OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida Vasconcelos, Queila
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Kremer, Claines, Silveira Barbosa, Maria Carmen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497
Resumo: This article aims to present very young children’s actions and learning interests, articulating them to the possibility of promoting child participation in everyday school planning and organization. The theoretical support, which grounds this investigation, is composed of discussions about child participation in the field of Childhood Sociology, and the concept of daily life learnings from the perspective of Sociocultural Learning. Methodological strategies were constructed from references based on children’s research, which reverberated about the indispensability of child participation in researches. As a result, the analysis demonstrates that child participation in everyday school organization is closely related to the conception of children’s actions, in search of understanding, being together e being part of the world as fundamental learning in early childhood. Keywords: Very young children. Child participation. Learning. Child Education.
id FURG-2_baf4e84d141773ac6fa3e70dfd3774ff
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/12497
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantilThis article aims to present very young children’s actions and learning interests, articulating them to the possibility of promoting child participation in everyday school planning and organization. The theoretical support, which grounds this investigation, is composed of discussions about child participation in the field of Childhood Sociology, and the concept of daily life learnings from the perspective of Sociocultural Learning. Methodological strategies were constructed from references based on children’s research, which reverberated about the indispensability of child participation in researches. As a result, the analysis demonstrates that child participation in everyday school organization is closely related to the conception of children’s actions, in search of understanding, being together e being part of the world as fundamental learning in early childhood. Keywords: Very young children. Child participation. Learning. Child Education.Este artículo tiene como objetivo presentar las acciones y los intereses de aprendizaje de los niños muy pequeños, articulándolos con la posibilidad de promover la participación de los niños en la planificación y organización de la vida diaria escolar. El apoyo teórico que subyace a esta investigación consiste en discusiones sobre la participación infantil en el campo de la Sociología de la Infancia y el concepto de aprendizaje a través de la vida cotidiana desde la perspectiva del Aprendizaje Sociocultural. Las estrategias metodológicas se construyeron a partir de las referencias de la Investigación con niños, que reverberan sobre la indispensabilidad de la participación infantil en la investigación. Como resultado, los análisis muestran que la participación de los niños en la organización de la vida diaria de la escuela se ve atravesada por la concepción de las acciones de los niños, en busca de comprensión, estar juntos y ser parte del mundo, como aprendizaje fundamental en la primera infancia. Palabras clave: Aprendizaje. Niños muy pequeños. Educación Infantil. Participación infantil.Este artigo tem por objetivo apresentar as ações e os interesses de aprendizagem das crianças bem pequenas, articulando-os à possibilidade de promover a participação infantil no planejamento e na organização do cotidiano escolar. O suporte teórico que fundamenta essa investigação compõe-se das discussões sobre participação infantil do campo da Sociologia da Infância e do conceito de aprendizagem pela vida cotidiana da perspectiva da Aprendizagem Sociocultural. As estratégias metodológicas foram construídas a partir dos referenciais da Pesquisa com Crianças, tendo em vista que esta investigação foi realizada em uma escola pública, em um grupo de crianças entre 17 e 27 meses de idade.  Tais referenciais reverberam sobre a indispensabilidade da participação infantil nas pesquisas. Como resultados, as análises apontam que a participação infantil, na organização do cotidiano da escola, está atravessada pela concepção das ações das crianças, em busca de compreender, estar junto e fazer parte do mundo, como aprendizagens fundamentais na primeira infância.Universidade Federal do Rio Grande2021-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1249710.14295/momento.v29i3.12497Momento - Diálogos em Educação; Vol. 29 No. 3 (2020)Momento - Diálogos em Educação; v. 29 n. 3 (2020)2316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497/8729Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida Vasconcelos, QueilaKremer, ClainesSilveira Barbosa, Maria Carmen2021-05-05T19:30:35Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/12497Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-05-05T19:30:35Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil
title OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil
spellingShingle OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil
Almeida Vasconcelos, Queila
title_short OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil
title_full OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil
title_fullStr OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil
title_full_unstemmed OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil
title_sort OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil
author Almeida Vasconcelos, Queila
author_facet Almeida Vasconcelos, Queila
Kremer, Claines
Silveira Barbosa, Maria Carmen
author_role author
author2 Kremer, Claines
Silveira Barbosa, Maria Carmen
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida Vasconcelos, Queila
Kremer, Claines
Silveira Barbosa, Maria Carmen
description This article aims to present very young children’s actions and learning interests, articulating them to the possibility of promoting child participation in everyday school planning and organization. The theoretical support, which grounds this investigation, is composed of discussions about child participation in the field of Childhood Sociology, and the concept of daily life learnings from the perspective of Sociocultural Learning. Methodological strategies were constructed from references based on children’s research, which reverberated about the indispensability of child participation in researches. As a result, the analysis demonstrates that child participation in everyday school organization is closely related to the conception of children’s actions, in search of understanding, being together e being part of the world as fundamental learning in early childhood. Keywords: Very young children. Child participation. Learning. Child Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497
10.14295/momento.v29i3.12497
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497
identifier_str_mv 10.14295/momento.v29i3.12497
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497/8729
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 29 No. 3 (2020)
Momento - Diálogos em Educação; v. 29 n. 3 (2020)
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944872042856448