EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zilio, Virgínia Maria
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva, Pamela Carvalho da, Witchs, Pedro Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410
Resumo: At present, ways of life mediated by social media and digital technologies are evident, although they are not as clear as the ways in which the circumstances that made these ways possible. Following this logic, there is an excess of information and, according to some authors, a lack of experience. This text aims to present a discussion about education as an experience in relation to the observed changes from the subjective possibilities that arise in the context marked by immaterial reality.To do so, it starts with the notion of experience discussed by Larrosa (2002) in dialogue with authors who reflect the productions and generated effects as a result of the digital context to discuss the role of institutions such as the school in the face of the observed changes. From the discussion, it is considered that the observed changes seem to require the expansion of the notion of experience, as well as establishing new knowledge to be developed by the actors involved.
id FURG-12_df64dd2c42a0fd12f34dc5e7cbe01457
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15410
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITYEDUCACIÓN PARA LA TECNOLOGÍA: EXPERIENCIA EN EL CONTEXTO DE LA REALIDAD INMATERIALEDUCAÇÃO PARA A TECNOLOGIA: EXPERIÊNCIA NO CONTEXTO DA REALIDADE IMATERIALAt present, ways of life mediated by social media and digital technologies are evident, although they are not as clear as the ways in which the circumstances that made these ways possible. Following this logic, there is an excess of information and, according to some authors, a lack of experience. This text aims to present a discussion about education as an experience in relation to the observed changes from the subjective possibilities that arise in the context marked by immaterial reality.To do so, it starts with the notion of experience discussed by Larrosa (2002) in dialogue with authors who reflect the productions and generated effects as a result of the digital context to discuss the role of institutions such as the school in the face of the observed changes. From the discussion, it is considered that the observed changes seem to require the expansion of the notion of experience, as well as establishing new knowledge to be developed by the actors involved.En el contexto actual, se evidencian modos de vida mediados por redes sociales y tecnologías digitales, aunque no son tan claras las formas en que se dieron las circunstancias que los posibilitaron. En esta lógica, se observa un exceso de información y, según algunos autores, una escasez de experiencia. Este texto tiene como objetivo presentar una discusión sobre la educación como experiencia en relación a los cambios observados a partir de las posibilidades subjetivas que surgen en el contexto marcado por la realidad inmaterial. Para ello, parte de la noción de experiencia discutida por Larrosa (2002) en diálogo con autores que reflexionan sobre las producciones y efectos generados a partir del contexto digital para discutir el papel de instituciones como la escuela frente a los cambios observados. A partir de la discusión desarrollada, se considera que los cambios observados parecen requerir la ampliación de la noción de experiencia, así como el establecimiento de nuevos conocimientos a ser desarrollados por los actores involucrados.No contexto atual, evidenciam-se modos de vida mediados por mídias sociais e tecnologias digitais, ainda que não sejam tão nítidas as formas como se deram as circunstâncias que possibilitaram tais modos. Nesta lógica, observa-se um excesso de informação e, conforme alguns autores, uma escassez de experiência. Este texto tem por objetivo apresentar uma discussão acerca da educação como experiência em relação às mudanças observadas a partir das possibilidades subjetivas que surgem no contexto marcado pela realidade imaterial. Para tanto, parte-se da noção de experiência discutida por Larrosa (2002) em diálogo com autores que refletem as produções e os efeitos gerados em decorrência do contexto digital para discutir o papel de instituições como a escola frente às alterações observadas. A partir da discussão, considera-se que as mudanças observadas parecem exigir a ampliação da noção de experiência, bem como estabelece novos conhecimentos a serem desenvolvidos pelos atores envolvidos.Lepidus2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1541010.14295/rds.v25i2.15410Revista Didática Sistêmica; v. 25 n. 2 (2023): DOSSIÊ LINGUAGENS, INCLUSÃO E TECNOLOGIAS: PERSPECTIVAS DE GOVERNAMENTO NA CONTEMPORANEIDADE; 51-621809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410/10689Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessZilio, Virgínia MariaSilva, Pamela Carvalho daWitchs, Pedro Henrique2024-03-05T17:47:47Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15410Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2024-03-05T17:47:47Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY
EDUCACIÓN PARA LA TECNOLOGÍA: EXPERIENCIA EN EL CONTEXTO DE LA REALIDAD INMATERIAL
EDUCAÇÃO PARA A TECNOLOGIA: EXPERIÊNCIA NO CONTEXTO DA REALIDADE IMATERIAL
title EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY
spellingShingle EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY
Zilio, Virgínia Maria
title_short EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY
title_full EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY
title_fullStr EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY
title_full_unstemmed EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY
title_sort EDUCATION FOR TECHNOLOGY: EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF IMMATERIAL REALITY
author Zilio, Virgínia Maria
author_facet Zilio, Virgínia Maria
Silva, Pamela Carvalho da
Witchs, Pedro Henrique
author_role author
author2 Silva, Pamela Carvalho da
Witchs, Pedro Henrique
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zilio, Virgínia Maria
Silva, Pamela Carvalho da
Witchs, Pedro Henrique
description At present, ways of life mediated by social media and digital technologies are evident, although they are not as clear as the ways in which the circumstances that made these ways possible. Following this logic, there is an excess of information and, according to some authors, a lack of experience. This text aims to present a discussion about education as an experience in relation to the observed changes from the subjective possibilities that arise in the context marked by immaterial reality.To do so, it starts with the notion of experience discussed by Larrosa (2002) in dialogue with authors who reflect the productions and generated effects as a result of the digital context to discuss the role of institutions such as the school in the face of the observed changes. From the discussion, it is considered that the observed changes seem to require the expansion of the notion of experience, as well as establishing new knowledge to be developed by the actors involved.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410
10.14295/rds.v25i2.15410
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410
identifier_str_mv 10.14295/rds.v25i2.15410
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15410/10689
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 25 n. 2 (2023): DOSSIÊ LINGUAGENS, INCLUSÃO E TECNOLOGIAS: PERSPECTIVAS DE GOVERNAMENTO NA CONTEMPORANEIDADE; 51-62
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939028115456