Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tognetta, Luciene Regina Paulino
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Scott, David
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491
Resumo: This article aims to discuss the issue of learning in a school of Youth and Adults Education. It was aimed to find out how does the learning take place among those who did not learn or those who couldn’t stay in the so called “normal school”. Through observation and interviews with teachers and students of this core of education it was possible to answer these questions: how does the process of teaching and learning of students in adult education occurs? What goals are appointed to this level of education? Those goals are made explicit in the actions of teachers working in adult education? The aim of the school, in the view of the teacher interviewed, his actions to achieve this goal and the results produced by the actions that we observed in the performance of students allowed us to see that educational practices are far from the established educational goals of educating for freedom and citizenship and enabled us to reflect on the hidden face of the school that seems to rule out, once again, students who return to it.
id FURG-2_ab3297859f42d6259aeded36d4854e3e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/1491
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderamAprendizagemDesenvolvimentoConstrutivismoInclusão socialThis article aims to discuss the issue of learning in a school of Youth and Adults Education. It was aimed to find out how does the learning take place among those who did not learn or those who couldn’t stay in the so called “normal school”. Through observation and interviews with teachers and students of this core of education it was possible to answer these questions: how does the process of teaching and learning of students in adult education occurs? What goals are appointed to this level of education? Those goals are made explicit in the actions of teachers working in adult education? The aim of the school, in the view of the teacher interviewed, his actions to achieve this goal and the results produced by the actions that we observed in the performance of students allowed us to see that educational practices are far from the established educational goals of educating for freedom and citizenship and enabled us to reflect on the hidden face of the school that seems to rule out, once again, students who return to it.Este artigo se propõe a discutir a questão da aprendizagem numa escola de Ensino de Jovens e Adultos. Objetivou-se saber como ocorre a aprendizagem entre aqueles que não aprenderam ou que não puderem permanecer na escola dita normal. Através da observação e de entrevistas com professor e alunos deste núcleo de educação foi possível responder à questões: como ocorre o processo de ensino-aprendizagem de alunos do EJA? Quais objetivos são apontados para esse nível de ensino? Tais objetivos são explicitados nas ações dos professores que atuam no EJA? O objetivo da escola, na visão do professor entrevistado, suas ações para alcançar tal objetivo e os resultados que esta ação produz observada por nós na atuação dos alunos nos permitiram constatar que as práticas educativas instituídas estão distantes dos objetivos educacionais de educar para liberdade e cidadania e nos possibilitaram refletir sobre uma face oculta da escola que parece excluir, mais uma vez, os alunos que a ela retornam.Universidade Federal do Rio Grande2011-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 65-76Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 65-762316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491/1112Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTognetta, Luciene Regina PaulinoScott, David2018-05-08T14:51:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/1491Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2018-05-08T14:51:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam
title Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam
spellingShingle Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam
Tognetta, Luciene Regina Paulino
Aprendizagem
Desenvolvimento
Construtivismo
Inclusão social
title_short Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam
title_full Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam
title_fullStr Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam
title_full_unstemmed Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam
title_sort Uma face oculta da escola que exclui: a aprendizagem daqueles que não aprenderam
author Tognetta, Luciene Regina Paulino
author_facet Tognetta, Luciene Regina Paulino
Scott, David
author_role author
author2 Scott, David
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tognetta, Luciene Regina Paulino
Scott, David
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Desenvolvimento
Construtivismo
Inclusão social
topic Aprendizagem
Desenvolvimento
Construtivismo
Inclusão social
description This article aims to discuss the issue of learning in a school of Youth and Adults Education. It was aimed to find out how does the learning take place among those who did not learn or those who couldn’t stay in the so called “normal school”. Through observation and interviews with teachers and students of this core of education it was possible to answer these questions: how does the process of teaching and learning of students in adult education occurs? What goals are appointed to this level of education? Those goals are made explicit in the actions of teachers working in adult education? The aim of the school, in the view of the teacher interviewed, his actions to achieve this goal and the results produced by the actions that we observed in the performance of students allowed us to see that educational practices are far from the established educational goals of educating for freedom and citizenship and enabled us to reflect on the hidden face of the school that seems to rule out, once again, students who return to it.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1491/1112
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 65-76
Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 65-76
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944869689851904