DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frare, Jian Carlos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Seminotti, Jonas José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804
Resumo: This article presents a reflection on the possible contributions of Distance Education in the framework of pedagogical practices developed in cooperative organizations. The discussion starts from the need to think about the education (formation and training) of associates from a movement of liberation of the subject, through critical consciousness, based on the principles and values of cooperativism. From this, we discussed the importance of Distance Education actions as a way to strengthen values and principles of cooperativism and the participation of co-operatives in the discussions of cooperatives, contributing so that organizations do not become just instruments of reproduction of the individualism in the capitalist perspective.
id FURG-2_c4ee81a219b67a6e8445be9457f4adb8
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13804
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative educationLA EDUCACIÓN A DISTANCIA: una posible contribución a la educación cooperativaEDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: uma possível contribuição para a educação cooperativistaCooperativismoEducação à DistânciaFormaçãoEducaçãoCooperativism. Distance Education. Formation. Education.Cooperativismo. Educación a distancia. Formación. Educación.This article presents a reflection on the possible contributions of Distance Education in the framework of pedagogical practices developed in cooperative organizations. The discussion starts from the need to think about the education (formation and training) of associates from a movement of liberation of the subject, through critical consciousness, based on the principles and values of cooperativism. From this, we discussed the importance of Distance Education actions as a way to strengthen values and principles of cooperativism and the participation of co-operatives in the discussions of cooperatives, contributing so that organizations do not become just instruments of reproduction of the individualism in the capitalist perspective.El presente artículo presenta una reflexión sobre las posibles contribuciones de la Educación a Distancia en el ámbito de las prácticas pedagógicas desarrolladas en las organizaciones cooperativas. La discusión parte de la necesidad de pensar la educación (formación y capacitación) de los asociados por medio de un movimiento de liberación del sujeto, a través de la conciencia crítica, fundamentada en los principios y valores del cooperativismo. A partir de eso, debatimos la importancia de acciones de Educación a Distancia como modo de fortalecer los valores y principios del cooperativismo y la participación de los cooperados en las discusiones de las cooperativas, contribuyendo para que las organizaciones no se conviertan en meros instrumentos de reproducción del individualismo en la perspectiva capitalista.O presente artigo apresenta uma reflexão acerca das possíveis contribuições da Educação à Distância no âmbito das práticas pedagógicas desenvolvidas nas organizações cooperativas. A discussão parte da necessidade de se pensar a educação (formação e capacitação) dos associados a partir de um movimento de libertação do sujeito, através da consciência crítica, fundamentada nos princípios e valores do cooperativismo. A partir disso, debatemos a importância de ações de Educação à Distância como modo de fortalecer os valores e princípios do cooperativismo e a participação dos cooperados nas discussões das cooperativas, contribuindo para que as organizações não se tornem meros instrumentos de reprodução do individualismo na perspectiva capitalista. Universidade Federal do Rio Grande2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1380410.14295/momento.v31i02.13804Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 646 - 670Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 646 - 6702316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804/9714Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrare, Jian CarlosSeminotti, Jonas José2022-07-29T12:16:58Zoai:periodicos.furg.br:article/13804Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-07-29T12:16:58Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education
LA EDUCACIÓN A DISTANCIA: una posible contribución a la educación cooperativa
EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: uma possível contribuição para a educação cooperativista
title DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education
spellingShingle DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education
Frare, Jian Carlos
Cooperativismo
Educação à Distância
Formação
Educação
Cooperativism. Distance Education. Formation. Education.
Cooperativismo. Educación a distancia. Formación. Educación.
title_short DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education
title_full DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education
title_fullStr DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education
title_full_unstemmed DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education
title_sort DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education
author Frare, Jian Carlos
author_facet Frare, Jian Carlos
Seminotti, Jonas José
author_role author
author2 Seminotti, Jonas José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frare, Jian Carlos
Seminotti, Jonas José
dc.subject.por.fl_str_mv Cooperativismo
Educação à Distância
Formação
Educação
Cooperativism. Distance Education. Formation. Education.
Cooperativismo. Educación a distancia. Formación. Educación.
topic Cooperativismo
Educação à Distância
Formação
Educação
Cooperativism. Distance Education. Formation. Education.
Cooperativismo. Educación a distancia. Formación. Educación.
description This article presents a reflection on the possible contributions of Distance Education in the framework of pedagogical practices developed in cooperative organizations. The discussion starts from the need to think about the education (formation and training) of associates from a movement of liberation of the subject, through critical consciousness, based on the principles and values of cooperativism. From this, we discussed the importance of Distance Education actions as a way to strengthen values and principles of cooperativism and the participation of co-operatives in the discussions of cooperatives, contributing so that organizations do not become just instruments of reproduction of the individualism in the capitalist perspective.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804
10.14295/momento.v31i02.13804
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804
identifier_str_mv 10.14295/momento.v31i02.13804
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13804/9714
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 646 - 670
Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 646 - 670
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493250866479104