OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497 |
Resumo: | This article aims to present very young children’s actions and learning interests, articulating them to the possibility of promoting child participation in everyday school planning and organization. The theoretical support, which grounds this investigation, is composed of discussions about child participation in the field of Childhood Sociology, and the concept of daily life learnings from the perspective of Sociocultural Learning. Methodological strategies were constructed from references based on children’s research, which reverberated about the indispensability of child participation in researches. As a result, the analysis demonstrates that child participation in everyday school organization is closely related to the conception of children’s actions, in search of understanding, being together e being part of the world as fundamental learning in early childhood. Keywords: Very young children. Child participation. Learning. Child Education. |
id |
FURG-2_baf4e84d141773ac6fa3e70dfd3774ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/12497 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantilThis article aims to present very young children’s actions and learning interests, articulating them to the possibility of promoting child participation in everyday school planning and organization. The theoretical support, which grounds this investigation, is composed of discussions about child participation in the field of Childhood Sociology, and the concept of daily life learnings from the perspective of Sociocultural Learning. Methodological strategies were constructed from references based on children’s research, which reverberated about the indispensability of child participation in researches. As a result, the analysis demonstrates that child participation in everyday school organization is closely related to the conception of children’s actions, in search of understanding, being together e being part of the world as fundamental learning in early childhood. Keywords: Very young children. Child participation. Learning. Child Education.Este artículo tiene como objetivo presentar las acciones y los intereses de aprendizaje de los niños muy pequeños, articulándolos con la posibilidad de promover la participación de los niños en la planificación y organización de la vida diaria escolar. El apoyo teórico que subyace a esta investigación consiste en discusiones sobre la participación infantil en el campo de la Sociología de la Infancia y el concepto de aprendizaje a través de la vida cotidiana desde la perspectiva del Aprendizaje Sociocultural. Las estrategias metodológicas se construyeron a partir de las referencias de la Investigación con niños, que reverberan sobre la indispensabilidad de la participación infantil en la investigación. Como resultado, los análisis muestran que la participación de los niños en la organización de la vida diaria de la escuela se ve atravesada por la concepción de las acciones de los niños, en busca de comprensión, estar juntos y ser parte del mundo, como aprendizaje fundamental en la primera infancia. Palabras clave: Aprendizaje. Niños muy pequeños. Educación Infantil. Participación infantil.Este artigo tem por objetivo apresentar as ações e os interesses de aprendizagem das crianças bem pequenas, articulando-os à possibilidade de promover a participação infantil no planejamento e na organização do cotidiano escolar. O suporte teórico que fundamenta essa investigação compõe-se das discussões sobre participação infantil do campo da Sociologia da Infância e do conceito de aprendizagem pela vida cotidiana da perspectiva da Aprendizagem Sociocultural. As estratégias metodológicas foram construídas a partir dos referenciais da Pesquisa com Crianças, tendo em vista que esta investigação foi realizada em uma escola pública, em um grupo de crianças entre 17 e 27 meses de idade. Tais referenciais reverberam sobre a indispensabilidade da participação infantil nas pesquisas. Como resultados, as análises apontam que a participação infantil, na organização do cotidiano da escola, está atravessada pela concepção das ações das crianças, em busca de compreender, estar junto e fazer parte do mundo, como aprendizagens fundamentais na primeira infância.Universidade Federal do Rio Grande2021-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1249710.14295/momento.v29i3.12497Momento - Diálogos em Educação; Vol. 29 No. 3 (2020)Momento - Diálogos em Educação; v. 29 n. 3 (2020)2316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497/8729Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida Vasconcelos, QueilaKremer, ClainesSilveira Barbosa, Maria Carmen2021-05-05T19:30:35Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/12497Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-05-05T19:30:35Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil |
title |
OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil |
spellingShingle |
OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil Almeida Vasconcelos, Queila |
title_short |
OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil |
title_full |
OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil |
title_fullStr |
OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil |
title_full_unstemmed |
OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil |
title_sort |
OS INTERESSES DE APRENDIZAGEM DAS CRIANÇAS NA ESCOLA: trilhando caminhos da participação infantil |
author |
Almeida Vasconcelos, Queila |
author_facet |
Almeida Vasconcelos, Queila Kremer, Claines Silveira Barbosa, Maria Carmen |
author_role |
author |
author2 |
Kremer, Claines Silveira Barbosa, Maria Carmen |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida Vasconcelos, Queila Kremer, Claines Silveira Barbosa, Maria Carmen |
description |
This article aims to present very young children’s actions and learning interests, articulating them to the possibility of promoting child participation in everyday school planning and organization. The theoretical support, which grounds this investigation, is composed of discussions about child participation in the field of Childhood Sociology, and the concept of daily life learnings from the perspective of Sociocultural Learning. Methodological strategies were constructed from references based on children’s research, which reverberated about the indispensability of child participation in researches. As a result, the analysis demonstrates that child participation in everyday school organization is closely related to the conception of children’s actions, in search of understanding, being together e being part of the world as fundamental learning in early childhood. Keywords: Very young children. Child participation. Learning. Child Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497 10.14295/momento.v29i3.12497 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v29i3.12497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/12497/8729 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 29 No. 3 (2020) Momento - Diálogos em Educação; v. 29 n. 3 (2020) 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944872042856448 |