FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676 |
Resumo: | Feminist pedagogy is positioning itself as a relevant field in Latin American pedagogy due to its capacity for transformation, creative power, and self-criticism. This article reviews the emblematic texts of this tradition that articulate reflections and approaches from the field of pedagogy and feminist cultural criticism, which achieve their own synergies and tensions with pedagogy itself, critical pedagogy, and feminist studies. Likewise, feminist pedagogy is considered as an educational praxis whose subject are women and virtuous subjects capable of responding with a critical attitude and located to contexts where their lives do not matter. They take charge of their training as a response to violence and conditions of social inequality that result in their exclusion from the educational system. |
id |
FURG-2_f14d874d109586d1d27fe4a5cebf876c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15676 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUELA PEDAGOGÍA FEMINISTA O FORMAR PARA LA VIRTUDPEDAGOGIA FEMINISTA OU FORMAÇÃO PARA A VIRTUDEMulheres e Educação. Pedagogia. pedagogia crítica. pedagogia transformadora. Formação ética.Pedagogy. Women and Education. Ethical education. Critical Pedagogy. Transformative Pedagogy.Mujer y Educación. Pedagogía. Pedagogía crítica. Pedagogía transformadora. Formación ética.Feminist pedagogy is positioning itself as a relevant field in Latin American pedagogy due to its capacity for transformation, creative power, and self-criticism. This article reviews the emblematic texts of this tradition that articulate reflections and approaches from the field of pedagogy and feminist cultural criticism, which achieve their own synergies and tensions with pedagogy itself, critical pedagogy, and feminist studies. Likewise, feminist pedagogy is considered as an educational praxis whose subject are women and virtuous subjects capable of responding with a critical attitude and located to contexts where their lives do not matter. They take charge of their training as a response to violence and conditions of social inequality that result in their exclusion from the educational system. La pedagogía feminista está posicionándose como un campo relevante en la pedagogía latinoamericana debido a su capacidad de transformación, potencia creativa y autocrítica. Este artículo revisa los textos emblemáticos de esta tradición que articula reflexiones y acercamientos desde el campo de la pedagogía y de la crítica cultural feminista, los cuales logran sinergias y tensiones propias con la pedagogía misma, la pedagogía crítica y los estudios feministas. Asimismo, se considera la pedagogía feminista como una praxis educativa cuyo sujeto son mujeres y sujetos virtuosos capaces de responder con actitud crítica y situada a contextos donde su vida no importa. Se hacen cargo de su formación forman como respuesta a la violencia y las condiciones de desigualdad social que se traducen en su exclusión del sistema educativo.A pedagogia feminista vem se posicionando como um campo relevante na pedagogia latino-americana por sua capacidade de transformação, poder criativo e autocrítica. Este artigo revisa os textos emblemáticos dessa tradição que articulam reflexões e abordagens do campo da pedagogia e da crítica cultural feminista, que alcançam suas próprias sinergias e tensões com a própria pedagogia, a pedagogia crítica e os estudos feministas. Da mesma forma, a pedagogia feminista é considerada como uma práxis educacional que tem como sujeitos mulheres e pessoas capazes de responder com uma atitude crítica e localizada em contextos onde suas vidas não importam. Eles se encarregam de sua formação como resposta à violência e às condições de desigualdade social que resultam em sua exclusão do sistema educacional.Universidade Federal do Rio Grande2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1567610.14295/momento.v32i02.15676Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 89-105Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 89-1052316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676/10360Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArango, Selen2023-12-05T18:17:07Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15676Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-12-05T18:17:07Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE LA PEDAGOGÍA FEMINISTA O FORMAR PARA LA VIRTUD PEDAGOGIA FEMINISTA OU FORMAÇÃO PARA A VIRTUDE |
title |
FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE |
spellingShingle |
FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE Arango, Selen Mulheres e Educação. Pedagogia. pedagogia crítica. pedagogia transformadora. Formação ética. Pedagogy. Women and Education. Ethical education. Critical Pedagogy. Transformative Pedagogy. Mujer y Educación. Pedagogía. Pedagogía crítica. Pedagogía transformadora. Formación ética. |
title_short |
FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE |
title_full |
FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE |
title_fullStr |
FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE |
title_full_unstemmed |
FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE |
title_sort |
FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE |
author |
Arango, Selen |
author_facet |
Arango, Selen |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arango, Selen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulheres e Educação. Pedagogia. pedagogia crítica. pedagogia transformadora. Formação ética. Pedagogy. Women and Education. Ethical education. Critical Pedagogy. Transformative Pedagogy. Mujer y Educación. Pedagogía. Pedagogía crítica. Pedagogía transformadora. Formación ética. |
topic |
Mulheres e Educação. Pedagogia. pedagogia crítica. pedagogia transformadora. Formação ética. Pedagogy. Women and Education. Ethical education. Critical Pedagogy. Transformative Pedagogy. Mujer y Educación. Pedagogía. Pedagogía crítica. Pedagogía transformadora. Formación ética. |
description |
Feminist pedagogy is positioning itself as a relevant field in Latin American pedagogy due to its capacity for transformation, creative power, and self-criticism. This article reviews the emblematic texts of this tradition that articulate reflections and approaches from the field of pedagogy and feminist cultural criticism, which achieve their own synergies and tensions with pedagogy itself, critical pedagogy, and feminist studies. Likewise, feminist pedagogy is considered as an educational praxis whose subject are women and virtuous subjects capable of responding with a critical attitude and located to contexts where their lives do not matter. They take charge of their training as a response to violence and conditions of social inequality that result in their exclusion from the educational system. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676 10.14295/momento.v32i02.15676 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v32i02.15676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676/10360 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 89-105 Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 89-105 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944873402859520 |