CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COME

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lobo Sosa, Hebert Elias
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Materán Paredes, Iris Naile, Alzate Bedoya, Maribel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13589
Resumo: To study the ideas that Latin American teachers of natural sciences have about the challenges of education for sustainable development in a shocked and uncertain world, two challenging questions were asked to the participants of the second day of the Latin American Science Forum with Awareness, carried out online at the end of 2020. The study analyzes the opinion of 102 teachers of different nationalities, such as: Mexico, Colombia, Venezuela, Chile, Argentina, and Brazil, who answered about What are the oldest challenges of education in the future? and how can education prevent scientific and technological products from continuing to compromise the delicate balance that life allows on our planet? Thus, using content analysis as a methodology and with the help of the Atlas.ti program, the collected qualitative data are compiled and interpreted, and the results validated through a document review process on the state of the art and the perspectives of research on this theme in Latin America.
id FURG-2_5516d46fe95c5561950ff04e8d401514
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13589
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COMEDESAFÍOS DE LA EDUCACIÓN EN LATINOAMÉRICA FRENTE A LAS INCERTIDUMBRES DE LOS TIEMPOS POR VENIR DESAFIOS PARA A EDUCAÇÃO NA AMÉRICA LATINA, DIANTE DAS INCERTEZAS DOS TEMPOS VINDOUROSDesafios da educação. Desenvolvimento sustentável. Consciência científica.Education challenges. Sustainable development. Scientific awareness.Desafíos de la educación. Desarrollo sostenible. Consciencia científica.To study the ideas that Latin American teachers of natural sciences have about the challenges of education for sustainable development in a shocked and uncertain world, two challenging questions were asked to the participants of the second day of the Latin American Science Forum with Awareness, carried out online at the end of 2020. The study analyzes the opinion of 102 teachers of different nationalities, such as: Mexico, Colombia, Venezuela, Chile, Argentina, and Brazil, who answered about What are the oldest challenges of education in the future? and how can education prevent scientific and technological products from continuing to compromise the delicate balance that life allows on our planet? Thus, using content analysis as a methodology and with the help of the Atlas.ti program, the collected qualitative data are compiled and interpreted, and the results validated through a document review process on the state of the art and the perspectives of research on this theme in Latin America.Con el propósito de estudiar las ideas que los profesores latinoamericanos de ciencias naturales tienen sobre los retos de la educación para el desarrollo sostenible en un mundo conmocionado y lleno de incertidumbres, se plantearon dos preguntas desafiadoras a los participantes de la segunda jornada del Foro Latinoamericano Ciencia con Consciencia, celebrado on-line a finales del año 2020. El estudio analiza las opiniones de 102 profesores, de diferentes nacionalidades, tales como: México, Colombia, Venezuela, Chile, Argentina y Brasil, quienes respondieron acerca de ¿Cuáles son los mayores desafíos que tiene la educación en el futuro? y ¿Cómo la educación puede evitar que los productos científicos y tecnológicos continúen arriesgando el delicado equilibrio que permite la vida en nuestro planeta? Empleando como metodología el análisis de contenido y con el auxilio del programa Atlas.ti, se recopilan e interpretan los datos cualitativos recolectados y se validan los resultados con un proceso de revisión documental sobre el estado del arte y las perspectivas de investigación sobre el tema en América Latina.Para estudar as ideias que os professores y estudantes latino-americanos têm sobre os desafios da educação em um mundo chocado e cheio de incertezas, duas questões desafiadoras foram feitas aos participantes do segundo dia do Fórum Latino-Americano de Ciências com Consciência, realizado online no final de 2020. O estudo analisa as opiniões de 102 pessoas, na maioria professores e estudantes de ciências naturais e ambientais, de diferentes nacionalidades, como: México, Colômbia, Venezuela, Chile, Argentina e Brasil, que responderam sobre quais são os desafios mais antigos da educação no futuro? e como a educação pode impedir que os produtos científicos e tecnológicos continuem a comprometer o delicado equilíbrio que a vida permite em nosso planeta? Assim, usando a análise de conteúdo como metodologia e com a ajuda do programa Atlas.ti, os dados qualitativos coletados são compilados e interpretados e os resultados validados por meio de um processo de revisão documental sobre o estado da arte e das perspectivas de pesquisas sobre esse tema na América Latina.  Universidade Federal do Rio Grande2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1358910.14295/momento.v30i03.13589Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 104-133Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 104-1332316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13589/9191Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLobo Sosa, Hebert EliasMaterán Paredes, Iris NaileAlzate Bedoya, Maribel 2021-12-22T16:21:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13589Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-22T16:21:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COME
DESAFÍOS DE LA EDUCACIÓN EN LATINOAMÉRICA FRENTE A LAS INCERTIDUMBRES DE LOS TIEMPOS POR VENIR
DESAFIOS PARA A EDUCAÇÃO NA AMÉRICA LATINA, DIANTE DAS INCERTEZAS DOS TEMPOS VINDOUROS
title CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COME
spellingShingle CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COME
Lobo Sosa, Hebert Elias
Desafios da educação. Desenvolvimento sustentável. Consciência científica.
Education challenges. Sustainable development. Scientific awareness.
Desafíos de la educación. Desarrollo sostenible. Consciencia científica.
title_short CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COME
title_full CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COME
title_fullStr CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COME
title_full_unstemmed CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COME
title_sort CHALLENGES EDUCATION IN LATIN AMERICA IN THE FACE OF THE UNCERTAINTIES OF THE TIMES TO COME
author Lobo Sosa, Hebert Elias
author_facet Lobo Sosa, Hebert Elias
Materán Paredes, Iris Naile
Alzate Bedoya, Maribel
author_role author
author2 Materán Paredes, Iris Naile
Alzate Bedoya, Maribel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lobo Sosa, Hebert Elias
Materán Paredes, Iris Naile
Alzate Bedoya, Maribel
dc.subject.por.fl_str_mv Desafios da educação. Desenvolvimento sustentável. Consciência científica.
Education challenges. Sustainable development. Scientific awareness.
Desafíos de la educación. Desarrollo sostenible. Consciencia científica.
topic Desafios da educação. Desenvolvimento sustentável. Consciência científica.
Education challenges. Sustainable development. Scientific awareness.
Desafíos de la educación. Desarrollo sostenible. Consciencia científica.
description To study the ideas that Latin American teachers of natural sciences have about the challenges of education for sustainable development in a shocked and uncertain world, two challenging questions were asked to the participants of the second day of the Latin American Science Forum with Awareness, carried out online at the end of 2020. The study analyzes the opinion of 102 teachers of different nationalities, such as: Mexico, Colombia, Venezuela, Chile, Argentina, and Brazil, who answered about What are the oldest challenges of education in the future? and how can education prevent scientific and technological products from continuing to compromise the delicate balance that life allows on our planet? Thus, using content analysis as a methodology and with the help of the Atlas.ti program, the collected qualitative data are compiled and interpreted, and the results validated through a document review process on the state of the art and the perspectives of research on this theme in Latin America.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13589
10.14295/momento.v30i03.13589
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13589
identifier_str_mv 10.14295/momento.v30i03.13589
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13589/9191
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 104-133
Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 104-133
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944872148762624