HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanelli Silva Fava, Carolina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Klein, Ana Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649
Resumo: The work, the result of a master's thesis, addresses Human Rights Education (HRE) in the context of institutions that shelter adolescents who are serving a socio-educational measure of admission to the CASA Foundation, in the state of São Paulo. The objective is to identify contents, values ​​and practices converging with HRE present in the CASA Foundation's Political Pedagogical Projects (PPPs). The approach to the problem is qualitative and its objective is exploratory. The documents analyzed are: PPPs of the CASA Foundation detention centers, Children and Adolescents Statute, National Social-Educational Service, National Plan for Human Rights Education, National Human Rights Program 3 and National Guidelines of Human Rights Education. The bibliographical research brings authors who have been addressing the issue of Human Rights Education in Brazil and Latin America. Two PPPs were analyzed, a convenience sample, through a matrix elaborated from the indications and recommendations of the cited reference documents. The results revealed that the expressions Human Rights and HRE appear explicitly few times in the analyzed documents.
id FURG-2_cb0f4a683d7269a11f87ba756a2ea833
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13649
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATIONLA EDUCACIÓN EN DERECHOS HUMANOS INCLUIDA EN LOS PROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DE LOS CENTROS DE DETENCIÓN DE LA FUNDACIÓN CASAEDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS CONTEMPLADA NOS PROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DOS CENTROS DE INTERNAÇÃO DA FUNDAÇÃO CASA Educação em Direitos HumanosFundação CasaProjeto Político-PedagógicoMedidas socioeducativasHuman Rights EducationCasa FoundationPolitical-Pedagogical ProjectEducational measuresEducación en derechos humanosProyecto Político-PedagógicoThe work, the result of a master's thesis, addresses Human Rights Education (HRE) in the context of institutions that shelter adolescents who are serving a socio-educational measure of admission to the CASA Foundation, in the state of São Paulo. The objective is to identify contents, values ​​and practices converging with HRE present in the CASA Foundation's Political Pedagogical Projects (PPPs). The approach to the problem is qualitative and its objective is exploratory. The documents analyzed are: PPPs of the CASA Foundation detention centers, Children and Adolescents Statute, National Social-Educational Service, National Plan for Human Rights Education, National Human Rights Program 3 and National Guidelines of Human Rights Education. The bibliographical research brings authors who have been addressing the issue of Human Rights Education in Brazil and Latin America. Two PPPs were analyzed, a convenience sample, through a matrix elaborated from the indications and recommendations of the cited reference documents. The results revealed that the expressions Human Rights and HRE appear explicitly few times in the analyzed documents.El trabajo, resultado de una tesis de maestría, aborda la Educación en Derechos Humanos (HDE) en el contexto de instituciones que albergan a adolescentes que atienden una medida socioeducativa de hospitalización en la Fundação CASA, en el estado de São Paulo. El objetivo es identificar contenidos, valores y prácticas convergentes con EDH presentes en los Proyectos Político Pedagógicos (PPPs) de la Fundación CASA. El abordaje del problema es cualitativo y su objetivo es exploratorio. Los procedimientos técnicos adoptados son la investigación documental y bibliográfica. Los documentos analizados son: PPP de los centros de detención de la Fundación CASA, Estatuto de la Niñez y la Adolescencia (ECA), Servicio Nacional Socioeducativo (SINASE), Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos, Programa Nacional de Derechos Humanos 3 y Lineamientos Nacionales de Educación en Derechos Humanos. Se analizaron dos PPP, una muestra de conveniencia, a través de una matriz elaborada a partir de las indicaciones y recomendaciones de los documentos de referencia citados. Los resultados revelaron que las expresiones DH y EDH aparecen explícitamente pocas veces en los documentos analizados.O trabalho aborda a Educação em Direitos Humanos (EDH) no contexto das instituições que abrigam adolescentes que cumprem medida socioeducativa de internação na Fundação CASA, no estado de São Paulo. O objetivo é identificar conteúdos, valores e práticas convergentes com a EDH presentes nos Projetos Políticos Pedagógicos (PPPs) da Fundação CASA. A abordagem do problema é qualitativa e seu objetivo é exploratório. Os procedimentos técnicos adotados são a pesquisa documental e bibliográfica. Os documentos analisados são: PPPs dos Centros de Internação da Fundação CASA, Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA), Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE), Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos, Programa Nacional de Direitos Humanos 3 e Diretrizes Nacionais de Educação em Direitos Humanos. Foram analisados 2 PPPs, amostra por conveniência, por meio de uma matriz elaborada a partir de indicações e recomendações dos documentos referência citados. Os resultados revelaram que as expressões Direitos Humanos e Educação em Direitos Humanos aparecem explicitamente poucas vezes nos documentos analisados e as menções aos conteúdos, valores e práticas da EDH são praticamente inexistentes.Universidade Federal do Rio Grande2022-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1364910.14295/momento.v31i01.13649Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 135-156Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 135-1562316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649/9436Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZanelli Silva Fava, CarolinaKlein, Ana Maria2022-06-08T23:35:00Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13649Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-06-08T23:35Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION
LA EDUCACIÓN EN DERECHOS HUMANOS INCLUIDA EN LOS PROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DE LOS CENTROS DE DETENCIÓN DE LA FUNDACIÓN CASA
EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS CONTEMPLADA NOS PROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS DOS CENTROS DE INTERNAÇÃO DA FUNDAÇÃO CASA
title HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION
spellingShingle HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION
Zanelli Silva Fava, Carolina
Educação em Direitos Humanos
Fundação Casa
Projeto Político-Pedagógico
Medidas socioeducativas
Human Rights Education
Casa Foundation
Political-Pedagogical Project
Educational measures
Educación en derechos humanos
Proyecto Político-Pedagógico
title_short HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION
title_full HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION
title_fullStr HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION
title_full_unstemmed HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION
title_sort HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION
author Zanelli Silva Fava, Carolina
author_facet Zanelli Silva Fava, Carolina
Klein, Ana Maria
author_role author
author2 Klein, Ana Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanelli Silva Fava, Carolina
Klein, Ana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Direitos Humanos
Fundação Casa
Projeto Político-Pedagógico
Medidas socioeducativas
Human Rights Education
Casa Foundation
Political-Pedagogical Project
Educational measures
Educación en derechos humanos
Proyecto Político-Pedagógico
topic Educação em Direitos Humanos
Fundação Casa
Projeto Político-Pedagógico
Medidas socioeducativas
Human Rights Education
Casa Foundation
Political-Pedagogical Project
Educational measures
Educación en derechos humanos
Proyecto Político-Pedagógico
description The work, the result of a master's thesis, addresses Human Rights Education (HRE) in the context of institutions that shelter adolescents who are serving a socio-educational measure of admission to the CASA Foundation, in the state of São Paulo. The objective is to identify contents, values ​​and practices converging with HRE present in the CASA Foundation's Political Pedagogical Projects (PPPs). The approach to the problem is qualitative and its objective is exploratory. The documents analyzed are: PPPs of the CASA Foundation detention centers, Children and Adolescents Statute, National Social-Educational Service, National Plan for Human Rights Education, National Human Rights Program 3 and National Guidelines of Human Rights Education. The bibliographical research brings authors who have been addressing the issue of Human Rights Education in Brazil and Latin America. Two PPPs were analyzed, a convenience sample, through a matrix elaborated from the indications and recommendations of the cited reference documents. The results revealed that the expressions Human Rights and HRE appear explicitly few times in the analyzed documents.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649
10.14295/momento.v31i01.13649
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649
identifier_str_mv 10.14295/momento.v31i01.13649
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13649/9436
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 135-156
Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 135-156
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944872162394112