FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arango, Selen
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676
Resumo: Feminist pedagogy is positioning itself as a relevant field in Latin American pedagogy due to its capacity for transformation, creative power, and self-criticism. This article reviews the emblematic texts of this tradition that articulate reflections and approaches from the field of pedagogy and feminist cultural criticism, which achieve their own synergies and tensions with pedagogy itself, critical pedagogy, and feminist studies. Likewise, feminist pedagogy is considered as an educational praxis whose subject are women and virtuous subjects capable of responding with a critical attitude and located to contexts where their lives do not matter. They take charge of their training as a response to violence and conditions of social inequality that result in their exclusion from the educational system.    
id FURG-2_f14d874d109586d1d27fe4a5cebf876c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15676
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUELA PEDAGOGÍA FEMINISTA O FORMAR PARA LA VIRTUDPEDAGOGIA FEMINISTA OU FORMAÇÃO PARA A VIRTUDEMulheres e Educação. Pedagogia. pedagogia crítica. pedagogia transformadora. Formação ética.Pedagogy. Women and Education. Ethical education. Critical Pedagogy. Transformative Pedagogy.Mujer y Educación. Pedagogía. Pedagogía crítica. Pedagogía transformadora. Formación ética.Feminist pedagogy is positioning itself as a relevant field in Latin American pedagogy due to its capacity for transformation, creative power, and self-criticism. This article reviews the emblematic texts of this tradition that articulate reflections and approaches from the field of pedagogy and feminist cultural criticism, which achieve their own synergies and tensions with pedagogy itself, critical pedagogy, and feminist studies. Likewise, feminist pedagogy is considered as an educational praxis whose subject are women and virtuous subjects capable of responding with a critical attitude and located to contexts where their lives do not matter. They take charge of their training as a response to violence and conditions of social inequality that result in their exclusion from the educational system.    La pedagogía feminista está posicionándose como un campo relevante en la pedagogía latinoamericana debido a su capacidad de transformación, potencia creativa y autocrítica. Este artículo revisa los textos emblemáticos de esta tradición que articula reflexiones y acercamientos desde el campo de la pedagogía y de la crítica cultural feminista, los cuales logran sinergias y tensiones propias con la pedagogía misma, la pedagogía crítica y los estudios feministas. Asimismo, se considera la pedagogía feminista como una praxis educativa cuyo sujeto son mujeres y sujetos virtuosos capaces de responder con actitud crítica y situada a contextos donde su vida no importa. Se hacen cargo de su formación forman como respuesta a la violencia y las condiciones de desigualdad social que se traducen en su exclusión del sistema educativo.A pedagogia feminista vem se posicionando como um campo relevante na pedagogia latino-americana por sua capacidade de transformação, poder criativo e autocrítica. Este artigo revisa os textos emblemáticos dessa tradição que articulam reflexões e abordagens do campo da pedagogia e da crítica cultural feminista, que alcançam suas próprias sinergias e tensões com a própria pedagogia, a pedagogia crítica e os estudos feministas. Da mesma forma, a pedagogia feminista é considerada como uma práxis educacional que tem como sujeitos mulheres e pessoas capazes de responder com uma atitude crítica e localizada em contextos onde suas vidas não importam. Eles se encarregam de sua formação como resposta à violência e às condições de desigualdade social que resultam em sua exclusão do sistema educacional.Universidade Federal do Rio Grande2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1567610.14295/momento.v32i02.15676Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 89-105Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 89-1052316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676/10360Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArango, Selen2023-12-05T18:17:07Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15676Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-12-05T18:17:07Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE
LA PEDAGOGÍA FEMINISTA O FORMAR PARA LA VIRTUD
PEDAGOGIA FEMINISTA OU FORMAÇÃO PARA A VIRTUDE
title FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE
spellingShingle FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE
Arango, Selen
Mulheres e Educação. Pedagogia. pedagogia crítica. pedagogia transformadora. Formação ética.
Pedagogy. Women and Education. Ethical education. Critical Pedagogy. Transformative Pedagogy.
Mujer y Educación. Pedagogía. Pedagogía crítica. Pedagogía transformadora. Formación ética.
title_short FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE
title_full FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE
title_fullStr FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE
title_full_unstemmed FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE
title_sort FEMINIST PEDAGOGY OR EDUCATING FOR VIRTUE
author Arango, Selen
author_facet Arango, Selen
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arango, Selen
dc.subject.por.fl_str_mv Mulheres e Educação. Pedagogia. pedagogia crítica. pedagogia transformadora. Formação ética.
Pedagogy. Women and Education. Ethical education. Critical Pedagogy. Transformative Pedagogy.
Mujer y Educación. Pedagogía. Pedagogía crítica. Pedagogía transformadora. Formación ética.
topic Mulheres e Educação. Pedagogia. pedagogia crítica. pedagogia transformadora. Formação ética.
Pedagogy. Women and Education. Ethical education. Critical Pedagogy. Transformative Pedagogy.
Mujer y Educación. Pedagogía. Pedagogía crítica. Pedagogía transformadora. Formación ética.
description Feminist pedagogy is positioning itself as a relevant field in Latin American pedagogy due to its capacity for transformation, creative power, and self-criticism. This article reviews the emblematic texts of this tradition that articulate reflections and approaches from the field of pedagogy and feminist cultural criticism, which achieve their own synergies and tensions with pedagogy itself, critical pedagogy, and feminist studies. Likewise, feminist pedagogy is considered as an educational praxis whose subject are women and virtuous subjects capable of responding with a critical attitude and located to contexts where their lives do not matter. They take charge of their training as a response to violence and conditions of social inequality that result in their exclusion from the educational system.    
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676
10.14295/momento.v32i02.15676
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676
identifier_str_mv 10.14295/momento.v32i02.15676
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15676/10360
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 89-105
Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 89-105
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944873402859520