Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491 |
Resumo: | This article aims to discuss the issue of learning in a school of Youth and Adults Education. It was aimed to find out how does the learning take place among those who did not learn or those who couldn’t stay in the so called “normal school”. Through observation and interviews with teachers and students of this core of education it was possible to answer these questions: how does the process of teaching and learning of students in adult education occurs? What goals are appointed to this level of education? Those goals are made explicit in the actions of teachers working in adult education? The aim of the school, in the view of the teacher interviewed, his actions to achieve this goal and the results produced by the actions that we observed in the performance of students allowed us to see that educational practices are far from the established educational goals of educating for freedom and citizenship and enabled us to reflect on the hidden face of the school that seems to rule out, once again, students who return to it. |
id |
FURG-2_94bd440421ecedaea3c68f49f0e74d5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1491 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderamAprendizagemDesenvolvimentoConstrutivismoInclusão socialThis article aims to discuss the issue of learning in a school of Youth and Adults Education. It was aimed to find out how does the learning take place among those who did not learn or those who couldn’t stay in the so called “normal school”. Through observation and interviews with teachers and students of this core of education it was possible to answer these questions: how does the process of teaching and learning of students in adult education occurs? What goals are appointed to this level of education? Those goals are made explicit in the actions of teachers working in adult education? The aim of the school, in the view of the teacher interviewed, his actions to achieve this goal and the results produced by the actions that we observed in the performance of students allowed us to see that educational practices are far from the established educational goals of educating for freedom and citizenship and enabled us to reflect on the hidden face of the school that seems to rule out, once again, students who return to it.Este artigo se propõe a discutir a questão da aprendizagem numa escola de Ensino de Jovens e Adultos. Objetivou-se saber como ocorre a aprendizagem entre aqueles que não aprenderam ou que não puderem permanecer na escola dita normal. Através da observação e de entrevistas com professor e alunos deste núcleo de educação foi possível responder à questões: como ocorre o processo de ensino-aprendizagem de alunos do EJA? Quais objetivos são apontados para esse nível de ensino? Tais objetivos são explicitados nas ações dos professores que atuam no EJA? O objetivo da escola, na visão do professor entrevistado, suas ações para alcançar tal objetivo e os resultados que esta ação produz observada por nós na atuação dos alunos nos permitiram constatar que as práticas educativas instituídas estão distantes dos objetivos educacionais de educar para liberdade e cidadania e nos possibilitaram refletir sobre uma face oculta da escola que parece excluir, mais uma vez, os alunos que a ela retornam.Universidade Federal do Rio Grande2011-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 65-76Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 65-762316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491/1112Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTognetta, Luciene Regina PaulinoScott, David2023-01-05T15:57:20Zoai:periodicos.furg.br:article/1491Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-01-05T15:57:20Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam |
title |
Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam |
spellingShingle |
Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam Tognetta, Luciene Regina Paulino Aprendizagem Desenvolvimento Construtivismo Inclusão social |
title_short |
Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam |
title_full |
Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam |
title_fullStr |
Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam |
title_full_unstemmed |
Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam |
title_sort |
Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam |
author |
Tognetta, Luciene Regina Paulino |
author_facet |
Tognetta, Luciene Regina Paulino Scott, David |
author_role |
author |
author2 |
Scott, David |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tognetta, Luciene Regina Paulino Scott, David |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Desenvolvimento Construtivismo Inclusão social |
topic |
Aprendizagem Desenvolvimento Construtivismo Inclusão social |
description |
This article aims to discuss the issue of learning in a school of Youth and Adults Education. It was aimed to find out how does the learning take place among those who did not learn or those who couldn’t stay in the so called “normal school”. Through observation and interviews with teachers and students of this core of education it was possible to answer these questions: how does the process of teaching and learning of students in adult education occurs? What goals are appointed to this level of education? Those goals are made explicit in the actions of teachers working in adult education? The aim of the school, in the view of the teacher interviewed, his actions to achieve this goal and the results produced by the actions that we observed in the performance of students allowed us to see that educational practices are far from the established educational goals of educating for freedom and citizenship and enabled us to reflect on the hidden face of the school that seems to rule out, once again, students who return to it. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491/1112 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 65-76 Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 65-76 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1775493249024131072 |