SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraga, Maribel González
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Vilugrón, Karina Muñoz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372
Resumo:  In Chile, there is not yet an official Chilean Sign Language (LSCh) curriculum. LSCh was considered just as a means of communication for many years (Law 20.422, 2010). Recently, thanks to the modification of the law, LSCh is now recognized as a natural, native language and intangible heritage of Chilean deaf people (Law 21.303, 2020). The law also states that deaf children's right to be educated and get access to the national curriculum in ChSL as their first language, must be respected. Despite the absence of an official LSCh curriculum, educational experiences in both, special and mainstream schools with deaf students, in which LSCh has been incorporated as a means of teaching the national curriculum exist. This article presents an analysis of the current implementation of educational plans and programs for deaf students in which LSCh has been incorporated.  With this aim in mind, experiences and opinions of members from different educational contexts and communities were collected, and representatives of organizations that elaborate educational policies were consulted.
id FURG-2_9eb8a9a2a622ed440bd2f7b677dd8de0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14372
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial CurriculumEXPERIENCIAS DE LA ENSEÑANZA DE LENGUA DE SEÑAS EN LA EDUCACIÓN DE SORDOS CHILENOS: Un Currículo No OficialEXPERIÊNCIAS DE ENSINO DE LÍNGUA DE SINAIS NA EDUCAÇÃO DE SURDOS CHILENOS: um currículo não oficialLíngua de Sinais. Currículo em Língua de Sinais. Língua de Sinais Chilena. Educação de Surdos. Educação de Surdos Chilena. Sign language. Sign language curriculum. Chilean Sign Language. Deaf Education. Chilean Deaf Education.Lengua de Señas. Curriculum en Lengua de Señas. Lengua de señas Chilena. Educación de sordos. Educación Chilena de Sordos. In Chile, there is not yet an official Chilean Sign Language (LSCh) curriculum. LSCh was considered just as a means of communication for many years (Law 20.422, 2010). Recently, thanks to the modification of the law, LSCh is now recognized as a natural, native language and intangible heritage of Chilean deaf people (Law 21.303, 2020). The law also states that deaf children's right to be educated and get access to the national curriculum in ChSL as their first language, must be respected. Despite the absence of an official LSCh curriculum, educational experiences in both, special and mainstream schools with deaf students, in which LSCh has been incorporated as a means of teaching the national curriculum exist. This article presents an analysis of the current implementation of educational plans and programs for deaf students in which LSCh has been incorporated.  With this aim in mind, experiences and opinions of members from different educational contexts and communities were collected, and representatives of organizations that elaborate educational policies were consulted.En Chile aún no existe un currículum oficial de Lengua de Señas Chilena (LSCh). La LSCh fue considerada sólo como un medio de comunicación durante muchos años (Ley 20.422, 2010). Recientemente, gracias a la modificación de la ley, la LSCh pasa a ser reconocida como lengua natural, originaria y patrimonio inmaterial de las personas sordas chilenas (Ley 21.303, 2021). La ley también establece que se debe respetar el derecho de los niños sordos a ser educados y tener acceso al plan de estudios nacional en LSCh como su primera lengua. A pesar de la ausencia de un currículo oficial de LSCh, existen experiencias educativas tanto en escuelas especiales como regulares con estudiantes sordos, en las que se ha incorporado LSCh como medio de enseñanza del currículo nacional. Este artículo presenta un análisis de la implementación actual de los planes y programas educativos para estudiantes sordos en los que se ha incorporado la LSCh. Con este fin, se recogieron experiencias y opiniones de miembros de diferentes contextos y comunidades educativas, y se consultó a representantes de organizaciones que elaboran políticas educativas.No Chile ainda não existe um currículo oficial para a Língua de Sinais Chilena (LSCh). A LSCh foi considerada por muitos anos apenas como meio de comunicação (Lei 20.422, 2010). Recentemente, graças à modificação da lei, a LSCh passa a ser reconhecido como língua natural, original e patrimônio imaterial dos surdos chilenos (Lei 21.303, 2021). A lei também estabelece que o direito das crianças surdas de serem educadas e de terem acesso ao currículo nacional em LSCh como sua primeira língua deve ser respeitado. Apesar da ausência de um currículo oficial de LSCh, existem experiências educativas em escolas especiais e regulares com alunos surdos, nas quais a LSCh foi incorporada como meio de ensino do currículo nacional. Este artigo apresenta uma análise da implementação atual dos planos e programas educacionais para alunos surdos nos quais a LSCh foi incorporada. Para tanto, foram coletadas experiências e opiniões de membros de diferentes contextos e comunidades educacionais, e consultados representantes de organizações que desenvolvem políticas educacionais.Universidade Federal do Rio Grande2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1437210.14295/momento.v31i02.14372Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 93 - 113Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 93 - 1132316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372/9689Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraga, Maribel GonzálezVilugrón, Karina Muñoz2022-07-29T12:16:58Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14372Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-07-29T12:16:58Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum
EXPERIENCIAS DE LA ENSEÑANZA DE LENGUA DE SEÑAS EN LA EDUCACIÓN DE SORDOS CHILENOS: Un Currículo No Oficial
EXPERIÊNCIAS DE ENSINO DE LÍNGUA DE SINAIS NA EDUCAÇÃO DE SURDOS CHILENOS: um currículo não oficial
title SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum
spellingShingle SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum
Moraga, Maribel González
Língua de Sinais. Currículo em Língua de Sinais. Língua de Sinais Chilena. Educação de Surdos. Educação de Surdos Chilena.
Sign language. Sign language curriculum. Chilean Sign Language. Deaf Education. Chilean Deaf Education.
Lengua de Señas. Curriculum en Lengua de Señas. Lengua de señas Chilena. Educación de sordos. Educación Chilena de Sordos.
title_short SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum
title_full SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum
title_fullStr SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum
title_full_unstemmed SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum
title_sort SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum
author Moraga, Maribel González
author_facet Moraga, Maribel González
Vilugrón, Karina Muñoz
author_role author
author2 Vilugrón, Karina Muñoz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraga, Maribel González
Vilugrón, Karina Muñoz
dc.subject.por.fl_str_mv Língua de Sinais. Currículo em Língua de Sinais. Língua de Sinais Chilena. Educação de Surdos. Educação de Surdos Chilena.
Sign language. Sign language curriculum. Chilean Sign Language. Deaf Education. Chilean Deaf Education.
Lengua de Señas. Curriculum en Lengua de Señas. Lengua de señas Chilena. Educación de sordos. Educación Chilena de Sordos.
topic Língua de Sinais. Currículo em Língua de Sinais. Língua de Sinais Chilena. Educação de Surdos. Educação de Surdos Chilena.
Sign language. Sign language curriculum. Chilean Sign Language. Deaf Education. Chilean Deaf Education.
Lengua de Señas. Curriculum en Lengua de Señas. Lengua de señas Chilena. Educación de sordos. Educación Chilena de Sordos.
description  In Chile, there is not yet an official Chilean Sign Language (LSCh) curriculum. LSCh was considered just as a means of communication for many years (Law 20.422, 2010). Recently, thanks to the modification of the law, LSCh is now recognized as a natural, native language and intangible heritage of Chilean deaf people (Law 21.303, 2020). The law also states that deaf children's right to be educated and get access to the national curriculum in ChSL as their first language, must be respected. Despite the absence of an official LSCh curriculum, educational experiences in both, special and mainstream schools with deaf students, in which LSCh has been incorporated as a means of teaching the national curriculum exist. This article presents an analysis of the current implementation of educational plans and programs for deaf students in which LSCh has been incorporated.  With this aim in mind, experiences and opinions of members from different educational contexts and communities were collected, and representatives of organizations that elaborate educational policies were consulted.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372
10.14295/momento.v31i02.14372
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372
identifier_str_mv 10.14295/momento.v31i02.14372
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372/9689
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 93 - 113
Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 93 - 113
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944873054732288