THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodríguez, Nadia Yael Morales
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mérida, Esther Caldiño, Mendes Tomaz dos Santos, Guilherme
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072
Resumo: This quantitative cohort study aimed to analyze the main factors associated with dropping out of the optometry degree taught at the Universidad Nacional Autónoma de México at the Facultad de estudios superiors Iztacala. (FES-I). The main findings of the research pointed out that the highest dropout rate is mainly due to factors related to career changes. The problem arises before the students enter to the degree because the 53.1% of them didn´t choose the optometry degree as one of their options for the higher level; as well as the economic factor is a noteworthy point, since 43.8% stated that their greatest concern was that the materials that they requested during the degree and that are necessary for the clinical practice that are carried out were awfully expensive.
id FURG-2_f060bb3a96f8b0b5bd66f7f3a517cb57
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/14072
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICOLOS PRINCIPALES FACTORES DE DESERCIÓN EN LA LICENCIATURA EN OPTOMETRÍA DE LA UNAM-FES IZTACALA EN MÉXICOOS PRINCIPAIS FATORES DE EVASÃO NA GRADUAÇÃO EM OPTOMETRIA DA UNAM-FEZ IZTACALA NO MÉXICOEducação SuperiorEvasãoGraduaçãoHigher EducationDesertionCollegeEducación SuperiorDeserciónLicenciaturaThis quantitative cohort study aimed to analyze the main factors associated with dropping out of the optometry degree taught at the Universidad Nacional Autónoma de México at the Facultad de estudios superiors Iztacala. (FES-I). The main findings of the research pointed out that the highest dropout rate is mainly due to factors related to career changes. The problem arises before the students enter to the degree because the 53.1% of them didn´t choose the optometry degree as one of their options for the higher level; as well as the economic factor is a noteworthy point, since 43.8% stated that their greatest concern was that the materials that they requested during the degree and that are necessary for the clinical practice that are carried out were awfully expensive.Este trabajo, de cohorte cuantitativo, tuvo por objetivo analizar los principales factores asociados con la deserción en la licenciatura en optometría impartida en la Universidad Nacional Autónoma de México en la Facultad de Estudios Superiores Iztacala. (FES-I).  Los principales hallazgos de la investigación apuntaron que el mayor índice de deserción se da principalmente por factores relacionados a cambios de carrera. La problemática que se presenta surge desde antes de entrar a la licenciatura ya que el 53.1% no colocaron a la licenciatura en optometría como una de sus opciones de ingreso al nivel superior; así como también el factor económico es un punto destacable, ya que el 43.8% manifestó que su mayor preocupación era que los materiales que pedían durante la carrera y que son necesarios para práctica clínica que se realiza fueran muy costosos.Este trabalho, de abordagem quantitativa, teve por objetivo analisar os principais fatores associados à evasão na graduação em Optometria ofertada na Universidade Nacional Autônoma do México, na Faculdade de Estudos Superiores Iztacala (FES-I). Os principais achados da pesquisa apontaram que o maior índice de deserção ocorre, principalmente, por fatores relacionados às trocas de curso. A problemática apresentada surge desde antes a entrada na graduação, já que 53,13% não colocaram o curso de Optometria como uma de suas opções de ingresso em nível superior, assim como, também, o fator econômico é um ponto a se destacar, já que 43,8% manifestou que sua maior preocupação eram os materiais que solicitavam durante o curso e que eram necessários para a prática clínica que se realizava, mas eram muito caros.Universidade Federal do Rio Grande2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1407210.14295/momento.v31i02.14072Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 714 - 734Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 714 - 7342316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072/9717Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodríguez, Nadia Yael MoralesMérida, Esther CaldiñoMendes Tomaz dos Santos, Guilherme2022-07-29T12:16:58Zoai:periodicos.furg.br:article/14072Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-07-29T12:16:58Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO
LOS PRINCIPALES FACTORES DE DESERCIÓN EN LA LICENCIATURA EN OPTOMETRÍA DE LA UNAM-FES IZTACALA EN MÉXICO
OS PRINCIPAIS FATORES DE EVASÃO NA GRADUAÇÃO EM OPTOMETRIA DA UNAM-FEZ IZTACALA NO MÉXICO
title THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO
spellingShingle THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO
Rodríguez, Nadia Yael Morales
Educação Superior
Evasão
Graduação
Higher Education
Desertion
College
Educación Superior
Deserción
Licenciatura
title_short THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO
title_full THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO
title_fullStr THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO
title_full_unstemmed THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO
title_sort THE MAIN DROPOUT FACTORS IN THE OPTOMETRY DEGREE AT UNAM-FES IZTACALA IN MEXICO
author Rodríguez, Nadia Yael Morales
author_facet Rodríguez, Nadia Yael Morales
Mérida, Esther Caldiño
Mendes Tomaz dos Santos, Guilherme
author_role author
author2 Mérida, Esther Caldiño
Mendes Tomaz dos Santos, Guilherme
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodríguez, Nadia Yael Morales
Mérida, Esther Caldiño
Mendes Tomaz dos Santos, Guilherme
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Evasão
Graduação
Higher Education
Desertion
College
Educación Superior
Deserción
Licenciatura
topic Educação Superior
Evasão
Graduação
Higher Education
Desertion
College
Educación Superior
Deserción
Licenciatura
description This quantitative cohort study aimed to analyze the main factors associated with dropping out of the optometry degree taught at the Universidad Nacional Autónoma de México at the Facultad de estudios superiors Iztacala. (FES-I). The main findings of the research pointed out that the highest dropout rate is mainly due to factors related to career changes. The problem arises before the students enter to the degree because the 53.1% of them didn´t choose the optometry degree as one of their options for the higher level; as well as the economic factor is a noteworthy point, since 43.8% stated that their greatest concern was that the materials that they requested during the degree and that are necessary for the clinical practice that are carried out were awfully expensive.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072
10.14295/momento.v31i02.14072
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072
identifier_str_mv 10.14295/momento.v31i02.14072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14072/9717
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 714 - 734
Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 02 (2022): Dossiê Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios; 714 - 734
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493250905276416