Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2440 |
Resumo: | This paper engages in a discussion of the major strands of liberal and progressive pedagogical trends and key facts that relate to teaching practice for PROEJA - National Programme for Integration of Professional Education with Basic Education in the Form of Youth and Adults. Thus it is expected to obtain results which indicate that the trend that is best related to what is expected of the methodology applied in PROEJA. The PROEJA is a program at the federal level, with professional and innovative in character mode Youth and Adult Education, founded in 2006. Teaching trends come from the union between pedagogical thinking, philosophical, that in a given period of history combine their didactic and pedagogical practices, based mainly on human society and culture. Many researches have been done on both the importance and on the theoretical and practical pedagogical trends, as well as on the identity and profile of the student PROEJA, but little is discussed about the pedagogical practice in this mode. To achieve our objective, we carried out a qualitative study, literature review and exploratory, culminating in a review article. With such studies it is concluded that the historical-critical pedagogy provides more consistent with the particular needs of the methodological PROEJA, aimed at training the student's full. |
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Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJAEJAPROEJAtendências pedagógicas.This paper engages in a discussion of the major strands of liberal and progressive pedagogical trends and key facts that relate to teaching practice for PROEJA - National Programme for Integration of Professional Education with Basic Education in the Form of Youth and Adults. Thus it is expected to obtain results which indicate that the trend that is best related to what is expected of the methodology applied in PROEJA. The PROEJA is a program at the federal level, with professional and innovative in character mode Youth and Adult Education, founded in 2006. Teaching trends come from the union between pedagogical thinking, philosophical, that in a given period of history combine their didactic and pedagogical practices, based mainly on human society and culture. Many researches have been done on both the importance and on the theoretical and practical pedagogical trends, as well as on the identity and profile of the student PROEJA, but little is discussed about the pedagogical practice in this mode. To achieve our objective, we carried out a qualitative study, literature review and exploratory, culminating in a review article. With such studies it is concluded that the historical-critical pedagogy provides more consistent with the particular needs of the methodological PROEJA, aimed at training the student's full.O presente trabalho objetiva uma discussão sobre as principais tendências pedagógicas e os fundamentos que as correlacionam, ou não, com a prática pedagógica para o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Para alcançar o objetivo proposto, realizou-se uma pesquisa de caráter qualitativo, bibliográfico e exploratório. Espera-se obter reflexões que apontem qual a tendência é melhor relacionada para o que se espera da metodologia aplicada no programa. Muitas pesquisas têm sido feitas, tanto sobre a importância quanto sobre as bases teórico-práticas das tendências pedagógicas, bem como sobre a identidade e perfil do aluno do PROEJA; porém pouco se discute sobre a prática pedagógica nesta modalidade. Com a realização dos estudos conclui-se que a tendência histórico-crítica apresenta mais particularidades condizentes com as necessidades metodológicas do PROEJA, visando à formação plena do educando, em meio as prerrogativas do programa.Universidade Federal do Rio Grande2013-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/2440Momento - Diálogos em Educação; Vol. 21 No. 1 (2012); 99Momento - Diálogos em Educação; v. 21 n. 1 (2012); 992316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/2440/2202Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Roseli de SouzaMartins, Guilherme Henrique2023-01-05T15:57:21Zoai:periodicos.furg.br:article/2440Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-01-05T15:57:21Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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