THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072 |
Resumo: | This quantitative cohort study aimed to analyze the main factors associated with dropping out of the optometry degree taught at the Universidad Nacional Autónoma de México at the Facultad de estudios superiors Iztacala. (FES-I). The main findings of the research pointed out that the highest dropout rate is mainly due to factors related to career changes. The problem arises before the students enter to the degree because the 53.1% of them didn´t choose the optometry degree as one of their options for the higher level; as well as the economic factor is a noteworthy point, since 43.8% stated that their greatest concern was that the materials that they requested during the degree and that are necessary for the clinical practice that are carried out were awfully expensive. |
id |
FURG-2_380740f4a3499c8e619e6937a9c29a13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14072 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICOLOS PRINCIPALES FACTORES DE DESERCIÓN EN LA LICENCIATURA EN OPTOMETRÍA DE LA UNAM-FES IZTACALA EN MÉXICOOS PRINCIPAIS FATORES DE EVASÃO NA GRADUAÇÃO EM OPTOMETRIA DA UNAM-FEZ IZTACALA NO MÉXICOEducação SuperiorEvasãoGraduaçãoHigher EducationDesertionCollegeEducación SuperiorDeserciónLicenciaturaThis quantitative cohort study aimed to analyze the main factors associated with dropping out of the optometry degree taught at the Universidad Nacional Autónoma de México at the Facultad de estudios superiors Iztacala. (FES-I). The main findings of the research pointed out that the highest dropout rate is mainly due to factors related to career changes. The problem arises before the students enter to the degree because the 53.1% of them didn´t choose the optometry degree as one of their options for the higher level; as well as the economic factor is a noteworthy point, since 43.8% stated that their greatest concern was that the materials that they requested during the degree and that are necessary for the clinical practice that are carried out were awfully expensive.Este trabajo, de cohorte cuantitativo, tuvo por objetivo analizar los principales factores asociados con la deserción en la licenciatura en optometría impartida en la Universidad Nacional Autónoma de México en la Facultad de Estudios Superiores Iztacala. (FES-I). Los principales hallazgos de la investigación apuntaron que el mayor índice de deserción se da principalmente por factores relacionados a cambios de carrera. La problemática que se presenta surge desde antes de entrar a la licenciatura ya que el 53.1% no colocaron a la licenciatura en optometría como una de sus opciones de ingreso al nivel superior; así como también el factor económico es un punto destacable, ya que el 43.8% manifestó que su mayor preocupación era que los materiales que pedían durante la carrera y que son necesarios para práctica clínica que se realiza fueran muy costosos.Este trabalho, de abordagem quantitativa, teve por objetivo analisar os principais fatores associados à evasão na graduação em Optometria ofertada na Universidade Nacional Autônoma do México, na Faculdade de Estudos Superiores Iztacala (FES-I). Os principais achados da pesquisa apontaram que o maior índice de deserção ocorre, principalmente, por fatores relacionados às trocas de curso. A problemática apresentada surge desde antes a entrada na graduação, já que 53,13% não colocaram o curso de Optometria como uma de suas opções de ingresso em nível superior, assim como, também, o fator econômico é um ponto a se destacar, já que 43,8% manifestou que sua maior preocupação eram os materiais que solicitavam durante o curso e que eram necessários para a prática clínica que se realizava, mas eram muito caros.Universidade Federal do Rio Grande2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1407210.14295/momento.v31i02.14072Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 714 - 734Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 714 - 7342316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072/9717Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodríguez, Nadia Yael MoralesMérida, Esther CaldiñoMendes Tomaz dos Santos, Guilherme2022-07-29T12:16:58Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14072Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-07-29T12:16:58Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO LOS PRINCIPALES FACTORES DE DESERCIÓN EN LA LICENCIATURA EN OPTOMETRÍA DE LA UNAM-FES IZTACALA EN MÉXICO OS PRINCIPAIS FATORES DE EVASÃO NA GRADUAÇÃO EM OPTOMETRIA DA UNAM-FEZ IZTACALA NO MÉXICO |
title |
THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO |
spellingShingle |
THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO Rodríguez, Nadia Yael Morales Educação Superior Evasão Graduação Higher Education Desertion College Educación Superior Deserción Licenciatura |
title_short |
THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO |
title_full |
THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO |
title_fullStr |
THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO |
title_full_unstemmed |
THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO |
title_sort |
THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO |
author |
Rodríguez, Nadia Yael Morales |
author_facet |
Rodríguez, Nadia Yael Morales Mérida, Esther Caldiño Mendes Tomaz dos Santos, Guilherme |
author_role |
author |
author2 |
Mérida, Esther Caldiño Mendes Tomaz dos Santos, Guilherme |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodríguez, Nadia Yael Morales Mérida, Esther Caldiño Mendes Tomaz dos Santos, Guilherme |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Superior Evasão Graduação Higher Education Desertion College Educación Superior Deserción Licenciatura |
topic |
Educação Superior Evasão Graduação Higher Education Desertion College Educación Superior Deserción Licenciatura |
description |
This quantitative cohort study aimed to analyze the main factors associated with dropping out of the optometry degree taught at the Universidad Nacional Autónoma de México at the Facultad de estudios superiors Iztacala. (FES-I). The main findings of the research pointed out that the highest dropout rate is mainly due to factors related to career changes. The problem arises before the students enter to the degree because the 53.1% of them didn´t choose the optometry degree as one of their options for the higher level; as well as the economic factor is a noteworthy point, since 43.8% stated that their greatest concern was that the materials that they requested during the degree and that are necessary for the clinical practice that are carried out were awfully expensive. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072 10.14295/momento.v31i02.14072 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v31i02.14072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072/9717 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 714 - 734 Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 714 - 734 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944872997060608 |