EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410 |
Resumo: | At present, ways of life mediated by social media and digital technologies are evident, although they are not as clear as the ways in which the circumstances that made these ways possible. Following this logic, there is an excess of information and, according to some authors, a lack of experience. This text aims to present a discussion about education as an experience in relation to the observed changes from the subjective possibilities that arise in the context marked by immaterial reality.To do so, it starts with the notion of experience discussed by Larrosa (2002) in dialogue with authors who reflect the productions and generated effects as a result of the digital context to discuss the role of institutions such as the school in the face of the observed changes. From the discussion, it is considered that the observed changes seem to require the expansion of the notion of experience, as well as establishing new knowledge to be developed by the actors involved. |
id |
FURG-12_df64dd2c42a0fd12f34dc5e7cbe01457 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15410 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITYEDUCACIÓN PARA LA TECNOLOGÍA: EXPERIENCIA EN EL CONTEXTO DE LA REALIDAD INMATERIALEDUCAÇÃO PARA A TECNOLOGIA: EXPERIÊNCIA NO CONTEXTO DA REALIDADE IMATERIALAt present, ways of life mediated by social media and digital technologies are evident, although they are not as clear as the ways in which the circumstances that made these ways possible. Following this logic, there is an excess of information and, according to some authors, a lack of experience. This text aims to present a discussion about education as an experience in relation to the observed changes from the subjective possibilities that arise in the context marked by immaterial reality.To do so, it starts with the notion of experience discussed by Larrosa (2002) in dialogue with authors who reflect the productions and generated effects as a result of the digital context to discuss the role of institutions such as the school in the face of the observed changes. From the discussion, it is considered that the observed changes seem to require the expansion of the notion of experience, as well as establishing new knowledge to be developed by the actors involved.En el contexto actual, se evidencian modos de vida mediados por redes sociales y tecnologías digitales, aunque no son tan claras las formas en que se dieron las circunstancias que los posibilitaron. En esta lógica, se observa un exceso de información y, según algunos autores, una escasez de experiencia. Este texto tiene como objetivo presentar una discusión sobre la educación como experiencia en relación a los cambios observados a partir de las posibilidades subjetivas que surgen en el contexto marcado por la realidad inmaterial. Para ello, parte de la noción de experiencia discutida por Larrosa (2002) en diálogo con autores que reflexionan sobre las producciones y efectos generados a partir del contexto digital para discutir el papel de instituciones como la escuela frente a los cambios observados. A partir de la discusión desarrollada, se considera que los cambios observados parecen requerir la ampliación de la noción de experiencia, así como el establecimiento de nuevos conocimientos a ser desarrollados por los actores involucrados.No contexto atual, evidenciam-se modos de vida mediados por mídias sociais e tecnologias digitais, ainda que não sejam tão nítidas as formas como se deram as circunstâncias que possibilitaram tais modos. Nesta lógica, observa-se um excesso de informação e, conforme alguns autores, uma escassez de experiência. Este texto tem por objetivo apresentar uma discussão acerca da educação como experiência em relação às mudanças observadas a partir das possibilidades subjetivas que surgem no contexto marcado pela realidade imaterial. Para tanto, parte-se da noção de experiência discutida por Larrosa (2002) em diálogo com autores que refletem as produções e os efeitos gerados em decorrência do contexto digital para discutir o papel de instituições como a escola frente às alterações observadas. A partir da discussão, considera-se que as mudanças observadas parecem exigir a ampliação da noção de experiência, bem como estabelece novos conhecimentos a serem desenvolvidos pelos atores envolvidos.Lepidus2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1541010.14295/rds.v25i2.15410Revista Didática Sistêmica; v. 25 n. 2 (2023): DOSSIÊ LINGUAGENS, INCLUSÃO E TECNOLOGIAS: PERSPECTIVAS DE GOVERNAMENTO NA CONTEMPORANEIDADE; 51-621809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410/10689Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessZilio, Virgínia MariaSilva, Pamela Carvalho daWitchs, Pedro Henrique2024-03-05T17:47:47Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15410Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2024-03-05T17:47:47Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY EDUCACIÓN PARA LA TECNOLOGÍA: EXPERIENCIA EN EL CONTEXTO DE LA REALIDAD INMATERIAL EDUCAÇÃO PARA A TECNOLOGIA: EXPERIÊNCIA NO CONTEXTO DA REALIDADE IMATERIAL |
title |
EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY |
spellingShingle |
EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY Zilio, Virgínia Maria |
title_short |
EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY |
title_full |
EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY |
title_fullStr |
EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY |
title_full_unstemmed |
EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY |
title_sort |
EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY |
author |
Zilio, Virgínia Maria |
author_facet |
Zilio, Virgínia Maria Silva, Pamela Carvalho da Witchs, Pedro Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Pamela Carvalho da Witchs, Pedro Henrique |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zilio, Virgínia Maria Silva, Pamela Carvalho da Witchs, Pedro Henrique |
description |
At present, ways of life mediated by social media and digital technologies are evident, although they are not as clear as the ways in which the circumstances that made these ways possible. Following this logic, there is an excess of information and, according to some authors, a lack of experience. This text aims to present a discussion about education as an experience in relation to the observed changes from the subjective possibilities that arise in the context marked by immaterial reality.To do so, it starts with the notion of experience discussed by Larrosa (2002) in dialogue with authors who reflect the productions and generated effects as a result of the digital context to discuss the role of institutions such as the school in the face of the observed changes. From the discussion, it is considered that the observed changes seem to require the expansion of the notion of experience, as well as establishing new knowledge to be developed by the actors involved. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410 10.14295/rds.v25i2.15410 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410 |
identifier_str_mv |
10.14295/rds.v25i2.15410 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410/10689 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 25 n. 2 (2023): DOSSIÊ LINGUAGENS, INCLUSÃO E TECNOLOGIAS: PERSPECTIVAS DE GOVERNAMENTO NA CONTEMPORANEIDADE; 51-62 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939028115456 |