REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pérez Portales, Oscar
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Wiebusch, Andressa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154
Resumo: The articleaimstoidentifythechallengesof Basic Educationteachers in remoteteaching in times ofpandemic, regardingthedidactictranspositionofphilosophicalthemestotheteachingandlearning processes. It was a qualitativeresearchandtheparticipantwereteacherswhowork in schools, located in the capital ofthestateof Rio Grande do Sul, Brazil. As a methodological procedure, wecarried out data collectionthrough na online questionnaire, on Google Forms, with open questions for teacherstoexpresstheiropinions, perceptionsandchallengeswith remoto teaching. For data analysis, weused contente analysisandhighlightedthreecategories: teachingchallenges in thecontextofthepandemic; didacticstrategiesandphilosophyteaching. Withtheanalysisoftheresults, weshowedthat communication, the material and social conditionsofstudents, as well as theneedto use digital technologies, werethemainchallengesfacedbayteachers in remoto teaching.      
id FURG-2_c73d563abfa04d16c91109b737e0290a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14154
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATIONREFLEXIONES SOBRE LOS DESAFÍOS DE LOS DOCENTES DE EDUCACÓN BÁSICA EN LA ENSEÑANZA REMOTAREFLEXÕES SOBRE OS DESAFIOS DOS PROFESSORES DE FILOSOFIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA NO ENSINO REMOTOEducação Básica. Docência. Ensino de Filosofia. Ensino remoto. Pandemia.Basic Education. Teaching. Remote Teaching.Educación Básica. Docencia. Enseñanza Remota.The articleaimstoidentifythechallengesof Basic Educationteachers in remoteteaching in times ofpandemic, regardingthedidactictranspositionofphilosophicalthemestotheteachingandlearning processes. It was a qualitativeresearchandtheparticipantwereteacherswhowork in schools, located in the capital ofthestateof Rio Grande do Sul, Brazil. As a methodological procedure, wecarried out data collectionthrough na online questionnaire, on Google Forms, with open questions for teacherstoexpresstheiropinions, perceptionsandchallengeswith remoto teaching. For data analysis, weused contente analysisandhighlightedthreecategories: teachingchallenges in thecontextofthepandemic; didacticstrategiesandphilosophyteaching. Withtheanalysisoftheresults, weshowedthat communication, the material and social conditionsofstudents, as well as theneedto use digital technologies, werethemainchallengesfacedbayteachers in remoto teaching.      Este artículo tiene como objetivo identificar los desafios de los docentes de Educación Básica enlaenseñanza remota entiempos de pandemia, encuantoa latransposicióndidáctica de temas filosóficos a los processos de enseñanza y aprendizaje. Fue una investigacióncualitativa y los participantes fueronprofesores que actúanenescuelas, ubicadasenla capital del Estado de Rio Grande del Sur, Brasil. Como procedimento metodológico, recolectamosdatos a través de uncuestionarioen línea en Google Forms, con preguntas abiertas para que los docentes expresaran sus opiniones, percepciones y desafios com laenseñanza remota. Para elanálisis de datos, utilizamos elanálisis de contenido y destacamos trescategorías: desafíos docentes enel contexto de la pandemia; estratégias didácticas y de enseñanza de la filosofía. Conelanálisis de los resultados, evidenciamos que lacomunicación, las condiciones materiales y sociales de losestudiantes, así como lanecesidad de utilizar las tecnologias digitales, fueronlosprincipalesdesafíos que enfrentaronlos docentes enlaenseñanza remota.Este artigo tem por objetivo identificar os desafios de professores de filosofia da Educação Básica, no ensino remoto em tempos de pandemia, quanto à transposição didática de temas filosóficos para o ensinar. Foi uma pesquisa qualitativa e os participantes foram professores que atuam em escolas, localizadas na capital do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil. Como procedimento metodológico, realizamos a coleta de dados por meio de um questionário on-line, no Google Forms, com questões abertas para os professores expressarem suas opiniões, percepções e desafios com o ensino remoto. Para análise dos dados, utilizamos a análise de conteúdo e evidenciamos três categorias: os desafios docentes no contexto da pandemia; estratégias didáticas e o ensino de filosofia. Com a análise dos resultados evidenciamos que a comunicação, as condições materiais e sociais dos estudantes, bem como a necessidade da utilização das tecnologias digitais, foram os principais desafios enfrentados pelos professores no ensino remoto.Universidade Federal do Rio Grande2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1415410.14295/momento.v32i02.14154Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 386-405Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 386-4052316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154/10374Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPérez Portales, OscarWiebusch, Andressa 2023-12-05T18:19:42Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14154Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-12-05T18:19:42Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION
REFLEXIONES SOBRE LOS DESAFÍOS DE LOS DOCENTES DE EDUCACÓN BÁSICA EN LA ENSEÑANZA REMOTA
REFLEXÕES SOBRE OS DESAFIOS DOS PROFESSORES DE FILOSOFIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA NO ENSINO REMOTO
title REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION
spellingShingle REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION
Pérez Portales, Oscar
Educação Básica. Docência. Ensino de Filosofia. Ensino remoto. Pandemia.
Basic Education. Teaching. Remote Teaching.
Educación Básica. Docencia. Enseñanza Remota.
title_short REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION
title_full REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION
title_fullStr REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION
title_full_unstemmed REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION
title_sort REFLECTIONS ON THE CHALLENGES OF BASIC EDUCACTION TEACHERS IN REMOTE EDUCATION
author Pérez Portales, Oscar
author_facet Pérez Portales, Oscar
Wiebusch, Andressa
author_role author
author2 Wiebusch, Andressa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pérez Portales, Oscar
Wiebusch, Andressa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Básica. Docência. Ensino de Filosofia. Ensino remoto. Pandemia.
Basic Education. Teaching. Remote Teaching.
Educación Básica. Docencia. Enseñanza Remota.
topic Educação Básica. Docência. Ensino de Filosofia. Ensino remoto. Pandemia.
Basic Education. Teaching. Remote Teaching.
Educación Básica. Docencia. Enseñanza Remota.
description The articleaimstoidentifythechallengesof Basic Educationteachers in remoteteaching in times ofpandemic, regardingthedidactictranspositionofphilosophicalthemestotheteachingandlearning processes. It was a qualitativeresearchandtheparticipantwereteacherswhowork in schools, located in the capital ofthestateof Rio Grande do Sul, Brazil. As a methodological procedure, wecarried out data collectionthrough na online questionnaire, on Google Forms, with open questions for teacherstoexpresstheiropinions, perceptionsandchallengeswith remoto teaching. For data analysis, weused contente analysisandhighlightedthreecategories: teachingchallenges in thecontextofthepandemic; didacticstrategiesandphilosophyteaching. Withtheanalysisoftheresults, weshowedthat communication, the material and social conditionsofstudents, as well as theneedto use digital technologies, werethemainchallengesfacedbayteachers in remoto teaching.      
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154
10.14295/momento.v32i02.14154
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154
identifier_str_mv 10.14295/momento.v32i02.14154
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14154/10374
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 386-405
Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 386-405
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944873012789248