Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sudan, Daniela Cassia
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Gomes Zuin, Vânia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875
Resumo: Environmental education in university management: some thorny issues for reflection   Abstract. Based on data from author's thesis (2017) and references from Critical Theory and Critical EE, this study aims to: problematize the socio-environmental training of public servants working in university management. The data corpus was produced from interviews in focus groups, memories of meetings and field notes.  Three categories emerged that present thorny aspects of EE in university management: i) the controversial role of “non-teachers” in environmental education; ii) the place of environmental management in EE (or is it the opposite?); iii) the dilemma of “knowing how to disclose something”.  The contributions of Critical Theory and Critical EE point to the following: i) the importance of addressing the tension between theory and practice; ii) the importance of understanding that EE cannot do without educational and training processes, although it does not need to exclude the environmental management; iii) the current scenario of the cultural industry when we notice the superficiality of the approach of some contents in EE processes. Keywords: critical environmental education, Critical Theory, university, cultural industry.  
id FURG-9_0709534132fa3ba87d470d786788e3bd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14875
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexãoeducação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidadeEnvironmental education in university management: some thorny issues for reflection   Abstract. Based on data from author's thesis (2017) and references from Critical Theory and Critical EE, this study aims to: problematize the socio-environmental training of public servants working in university management. The data corpus was produced from interviews in focus groups, memories of meetings and field notes.  Three categories emerged that present thorny aspects of EE in university management: i) the controversial role of “non-teachers” in environmental education; ii) the place of environmental management in EE (or is it the opposite?); iii) the dilemma of “knowing how to disclose something”.  The contributions of Critical Theory and Critical EE point to the following: i) the importance of addressing the tension between theory and practice; ii) the importance of understanding that EE cannot do without educational and training processes, although it does not need to exclude the environmental management; iii) the current scenario of the cultural industry when we notice the superficiality of the approach of some contents in EE processes. Keywords: critical environmental education, Critical Theory, university, cultural industry.  La educación ambiental en la gestión universitaria: algunas cuestiones irritantes para la reflexión Resumen. A partir de la tesis de autora (2017), el objetivo de este estudio es problematizar la formación socio-ambiental de profesionales actuantes en la gestión universitaria. El conjunto de datos fue producido a partir de entrevistas en grupos focales, memorias de reuniones y anotaciones de campo. Tres categorías surgieron de una relectura teórica-crítica de los datos: i) el papel controvertido del personal “no docente” en la EA; ii) el lugar de la gestión ambiental en la EA (¿o sería lo contrario?); iii) el dilema de “saber divulgarse”. Los aportes de la Teoría Crítica y de la EA Crítica señalan para: i) la importancia del enfoque de la tensión entre la teoría y la práctica; ii) la relevancia de la comprensión de que la EA no puede prescindir de procesos educadores a pesar de no excluir la gestión ambiental; iii) la actualidad de la industria cultural dada la superficialidad de ciertos enfoques en procesos de EA. Palabras-clave: educación ambiental crítica, Teoría Crítica, universidadA partir de uma tese de doutorado, busca-se neste trabalho problematizar a formação socioambiental de servidores atuantes na gestão universitária. O corpus de dados foi produzido a partir de entrevistas em grupos focais, memórias de reuniões e anotações de campo. Três categorias emergiram de uma releitura teórico-crítica dos dados: i) o papel controverso dos “não docentes” na EA; ii) o lugar da gestão ambiental na EA (ou é o inverso?); iii) o dilema de “saber se divulgar”. Os aportes da Teoria Crítica e da EA Crítica apontam para: i) a importância da abordagem da tensão entre teoria e prática; ii) a relevância da compreensão de que a EA não pode prescindir de processos educadores apesar de não excluir a gestão ambiental; iii) a atualidade da indústria cultural dada a superficialidade de certas abordagens em processos de EA.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1487510.14295/remea.v41i1.14875REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 132-1521517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875/10838http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSudan, Daniela CassiaGomes Zuin, Vânia 2024-04-15T18:30:02Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14875Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:02Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão
title Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão
spellingShingle Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão
Sudan, Daniela Cassia
educação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidade
title_short Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão
title_full Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão
title_fullStr Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão
title_full_unstemmed Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão
title_sort Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão
author Sudan, Daniela Cassia
author_facet Sudan, Daniela Cassia
Gomes Zuin, Vânia
author_role author
author2 Gomes Zuin, Vânia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sudan, Daniela Cassia
Gomes Zuin, Vânia
dc.subject.por.fl_str_mv educação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidade
topic educação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidade
description Environmental education in university management: some thorny issues for reflection   Abstract. Based on data from author's thesis (2017) and references from Critical Theory and Critical EE, this study aims to: problematize the socio-environmental training of public servants working in university management. The data corpus was produced from interviews in focus groups, memories of meetings and field notes.  Three categories emerged that present thorny aspects of EE in university management: i) the controversial role of “non-teachers” in environmental education; ii) the place of environmental management in EE (or is it the opposite?); iii) the dilemma of “knowing how to disclose something”.  The contributions of Critical Theory and Critical EE point to the following: i) the importance of addressing the tension between theory and practice; ii) the importance of understanding that EE cannot do without educational and training processes, although it does not need to exclude the environmental management; iii) the current scenario of the cultural industry when we notice the superficiality of the approach of some contents in EE processes. Keywords: critical environmental education, Critical Theory, university, cultural industry.  
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875
10.14295/remea.v41i1.14875
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875
identifier_str_mv 10.14295/remea.v41i1.14875
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14875/10838
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 132-152
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781340110848