Collections school: space protection and preservation of heritage education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arriada, Eduardo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Teixeira, Vanessa Barrozo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Biblos (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/2279
Resumo: In this article the authors seek to emphasize the enormous challenges related to mining, conservation and care of several documents in many different ways deal with the reality in schools. Document within the meaning of Le Goff that first and foremost is the result of an assembly (consciously or not) of a given society. Which removes, maintains, preserves, which handles, even by silence. Thus, dialogue with history, museology and other related areas, using as theoretical support, authors such as Le Goff, Ginzburg, Pesez, Vina, Julia, Meneses, Bruno, Chagas and Cury, we discuss the importance of public policy preservation of collections at school; conservation and cataloging of these documents, the nature and potential for research in the field of education.
id FURG-3_400852b54058b3333ddc6f7d5a79ae72
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/2279
network_acronym_str FURG-3
network_name_str Biblos (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Collections school: space protection and preservation of heritage educationColecciones escolares: el espacio de protección y preservación del patrimonio educativoAcervos escolares: espaço de salvaguarda e preservação do patrimônio educativoCultura material escolarMuseologiaAcervos escolaresHistória da Educação.In this article the authors seek to emphasize the enormous challenges related to mining, conservation and care of several documents in many different ways deal with the reality in schools. Document within the meaning of Le Goff that first and foremost is the result of an assembly (consciously or not) of a given society. Which removes, maintains, preserves, which handles, even by silence. Thus, dialogue with history, museology and other related areas, using as theoretical support, authors such as Le Goff, Ginzburg, Pesez, Vina, Julia, Meneses, Bruno, Chagas and Cury, we discuss the importance of public policy preservation of collections at school; conservation and cataloging of these documents, the nature and potential for research in the field of education.En este artículo los autores pretenden poner de relieve los enormes desafíos relacionados con la minería, la conservación y el cuidado de varios documentos en tratar muchas formas diferentes con la realidad en las escuelas. Documento en el sentido de Le Goff que en primer lugar, es el resultado de un conjunto (conscientemente o no) de una sociedad dada. Que elimina, mantiene, conserva, que se encarga, incluso por el silencio. Por lo tanto, el diálogo con la historia, la museología y otras áreas relacionadas, utilizando como soporte teórico, autores como Le Goff, Ginzburg, Pesez, Viña, Julia, Meneses, Bruno, Chagas y Cury, se discute la importancia de la preservación de las colecciones de las políticas públicas en la escuela, la conservación y catalogación de estos documentos, la naturaleza y el potencial de investigación en el campo de la educación.Neste artigo os autores procuram salientar os enormes desafios relativos a garimpagem, conservação e cuidado de diversos documentos que das mais diversas formas tratam da realidade escolar. Documento na acepção de Le Goff que antes de mais nada é resultado de uma montagem (consciente ou não) de uma determinada sociedade. Que elimina, mantém, preserva, que manipula, ainda que pelo silêncio. Deste modo, dialogando com a história, com a museologia e outras áreas afins, utilizando como suporte teórico, autores como Le Goff, Ginzburg, Pesez, Viñao, Julia, Meneses, Bruno, Chagas e Cury, buscamos discutir a importância de uma política pública de preservação dos acervos escolares; a conservação e catalogação desses documentos, a sua natureza e as potencialidades para a investigação no campo da educação.Editora e Gráfica da FURG - EDGRAF2013-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/biblos/article/view/2279BIBLOS; Vol. 26 No. 1 (2012); 43-56BIBLOS; v. 26 n. 1 (2012); 43-562236-75940102-4388reponame:Biblos (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/biblos/article/view/2279/2111Copyright (c) 2014 BIBLOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessArriada, EduardoTeixeira, Vanessa Barrozo2018-03-12T21:18:43Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/2279Revistahttps://www.seer.furg.br/biblosPUBhttps://www.seer.furg.br/biblos/oaiangelicacdm@gmail.com2236-75940102-4388opendoar:2018-03-12T21:18:43Biblos (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Collections school: space protection and preservation of heritage education
Colecciones escolares: el espacio de protección y preservación del patrimonio educativo
Acervos escolares: espaço de salvaguarda e preservação do patrimônio educativo
title Collections school: space protection and preservation of heritage education
spellingShingle Collections school: space protection and preservation of heritage education
Arriada, Eduardo
Cultura material escolar
Museologia
Acervos escolares
História da Educação.
title_short Collections school: space protection and preservation of heritage education
title_full Collections school: space protection and preservation of heritage education
title_fullStr Collections school: space protection and preservation of heritage education
title_full_unstemmed Collections school: space protection and preservation of heritage education
title_sort Collections school: space protection and preservation of heritage education
author Arriada, Eduardo
author_facet Arriada, Eduardo
Teixeira, Vanessa Barrozo
author_role author
author2 Teixeira, Vanessa Barrozo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arriada, Eduardo
Teixeira, Vanessa Barrozo
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura material escolar
Museologia
Acervos escolares
História da Educação.
topic Cultura material escolar
Museologia
Acervos escolares
História da Educação.
description In this article the authors seek to emphasize the enormous challenges related to mining, conservation and care of several documents in many different ways deal with the reality in schools. Document within the meaning of Le Goff that first and foremost is the result of an assembly (consciously or not) of a given society. Which removes, maintains, preserves, which handles, even by silence. Thus, dialogue with history, museology and other related areas, using as theoretical support, authors such as Le Goff, Ginzburg, Pesez, Vina, Julia, Meneses, Bruno, Chagas and Cury, we discuss the importance of public policy preservation of collections at school; conservation and cataloging of these documents, the nature and potential for research in the field of education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/2279
url https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/2279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/2279/2111
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 BIBLOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 BIBLOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora e Gráfica da FURG - EDGRAF
publisher.none.fl_str_mv Editora e Gráfica da FURG - EDGRAF
dc.source.none.fl_str_mv BIBLOS; Vol. 26 No. 1 (2012); 43-56
BIBLOS; v. 26 n. 1 (2012); 43-56
2236-7594
0102-4388
reponame:Biblos (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Biblos (Rio Grande. Online)
collection Biblos (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Biblos (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv angelicacdm@gmail.com
_version_ 1798945097786589184