rio-Grandense School – Rio Grande and Teuto-Brasileira School – Três Vendas – Pelotas and the formation of a student profile through the action of teacher Arno Ristow, who served in both the teaching educandários during the Nationalization of Education. Among the used sources are: statutes of the German School Society in Três Vendas – Pelotas – 1916; statutes of the German School Society of Rio Grande – 1938; notebook of remembrance of the visit of teacher Arno Ristow to Pelotas - 1981, interview with teacher Arno Ristow, Rio de Janeiro - 2011. Key words: Teutonic-Brazilian. Urban EducationNeste trabalho analisamos os Estatutos das Sociedades Escolares Allemãs do Colégio Rio-Grandense - Rio Grande e da Escola Teuto-Brasileira – Três Vendas - Pelotas e, a formação de um perfil discente através da ação do professor Arno Ristow, que exerceu o magistério nos dois educandários no período de Nacionalização do Ensino. Entre as fontes utilizadas destacam-se: estatutos da Sociedade Escolar Allemã nas Três Vendas - Pelotas – 1916; estatutos da Sociedade Escolar Allemã do Rio Grande – 1938; caderno de lembrança da visita do professor Arno Ristow à Pelotas - 1981; entrevista com o professor Arno Ristow, Rio de Janeiro – 2011.Lepidus2012-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2560Revista Didática Sistêmica; v. 14 n. 1 (2012); 70-851809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2560/1628Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessTambara, ElomarFonseca, Maria Angela Peter da2018-11-08T18:41:23Zoai:periodicos.furg.br:article/2560Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T18:41:23Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMES
Deutsche Schulen Urbanas de Rio Grande e Pelotas: entre semelhanças e especificidades (1933-1938) em tempos de transição
title RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMES
spellingShingle RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMES
Tambara, Elomar
Educação Urbana. Teuto-Brasileira.
title_short RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMES
title_full RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMES
title_fullStr RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMES
title_full_unstemmed RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMES
title_sort RIO GRANDE AND PELOTAS URBAN DEUTSCHE SCHULEN: BETWEEN SIMILARITIES AND SPECIFICITIES (1933-1938) IN TRANSITION TIMES
author Tambara, Elomar
author_facet Tambara, Elomar
Fonseca, Maria Angela Peter da
author_role author
author2 Fonseca, Maria Angela Peter da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tambara, Elomar
Fonseca, Maria Angela Peter da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Urbana. Teuto-Brasileira.
topic Educação Urbana. Teuto-Brasileira.
description Abstract In this work we examined the Statutes of the German School Societies of Rio-Grandense School – Rio Grande and Teuto-Brasileira School – Três Vendas – Pelotas and the formation of a student profile through the action of teacher Arno Ristow, who served in both the teaching educandários during the Nationalization of Education. Among the used sources are: statutes of the German School Society in Três Vendas – Pelotas – 1916; statutes of the German School Society of Rio Grande – 1938; notebook of remembrance of the visit of teacher Arno Ristow to Pelotas - 1981, interview with teacher Arno Ristow, Rio de Janeiro - 2011. Key words: Teutonic-Brazilian. Urban Education
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2560
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2560
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2560/1628
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 14 n. 1 (2012); 70-85
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041940026359808