Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Roseli de Souza
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Martins, Guilherme Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2440
Resumo: This paper engages in a discussion of the major strands of liberal and progressive pedagogical trends and key facts that relate to teaching practice for PROEJA - National Programme for Integration of Professional Education with Basic Education in the Form of Youth and Adults. Thus it is expected to obtain results which indicate that the trend that is best related to what is expected of the methodology applied in PROEJA. The PROEJA is a program at the federal level, with professional and innovative in character mode Youth and Adult Education, founded in 2006. Teaching trends come from the union between pedagogical thinking, philosophical, that in a given period of history combine their didactic and pedagogical practices, based mainly on human society and culture. Many researches have been done on both the importance and on the theoretical and practical pedagogical trends, as well as on the identity and profile of the student PROEJA, but little is discussed about the pedagogical practice in this mode. To achieve our objective, we carried out a qualitative study, literature review and exploratory, culminating in a review article. With such studies it is concluded that the historical-critical pedagogy provides more consistent with the particular needs of the methodological PROEJA, aimed at training the student's full.
id FURG-2_3d28cbc876f98c8a809c56af5e529a84
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/2440
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJAEJAPROEJAtendências pedagógicas.This paper engages in a discussion of the major strands of liberal and progressive pedagogical trends and key facts that relate to teaching practice for PROEJA - National Programme for Integration of Professional Education with Basic Education in the Form of Youth and Adults. Thus it is expected to obtain results which indicate that the trend that is best related to what is expected of the methodology applied in PROEJA. The PROEJA is a program at the federal level, with professional and innovative in character mode Youth and Adult Education, founded in 2006. Teaching trends come from the union between pedagogical thinking, philosophical, that in a given period of history combine their didactic and pedagogical practices, based mainly on human society and culture. Many researches have been done on both the importance and on the theoretical and practical pedagogical trends, as well as on the identity and profile of the student PROEJA, but little is discussed about the pedagogical practice in this mode. To achieve our objective, we carried out a qualitative study, literature review and exploratory, culminating in a review article. With such studies it is concluded that the historical-critical pedagogy provides more consistent with the particular needs of the methodological PROEJA, aimed at training the student's full.O presente trabalho objetiva uma discussão sobre as principais tendências pedagógicas e os fundamentos que as correlacionam, ou não, com a prática pedagógica para o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Para alcançar o objetivo proposto, realizou-se uma pesquisa de caráter qualitativo, bibliográfico e exploratório. Espera-se obter reflexões que apontem qual a tendência é melhor relacionada para o que se espera da metodologia aplicada no programa. Muitas pesquisas têm sido feitas, tanto sobre a importância quanto sobre as bases teórico-práticas das tendências pedagógicas, bem como sobre a identidade e perfil do aluno do PROEJA; porém pouco se discute sobre a prática pedagógica nesta modalidade. Com a realização dos estudos conclui-se que a tendência histórico-crítica apresenta mais particularidades condizentes com as necessidades metodológicas do PROEJA, visando à formação plena do educando, em meio as prerrogativas do programa.Universidade Federal do Rio Grande2013-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/2440Momento - Diálogos em Educação; Vol. 21 No. 1 (2012); 99Momento - Diálogos em Educação; v. 21 n. 1 (2012); 992316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/2440/2202Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Roseli de SouzaMartins, Guilherme Henrique2023-01-05T15:57:21Zoai:periodicos.furg.br:article/2440Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-01-05T15:57:21Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA
title Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA
spellingShingle Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA
Martins, Roseli de Souza
EJA
PROEJA
tendências pedagógicas.
title_short Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA
title_full Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA
title_fullStr Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA
title_full_unstemmed Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA
title_sort Reflexões acerca das tendências pedagógicas liberais e progressistas e sua fundamentação para o PROEJA
author Martins, Roseli de Souza
author_facet Martins, Roseli de Souza
Martins, Guilherme Henrique
author_role author
author2 Martins, Guilherme Henrique
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Roseli de Souza
Martins, Guilherme Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv EJA
PROEJA
tendências pedagógicas.
topic EJA
PROEJA
tendências pedagógicas.
description This paper engages in a discussion of the major strands of liberal and progressive pedagogical trends and key facts that relate to teaching practice for PROEJA - National Programme for Integration of Professional Education with Basic Education in the Form of Youth and Adults. Thus it is expected to obtain results which indicate that the trend that is best related to what is expected of the methodology applied in PROEJA. The PROEJA is a program at the federal level, with professional and innovative in character mode Youth and Adult Education, founded in 2006. Teaching trends come from the union between pedagogical thinking, philosophical, that in a given period of history combine their didactic and pedagogical practices, based mainly on human society and culture. Many researches have been done on both the importance and on the theoretical and practical pedagogical trends, as well as on the identity and profile of the student PROEJA, but little is discussed about the pedagogical practice in this mode. To achieve our objective, we carried out a qualitative study, literature review and exploratory, culminating in a review article. With such studies it is concluded that the historical-critical pedagogy provides more consistent with the particular needs of the methodological PROEJA, aimed at training the student's full.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2440
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2440
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2440/2202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 21 No. 1 (2012); 99
Momento - Diálogos em Educação; v. 21 n. 1 (2012); 99
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493249066074112