Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875 |
Resumo: | Environmental education in university management: some thorny issues for reflection Abstract. Based on data from author's thesis (2017) and references from Critical Theory and Critical EE, this study aims to: problematize the socio-environmental training of public servants working in university management. The data corpus was produced from interviews in focus groups, memories of meetings and field notes. Three categories emerged that present thorny aspects of EE in university management: i) the controversial role of “non-teachers” in environmental education; ii) the place of environmental management in EE (or is it the opposite?); iii) the dilemma of “knowing how to disclose something”. The contributions of Critical Theory and Critical EE point to the following: i) the importance of addressing the tension between theory and practice; ii) the importance of understanding that EE cannot do without educational and training processes, although it does not need to exclude the environmental management; iii) the current scenario of the cultural industry when we notice the superficiality of the approach of some contents in EE processes. Keywords: critical environmental education, Critical Theory, university, cultural industry. |
id |
FURG-9_0709534132fa3ba87d470d786788e3bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14875 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexãoeducação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidadeEnvironmental education in university management: some thorny issues for reflection Abstract. Based on data from author's thesis (2017) and references from Critical Theory and Critical EE, this study aims to: problematize the socio-environmental training of public servants working in university management. The data corpus was produced from interviews in focus groups, memories of meetings and field notes. Three categories emerged that present thorny aspects of EE in university management: i) the controversial role of “non-teachers” in environmental education; ii) the place of environmental management in EE (or is it the opposite?); iii) the dilemma of “knowing how to disclose something”. The contributions of Critical Theory and Critical EE point to the following: i) the importance of addressing the tension between theory and practice; ii) the importance of understanding that EE cannot do without educational and training processes, although it does not need to exclude the environmental management; iii) the current scenario of the cultural industry when we notice the superficiality of the approach of some contents in EE processes. Keywords: critical environmental education, Critical Theory, university, cultural industry. La educación ambiental en la gestión universitaria: algunas cuestiones irritantes para la reflexión Resumen. A partir de la tesis de autora (2017), el objetivo de este estudio es problematizar la formación socio-ambiental de profesionales actuantes en la gestión universitaria. El conjunto de datos fue producido a partir de entrevistas en grupos focales, memorias de reuniones y anotaciones de campo. Tres categorías surgieron de una relectura teórica-crítica de los datos: i) el papel controvertido del personal “no docente” en la EA; ii) el lugar de la gestión ambiental en la EA (¿o sería lo contrario?); iii) el dilema de “saber divulgarse”. Los aportes de la Teoría Crítica y de la EA Crítica señalan para: i) la importancia del enfoque de la tensión entre la teoría y la práctica; ii) la relevancia de la comprensión de que la EA no puede prescindir de procesos educadores a pesar de no excluir la gestión ambiental; iii) la actualidad de la industria cultural dada la superficialidad de ciertos enfoques en procesos de EA. Palabras-clave: educación ambiental crítica, Teoría Crítica, universidadA partir de uma tese de doutorado, busca-se neste trabalho problematizar a formação socioambiental de servidores atuantes na gestão universitária. O corpus de dados foi produzido a partir de entrevistas em grupos focais, memórias de reuniões e anotações de campo. Três categorias emergiram de uma releitura teórico-crítica dos dados: i) o papel controverso dos “não docentes” na EA; ii) o lugar da gestão ambiental na EA (ou é o inverso?); iii) o dilema de “saber se divulgar”. Os aportes da Teoria Crítica e da EA Crítica apontam para: i) a importância da abordagem da tensão entre teoria e prática; ii) a relevância da compreensão de que a EA não pode prescindir de processos educadores apesar de não excluir a gestão ambiental; iii) a atualidade da indústria cultural dada a superficialidade de certas abordagens em processos de EA.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1487510.14295/remea.v41i1.14875REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 132-1521517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875/10838http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSudan, Daniela CassiaGomes Zuin, Vânia 2024-04-15T18:30:02Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14875Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:02Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão |
title |
Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão |
spellingShingle |
Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão Sudan, Daniela Cassia educação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidade |
title_short |
Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão |
title_full |
Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão |
title_fullStr |
Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão |
title_sort |
Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão |
author |
Sudan, Daniela Cassia |
author_facet |
Sudan, Daniela Cassia Gomes Zuin, Vânia |
author_role |
author |
author2 |
Gomes Zuin, Vânia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sudan, Daniela Cassia Gomes Zuin, Vânia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidade |
topic |
educação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidade |
description |
Environmental education in university management: some thorny issues for reflection Abstract. Based on data from author's thesis (2017) and references from Critical Theory and Critical EE, this study aims to: problematize the socio-environmental training of public servants working in university management. The data corpus was produced from interviews in focus groups, memories of meetings and field notes. Three categories emerged that present thorny aspects of EE in university management: i) the controversial role of “non-teachers” in environmental education; ii) the place of environmental management in EE (or is it the opposite?); iii) the dilemma of “knowing how to disclose something”. The contributions of Critical Theory and Critical EE point to the following: i) the importance of addressing the tension between theory and practice; ii) the importance of understanding that EE cannot do without educational and training processes, although it does not need to exclude the environmental management; iii) the current scenario of the cultural industry when we notice the superficiality of the approach of some contents in EE processes. Keywords: critical environmental education, Critical Theory, university, cultural industry. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875 10.14295/remea.v41i1.14875 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v41i1.14875 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875/10838 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 132-152 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781340110848 |