SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372 |
Resumo: | In Chile, there is not yet an official Chilean Sign Language (LSCh) curriculum. LSCh was considered just as a means of communication for many years (Law 20.422, 2010). Recently, thanks to the modification of the law, LSCh is now recognized as a natural, native language and intangible heritage of Chilean deaf people (Law 21.303, 2020). The law also states that deaf children's right to be educated and get access to the national curriculum in ChSL as their first language, must be respected. Despite the absence of an official LSCh curriculum, educational experiences in both, special and mainstream schools with deaf students, in which LSCh has been incorporated as a means of teaching the national curriculum exist. This article presents an analysis of the current implementation of educational plans and programs for deaf students in which LSCh has been incorporated. With this aim in mind, experiences and opinions of members from different educational contexts and communities were collected, and representatives of organizations that elaborate educational policies were consulted. |
id |
FURG-2_9eb8a9a2a622ed440bd2f7b677dd8de0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14372 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial CurriculumEXPERIENCIAS DE LA ENSEÑANZA DE LENGUA DE SEÑAS EN LA EDUCACIÓN DE SORDOS CHILENOS: Un Currículo No OficialEXPERIÊNCIAS DE ENSINO DE LÍNGUA DE SINAIS NA EDUCAÇÃO DE SURDOS CHILENOS: um currículo não oficialLíngua de Sinais. Currículo em Língua de Sinais. Língua de Sinais Chilena. Educação de Surdos. Educação de Surdos Chilena. Sign language. Sign language curriculum. Chilean Sign Language. Deaf Education. Chilean Deaf Education.Lengua de Señas. Curriculum en Lengua de Señas. Lengua de señas Chilena. Educación de sordos. Educación Chilena de Sordos. In Chile, there is not yet an official Chilean Sign Language (LSCh) curriculum. LSCh was considered just as a means of communication for many years (Law 20.422, 2010). Recently, thanks to the modification of the law, LSCh is now recognized as a natural, native language and intangible heritage of Chilean deaf people (Law 21.303, 2020). The law also states that deaf children's right to be educated and get access to the national curriculum in ChSL as their first language, must be respected. Despite the absence of an official LSCh curriculum, educational experiences in both, special and mainstream schools with deaf students, in which LSCh has been incorporated as a means of teaching the national curriculum exist. This article presents an analysis of the current implementation of educational plans and programs for deaf students in which LSCh has been incorporated. With this aim in mind, experiences and opinions of members from different educational contexts and communities were collected, and representatives of organizations that elaborate educational policies were consulted.En Chile aún no existe un currículum oficial de Lengua de Señas Chilena (LSCh). La LSCh fue considerada sólo como un medio de comunicación durante muchos años (Ley 20.422, 2010). Recientemente, gracias a la modificación de la ley, la LSCh pasa a ser reconocida como lengua natural, originaria y patrimonio inmaterial de las personas sordas chilenas (Ley 21.303, 2021). La ley también establece que se debe respetar el derecho de los niños sordos a ser educados y tener acceso al plan de estudios nacional en LSCh como su primera lengua. A pesar de la ausencia de un currículo oficial de LSCh, existen experiencias educativas tanto en escuelas especiales como regulares con estudiantes sordos, en las que se ha incorporado LSCh como medio de enseñanza del currículo nacional. Este artículo presenta un análisis de la implementación actual de los planes y programas educativos para estudiantes sordos en los que se ha incorporado la LSCh. Con este fin, se recogieron experiencias y opiniones de miembros de diferentes contextos y comunidades educativas, y se consultó a representantes de organizaciones que elaboran políticas educativas.No Chile ainda não existe um currículo oficial para a Língua de Sinais Chilena (LSCh). A LSCh foi considerada por muitos anos apenas como meio de comunicação (Lei 20.422, 2010). Recentemente, graças à modificação da lei, a LSCh passa a ser reconhecido como língua natural, original e patrimônio imaterial dos surdos chilenos (Lei 21.303, 2021). A lei também estabelece que o direito das crianças surdas de serem educadas e de terem acesso ao currículo nacional em LSCh como sua primeira língua deve ser respeitado. Apesar da ausência de um currículo oficial de LSCh, existem experiências educativas em escolas especiais e regulares com alunos surdos, nas quais a LSCh foi incorporada como meio de ensino do currículo nacional. Este artigo apresenta uma análise da implementação atual dos planos e programas educacionais para alunos surdos nos quais a LSCh foi incorporada. Para tanto, foram coletadas experiências e opiniões de membros de diferentes contextos e comunidades educacionais, e consultados representantes de organizações que desenvolvem políticas educacionais.Universidade Federal do Rio Grande2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1437210.14295/momento.v31i02.14372Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 93 - 113Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 93 - 1132316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372/9689Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraga, Maribel GonzálezVilugrón, Karina Muñoz2022-07-29T12:16:58Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14372Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-07-29T12:16:58Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum EXPERIENCIAS DE LA ENSEÑANZA DE LENGUA DE SEÑAS EN LA EDUCACIÓN DE SORDOS CHILENOS: Un Currículo No Oficial EXPERIÊNCIAS DE ENSINO DE LÍNGUA DE SINAIS NA EDUCAÇÃO DE SURDOS CHILENOS: um currículo não oficial |
title |
SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum |
spellingShingle |
SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum Moraga, Maribel González Língua de Sinais. Currículo em Língua de Sinais. Língua de Sinais Chilena. Educação de Surdos. Educação de Surdos Chilena. Sign language. Sign language curriculum. Chilean Sign Language. Deaf Education. Chilean Deaf Education. Lengua de Señas. Curriculum en Lengua de Señas. Lengua de señas Chilena. Educación de sordos. Educación Chilena de Sordos. |
title_short |
SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum |
title_full |
SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum |
title_fullStr |
SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum |
title_full_unstemmed |
SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum |
title_sort |
SIGN LANGUAGE TEACHING EXPERIENCES IN CHILEAN DEAF EDUCATION: An Unofficial Curriculum |
author |
Moraga, Maribel González |
author_facet |
Moraga, Maribel González Vilugrón, Karina Muñoz |
author_role |
author |
author2 |
Vilugrón, Karina Muñoz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraga, Maribel González Vilugrón, Karina Muñoz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua de Sinais. Currículo em Língua de Sinais. Língua de Sinais Chilena. Educação de Surdos. Educação de Surdos Chilena. Sign language. Sign language curriculum. Chilean Sign Language. Deaf Education. Chilean Deaf Education. Lengua de Señas. Curriculum en Lengua de Señas. Lengua de señas Chilena. Educación de sordos. Educación Chilena de Sordos. |
topic |
Língua de Sinais. Currículo em Língua de Sinais. Língua de Sinais Chilena. Educação de Surdos. Educação de Surdos Chilena. Sign language. Sign language curriculum. Chilean Sign Language. Deaf Education. Chilean Deaf Education. Lengua de Señas. Curriculum en Lengua de Señas. Lengua de señas Chilena. Educación de sordos. Educación Chilena de Sordos. |
description |
In Chile, there is not yet an official Chilean Sign Language (LSCh) curriculum. LSCh was considered just as a means of communication for many years (Law 20.422, 2010). Recently, thanks to the modification of the law, LSCh is now recognized as a natural, native language and intangible heritage of Chilean deaf people (Law 21.303, 2020). The law also states that deaf children's right to be educated and get access to the national curriculum in ChSL as their first language, must be respected. Despite the absence of an official LSCh curriculum, educational experiences in both, special and mainstream schools with deaf students, in which LSCh has been incorporated as a means of teaching the national curriculum exist. This article presents an analysis of the current implementation of educational plans and programs for deaf students in which LSCh has been incorporated. With this aim in mind, experiences and opinions of members from different educational contexts and communities were collected, and representatives of organizations that elaborate educational policies were consulted. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372 10.14295/momento.v31i02.14372 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v31i02.14372 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14372/9689 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 93 - 113 Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 93 - 113 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944873054732288 |