REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154 |
Resumo: | The articleaimstoidentifythechallengesof Basic Educationteachers in remoteteaching in times ofpandemic, regardingthedidactictranspositionofphilosophicalthemestotheteachingandlearning processes. It was a qualitativeresearchandtheparticipantwereteacherswhowork in schools, located in the capital ofthestateof Rio Grande do Sul, Brazil. As a methodological procedure, wecarried out data collectionthrough na online questionnaire, on Google Forms, with open questions for teacherstoexpresstheiropinions, perceptionsandchallengeswith remoto teaching. For data analysis, weused contente analysisandhighlightedthreecategories: teachingchallenges in thecontextofthepandemic; didacticstrategiesandphilosophyteaching. Withtheanalysisoftheresults, weshowedthat communication, the material and social conditionsofstudents, as well as theneedto use digital technologies, werethemainchallengesfacedbayteachers in remoto teaching. |
id |
FURG-2_c73d563abfa04d16c91109b737e0290a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14154 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATIONREFLEXIONES SOBRE LOS DESAFÍOS DE LOS DOCENTES DE EDUCACÓN BÁSICA EN LA ENSEÑANZA REMOTAREFLEXÕES SOBRE OS DESAFIOS DOS PROFESSORES DE FILOSOFIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA NO ENSINO REMOTOEducação Básica. Docência. Ensino de Filosofia. Ensino remoto. Pandemia.Basic Education. Teaching. Remote Teaching.Educación Básica. Docencia. Enseñanza Remota.The articleaimstoidentifythechallengesof Basic Educationteachers in remoteteaching in times ofpandemic, regardingthedidactictranspositionofphilosophicalthemestotheteachingandlearning processes. It was a qualitativeresearchandtheparticipantwereteacherswhowork in schools, located in the capital ofthestateof Rio Grande do Sul, Brazil. As a methodological procedure, wecarried out data collectionthrough na online questionnaire, on Google Forms, with open questions for teacherstoexpresstheiropinions, perceptionsandchallengeswith remoto teaching. For data analysis, weused contente analysisandhighlightedthreecategories: teachingchallenges in thecontextofthepandemic; didacticstrategiesandphilosophyteaching. Withtheanalysisoftheresults, weshowedthat communication, the material and social conditionsofstudents, as well as theneedto use digital technologies, werethemainchallengesfacedbayteachers in remoto teaching. Este artículo tiene como objetivo identificar los desafios de los docentes de Educación Básica enlaenseñanza remota entiempos de pandemia, encuantoa latransposicióndidáctica de temas filosóficos a los processos de enseñanza y aprendizaje. Fue una investigacióncualitativa y los participantes fueronprofesores que actúanenescuelas, ubicadasenla capital del Estado de Rio Grande del Sur, Brasil. Como procedimento metodológico, recolectamosdatos a través de uncuestionarioen línea en Google Forms, con preguntas abiertas para que los docentes expresaran sus opiniones, percepciones y desafios com laenseñanza remota. Para elanálisis de datos, utilizamos elanálisis de contenido y destacamos trescategorías: desafíos docentes enel contexto de la pandemia; estratégias didácticas y de enseñanza de la filosofía. Conelanálisis de los resultados, evidenciamos que lacomunicación, las condiciones materiales y sociales de losestudiantes, así como lanecesidad de utilizar las tecnologias digitales, fueronlosprincipalesdesafíos que enfrentaronlos docentes enlaenseñanza remota.Este artigo tem por objetivo identificar os desafios de professores de filosofia da Educação Básica, no ensino remoto em tempos de pandemia, quanto à transposição didática de temas filosóficos para o ensinar. Foi uma pesquisa qualitativa e os participantes foram professores que atuam em escolas, localizadas na capital do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil. Como procedimento metodológico, realizamos a coleta de dados por meio de um questionário on-line, no Google Forms, com questões abertas para os professores expressarem suas opiniões, percepções e desafios com o ensino remoto. Para análise dos dados, utilizamos a análise de conteúdo e evidenciamos três categorias: os desafios docentes no contexto da pandemia; estratégias didáticas e o ensino de filosofia. Com a análise dos resultados evidenciamos que a comunicação, as condições materiais e sociais dos estudantes, bem como a necessidade da utilização das tecnologias digitais, foram os principais desafios enfrentados pelos professores no ensino remoto.Universidade Federal do Rio Grande2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1415410.14295/momento.v32i02.14154Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 386-405Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 386-4052316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154/10374Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPérez Portales, OscarWiebusch, Andressa 2023-12-05T18:19:42Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14154Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-12-05T18:19:42Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION REFLEXIONES SOBRE LOS DESAFÍOS DE LOS DOCENTES DE EDUCACÓN BÁSICA EN LA ENSEÑANZA REMOTA REFLEXÕES SOBRE OS DESAFIOS DOS PROFESSORES DE FILOSOFIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA NO ENSINO REMOTO |
title |
REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION |
spellingShingle |
REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION Pérez Portales, Oscar Educação Básica. Docência. Ensino de Filosofia. Ensino remoto. Pandemia. Basic Education. Teaching. Remote Teaching. Educación Básica. Docencia. Enseñanza Remota. |
title_short |
REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION |
title_full |
REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION |
title_fullStr |
REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION |
title_full_unstemmed |
REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION |
title_sort |
REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION |
author |
Pérez Portales, Oscar |
author_facet |
Pérez Portales, Oscar Wiebusch, Andressa |
author_role |
author |
author2 |
Wiebusch, Andressa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pérez Portales, Oscar Wiebusch, Andressa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Básica. Docência. Ensino de Filosofia. Ensino remoto. Pandemia. Basic Education. Teaching. Remote Teaching. Educación Básica. Docencia. Enseñanza Remota. |
topic |
Educação Básica. Docência. Ensino de Filosofia. Ensino remoto. Pandemia. Basic Education. Teaching. Remote Teaching. Educación Básica. Docencia. Enseñanza Remota. |
description |
The articleaimstoidentifythechallengesof Basic Educationteachers in remoteteaching in times ofpandemic, regardingthedidactictranspositionofphilosophicalthemestotheteachingandlearning processes. It was a qualitativeresearchandtheparticipantwereteacherswhowork in schools, located in the capital ofthestateof Rio Grande do Sul, Brazil. As a methodological procedure, wecarried out data collectionthrough na online questionnaire, on Google Forms, with open questions for teacherstoexpresstheiropinions, perceptionsandchallengeswith remoto teaching. For data analysis, weused contente analysisandhighlightedthreecategories: teachingchallenges in thecontextofthepandemic; didacticstrategiesandphilosophyteaching. Withtheanalysisoftheresults, weshowedthat communication, the material and social conditionsofstudents, as well as theneedto use digital technologies, werethemainchallengesfacedbayteachers in remoto teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154 10.14295/momento.v32i02.14154 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v32i02.14154 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154/10374 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 386-405 Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 386-405 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944873012789248 |