Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: de Brito Fernandes, Stenio, Menezes de Paiva, Marlúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15256
Resumo: The present study emerges from a research developed in the Doctorate in Education of a Graduate Program in Education of a Federal Institute (IF). It aims to highlight the scientific production developed in postgraduate studies in Brazil, on Law nº 5.692/1971, enacted on August 11, 1971, in the period from 1971 to 2021. The methodology is a bibliography approach, based on a survey of the State of Knowledge in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). As result, we infer that of the 464 works found, 28 of them have a connection with Law No. 5,692/1971, when dealing with its implementation, teacher training in some state of Brazil and the curricular changes that occurred to the detriment of this legislation. However, none of the investigations specifically addresses the implementation of Law No. 5,692/1971 and the State's actions for teacher formation in Vocational Education.
id FURG-2_0871e80256b061f444f116d9c57ac796
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15256
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTOLey nº 5.692/1971 y formación docente en educación profesional: una revisión del estado del conocimiento: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTOA LEI Nº 5.692/1971 E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTOEstado do ConhecimentoLei nº 5.692/1971História da EducaçãoEducação ProfissionalState of Knowledge. Law No. 5,692/1971. History of Education. Professional education.Estado del conocimiento. Ley N° 5.692/1971. Historia de la Educación. Educación profesional.The present study emerges from a research developed in the Doctorate in Education of a Graduate Program in Education of a Federal Institute (IF). It aims to highlight the scientific production developed in postgraduate studies in Brazil, on Law nº 5.692/1971, enacted on August 11, 1971, in the period from 1971 to 2021. The methodology is a bibliography approach, based on a survey of the State of Knowledge in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). As result, we infer that of the 464 works found, 28 of them have a connection with Law No. 5,692/1971, when dealing with its implementation, teacher training in some state of Brazil and the curricular changes that occurred to the detriment of this legislation. However, none of the investigations specifically addresses the implementation of Law No. 5,692/1971 and the State's actions for teacher formation in Vocational Education.El presente estudio surge de una investigación desarrollada en el Doctorado en Educación de un Programa de Posgrado en Educación de un Instituto Federal (IF). Tiene como objetivo destacar la producción científica desarrollada en los estudios de posgrado en Brasil, sobre la Ley nº 5.692/1971, promulgada el 11 de agosto de 1971, en el período de 1971 a 2021. La metodología es un enfoque bibliográfico, a partir de un relevamiento del Estado del Conocimiento en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (CAPES). Como resultado, inferimos que de los 464 trabajos encontrados, 28 de ellos tienen relación con la Ley nº 5.692/1971, cuando se trata de su implementación, la formación docente en algún estado de Brasil y los cambios curriculares ocurridos en detrimento de la esta legislación. Sin embargo, ninguna de las investigaciones aborda específicamente la implementación de la Ley N° 5.692/1971 y las acciones del Estado para la formación de docentes en Educación Profesional.O presente estudo emerge de uma pesquisa desenvolvida no Doutorado em Educação de um Programa de Pós-Graduação em Educação de um Instituto Federal (IF). Objetiva evidenciar a produção científica desenvolvida na pós-graduação do Brasil, sobre a Lei nº 5.692/1971, promulgada em 11 de agosto de 1971, no período de 1971 a 2021. A metodologia é de abordagem bibliografia, a partir de um levantamento do Estado do Conhecimento no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Como resultados, inferimos que dos 464 trabalhos encontrados, 28 deles possuem conexão com a Lei nº 5.692/1971, ao abordarem sobre sua implementação, formação docente em algum estado do Brasil e as mudanças curriculares ocorridas em detrimento dessa legislação. Entretanto, nenhuma das investigações, aborda especificamente, sobre a implementação da Lei nº 5.692/1971 e as ações do Estado para a formação docente no Ensino Profissionalizante.Universidade Federal do Rio Grande2024-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1525610.14295/momento.v33i1.15256Momento - Diálogos em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 185-209Momento - Diálogos em Educação; v. 33 n. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 185-2092316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/15256/10870Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveirade Brito Fernandes, Stenio Menezes de Paiva, Marlúcia2024-04-17T14:01:14Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15256Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2024-04-17T14:01:14Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
Ley nº 5.692/1971 y formación docente en educación profesional: una revisión del estado del conocimiento: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
A LEI Nº 5.692/1971 E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL:: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
title Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
spellingShingle Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira
Estado do Conhecimento
Lei nº 5.692/1971
História da Educação
Educação Profissional
State of Knowledge. Law No. 5,692/1971. History of Education. Professional education.
Estado del conocimiento. Ley N° 5.692/1971. Historia de la Educación. Educación profesional.
title_short Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
title_full Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
title_fullStr Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
title_full_unstemmed Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
title_sort Law nº 5.692/1971 and teacher formation in professional education: a review of the state of knowledge: UMA REVISÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO
author Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira
author_facet Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira
de Brito Fernandes, Stenio
Menezes de Paiva, Marlúcia
author_role author
author2 de Brito Fernandes, Stenio
Menezes de Paiva, Marlúcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Aleksandra Nogueira de Oliveira
de Brito Fernandes, Stenio
Menezes de Paiva, Marlúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Estado do Conhecimento
Lei nº 5.692/1971
História da Educação
Educação Profissional
State of Knowledge. Law No. 5,692/1971. History of Education. Professional education.
Estado del conocimiento. Ley N° 5.692/1971. Historia de la Educación. Educación profesional.
topic Estado do Conhecimento
Lei nº 5.692/1971
História da Educação
Educação Profissional
State of Knowledge. Law No. 5,692/1971. History of Education. Professional education.
Estado del conocimiento. Ley N° 5.692/1971. Historia de la Educación. Educación profesional.
description The present study emerges from a research developed in the Doctorate in Education of a Graduate Program in Education of a Federal Institute (IF). It aims to highlight the scientific production developed in postgraduate studies in Brazil, on Law nº 5.692/1971, enacted on August 11, 1971, in the period from 1971 to 2021. The methodology is a bibliography approach, based on a survey of the State of Knowledge in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). As result, we infer that of the 464 works found, 28 of them have a connection with Law No. 5,692/1971, when dealing with its implementation, teacher training in some state of Brazil and the curricular changes that occurred to the detriment of this legislation. However, none of the investigations specifically addresses the implementation of Law No. 5,692/1971 and the State's actions for teacher formation in Vocational Education.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15256
10.14295/momento.v33i1.15256
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15256
identifier_str_mv 10.14295/momento.v33i1.15256
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15256/10870
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 185-209
Momento - Diálogos em Educação; v. 33 n. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 185-209
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944869604917248