DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804 |
Resumo: | This article presents a reflection on the possible contributions of Distance Education in the framework of pedagogical practices developed in cooperative organizations. The discussion starts from the need to think about the education (formation and training) of associates from a movement of liberation of the subject, through critical consciousness, based on the principles and values of cooperativism. From this, we discussed the importance of Distance Education actions as a way to strengthen values and principles of cooperativism and the participation of co-operatives in the discussions of cooperatives, contributing so that organizations do not become just instruments of reproduction of the individualism in the capitalist perspective. |
id |
FURG-2_1fb83f49b48e434faca24c3ef5e2dffb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13804 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative educationLA EDUCACIÓN A DISTANCIA: una posible contribución a la educación cooperativaEDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: uma possível contribuição para a educação cooperativistaCooperativismoEducação à DistânciaFormaçãoEducaçãoCooperativism. Distance Education. Formation. Education.Cooperativismo. Educación a distancia. Formación. Educación.This article presents a reflection on the possible contributions of Distance Education in the framework of pedagogical practices developed in cooperative organizations. The discussion starts from the need to think about the education (formation and training) of associates from a movement of liberation of the subject, through critical consciousness, based on the principles and values of cooperativism. From this, we discussed the importance of Distance Education actions as a way to strengthen values and principles of cooperativism and the participation of co-operatives in the discussions of cooperatives, contributing so that organizations do not become just instruments of reproduction of the individualism in the capitalist perspective.El presente artículo presenta una reflexión sobre las posibles contribuciones de la Educación a Distancia en el ámbito de las prácticas pedagógicas desarrolladas en las organizaciones cooperativas. La discusión parte de la necesidad de pensar la educación (formación y capacitación) de los asociados por medio de un movimiento de liberación del sujeto, a través de la conciencia crítica, fundamentada en los principios y valores del cooperativismo. A partir de eso, debatimos la importancia de acciones de Educación a Distancia como modo de fortalecer los valores y principios del cooperativismo y la participación de los cooperados en las discusiones de las cooperativas, contribuyendo para que las organizaciones no se conviertan en meros instrumentos de reproducción del individualismo en la perspectiva capitalista.O presente artigo apresenta uma reflexão acerca das possíveis contribuições da Educação à Distância no âmbito das práticas pedagógicas desenvolvidas nas organizações cooperativas. A discussão parte da necessidade de se pensar a educação (formação e capacitação) dos associados a partir de um movimento de libertação do sujeito, através da consciência crítica, fundamentada nos princípios e valores do cooperativismo. A partir disso, debatemos a importância de ações de Educação à Distância como modo de fortalecer os valores e princípios do cooperativismo e a participação dos cooperados nas discussões das cooperativas, contribuindo para que as organizações não se tornem meros instrumentos de reprodução do individualismo na perspectiva capitalista. Universidade Federal do Rio Grande2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1380410.14295/momento.v31i02.13804Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 646 - 670Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 646 - 6702316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804/9714Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrare, Jian CarlosSeminotti, Jonas José2022-07-29T12:16:58Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13804Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-07-29T12:16:58Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education LA EDUCACIÓN A DISTANCIA: una posible contribución a la educación cooperativa EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: uma possível contribuição para a educação cooperativista |
title |
DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education |
spellingShingle |
DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education Frare, Jian Carlos Cooperativismo Educação à Distância Formação Educação Cooperativism. Distance Education. Formation. Education. Cooperativismo. Educación a distancia. Formación. Educación. |
title_short |
DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education |
title_full |
DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education |
title_fullStr |
DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education |
title_full_unstemmed |
DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education |
title_sort |
DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education |
author |
Frare, Jian Carlos |
author_facet |
Frare, Jian Carlos Seminotti, Jonas José |
author_role |
author |
author2 |
Seminotti, Jonas José |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frare, Jian Carlos Seminotti, Jonas José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cooperativismo Educação à Distância Formação Educação Cooperativism. Distance Education. Formation. Education. Cooperativismo. Educación a distancia. Formación. Educación. |
topic |
Cooperativismo Educação à Distância Formação Educação Cooperativism. Distance Education. Formation. Education. Cooperativismo. Educación a distancia. Formación. Educación. |
description |
This article presents a reflection on the possible contributions of Distance Education in the framework of pedagogical practices developed in cooperative organizations. The discussion starts from the need to think about the education (formation and training) of associates from a movement of liberation of the subject, through critical consciousness, based on the principles and values of cooperativism. From this, we discussed the importance of Distance Education actions as a way to strengthen values and principles of cooperativism and the participation of co-operatives in the discussions of cooperatives, contributing so that organizations do not become just instruments of reproduction of the individualism in the capitalist perspective. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804 10.14295/momento.v31i02.13804 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v31i02.13804 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804/9714 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 646 - 670 Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 646 - 670 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944872196997120 |