HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649 |
Resumo: | The work, the result of a master's thesis, addresses Human Rights Education (HRE) in the context of institutions that shelter adolescents who are serving a socio-educational measure of admission to the CASA Foundation, in the state of São Paulo. The objective is to identify contents, values and practices converging with HRE present in the CASA Foundation's Political Pedagogical Projects (PPPs). The approach to the problem is qualitative and its objective is exploratory. The documents analyzed are: PPPs of the CASA Foundation detention centers, Children and Adolescents Statute, National Social-Educational Service, National Plan for Human Rights Education, National Human Rights Program 3 and National Guidelines of Human Rights Education. The bibliographical research brings authors who have been addressing the issue of Human Rights Education in Brazil and Latin America. Two PPPs were analyzed, a convenience sample, through a matrix elaborated from the indications and recommendations of the cited reference documents. The results revealed that the expressions Human Rights and HRE appear explicitly few times in the analyzed documents. |
id |
FURG-2_cb0f4a683d7269a11f87ba756a2ea833 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13649 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATIONLA EDUCACIÓN EN DERECHOS HUMANOS INCLUIDA EN LOS PROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DE LOS CENTROS DE DETENCIÓN DE LA FUNDACIÓN CASAEDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS CONTEMPLADA NOS PROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DOS CENTROS DE INTERNAÇÃO DA FUNDAÇÃO CASA Educação em Direitos HumanosFundação CasaProjeto Político-PedagógicoMedidas socioeducativasHuman Rights EducationCasa FoundationPolitical-Pedagogical ProjectEducational measuresEducación en derechos humanosProyecto Político-PedagógicoThe work, the result of a master's thesis, addresses Human Rights Education (HRE) in the context of institutions that shelter adolescents who are serving a socio-educational measure of admission to the CASA Foundation, in the state of São Paulo. The objective is to identify contents, values and practices converging with HRE present in the CASA Foundation's Political Pedagogical Projects (PPPs). The approach to the problem is qualitative and its objective is exploratory. The documents analyzed are: PPPs of the CASA Foundation detention centers, Children and Adolescents Statute, National Social-Educational Service, National Plan for Human Rights Education, National Human Rights Program 3 and National Guidelines of Human Rights Education. The bibliographical research brings authors who have been addressing the issue of Human Rights Education in Brazil and Latin America. Two PPPs were analyzed, a convenience sample, through a matrix elaborated from the indications and recommendations of the cited reference documents. The results revealed that the expressions Human Rights and HRE appear explicitly few times in the analyzed documents.El trabajo, resultado de una tesis de maestría, aborda la Educación en Derechos Humanos (HDE) en el contexto de instituciones que albergan a adolescentes que atienden una medida socioeducativa de hospitalización en la Fundação CASA, en el estado de São Paulo. El objetivo es identificar contenidos, valores y prácticas convergentes con EDH presentes en los Proyectos Político Pedagógicos (PPPs) de la Fundación CASA. El abordaje del problema es cualitativo y su objetivo es exploratorio. Los procedimientos técnicos adoptados son la investigación documental y bibliográfica. Los documentos analizados son: PPP de los centros de detención de la Fundación CASA, Estatuto de la Niñez y la Adolescencia (ECA), Servicio Nacional Socioeducativo (SINASE), Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos, Programa Nacional de Derechos Humanos 3 y Lineamientos Nacionales de Educación en Derechos Humanos. Se analizaron dos PPP, una muestra de conveniencia, a través de una matriz elaborada a partir de las indicaciones y recomendaciones de los documentos de referencia citados. Los resultados revelaron que las expresiones DH y EDH aparecen explícitamente pocas veces en los documentos analizados.O trabalho aborda a Educação em Direitos Humanos (EDH) no contexto das instituições que abrigam adolescentes que cumprem medida socioeducativa de internação na Fundação CASA, no estado de São Paulo. O objetivo é identificar conteúdos, valores e práticas convergentes com a EDH presentes nos Projetos Políticos Pedagógicos (PPPs) da Fundação CASA. A abordagem do problema é qualitativa e seu objetivo é exploratório. Os procedimentos técnicos adotados são a pesquisa documental e bibliográfica. Os documentos analisados são: PPPs dos Centros de Internação da Fundação CASA, Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA), Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE), Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos, Programa Nacional de Direitos Humanos 3 e Diretrizes Nacionais de Educação em Direitos Humanos. Foram analisados 2 PPPs, amostra por conveniência, por meio de uma matriz elaborada a partir de indicações e recomendações dos documentos referência citados. Os resultados revelaram que as expressões Direitos Humanos e Educação em Direitos Humanos aparecem explicitamente poucas vezes nos documentos analisados e as menções aos conteúdos, valores e práticas da EDH são praticamente inexistentes.Universidade Federal do Rio Grande2022-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1364910.14295/momento.v31i01.13649Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 135-156Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 135-1562316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649/9436Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZanelli Silva Fava, CarolinaKlein, Ana Maria2022-06-08T23:35:00Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13649Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-06-08T23:35Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION LA EDUCACIÓN EN DERECHOS HUMANOS INCLUIDA EN LOS PROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DE LOS CENTROS DE DETENCIÓN DE LA FUNDACIÓN CASA EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS CONTEMPLADA NOS PROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DOS CENTROS DE INTERNAÇÃO DA FUNDAÇÃO CASA |
title |
HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION |
spellingShingle |
HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION Zanelli Silva Fava, Carolina Educação em Direitos Humanos Fundação Casa Projeto Político-Pedagógico Medidas socioeducativas Human Rights Education Casa Foundation Political-Pedagogical Project Educational measures Educación en derechos humanos Proyecto Político-Pedagógico |
title_short |
HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION |
title_full |
HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION |
title_fullStr |
HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION |
title_full_unstemmed |
HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION |
title_sort |
HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION |
author |
Zanelli Silva Fava, Carolina |
author_facet |
Zanelli Silva Fava, Carolina Klein, Ana Maria |
author_role |
author |
author2 |
Klein, Ana Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanelli Silva Fava, Carolina Klein, Ana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Direitos Humanos Fundação Casa Projeto Político-Pedagógico Medidas socioeducativas Human Rights Education Casa Foundation Political-Pedagogical Project Educational measures Educación en derechos humanos Proyecto Político-Pedagógico |
topic |
Educação em Direitos Humanos Fundação Casa Projeto Político-Pedagógico Medidas socioeducativas Human Rights Education Casa Foundation Political-Pedagogical Project Educational measures Educación en derechos humanos Proyecto Político-Pedagógico |
description |
The work, the result of a master's thesis, addresses Human Rights Education (HRE) in the context of institutions that shelter adolescents who are serving a socio-educational measure of admission to the CASA Foundation, in the state of São Paulo. The objective is to identify contents, values and practices converging with HRE present in the CASA Foundation's Political Pedagogical Projects (PPPs). The approach to the problem is qualitative and its objective is exploratory. The documents analyzed are: PPPs of the CASA Foundation detention centers, Children and Adolescents Statute, National Social-Educational Service, National Plan for Human Rights Education, National Human Rights Program 3 and National Guidelines of Human Rights Education. The bibliographical research brings authors who have been addressing the issue of Human Rights Education in Brazil and Latin America. Two PPPs were analyzed, a convenience sample, through a matrix elaborated from the indications and recommendations of the cited reference documents. The results revealed that the expressions Human Rights and HRE appear explicitly few times in the analyzed documents. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649 10.14295/momento.v31i01.13649 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v31i01.13649 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649/9436 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 135-156 Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 135-156 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944872162394112 |