The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sales, Raquel de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bicalho, Maria Gabriela Parenti, Santos, Thiago Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694
Resumo: This paper presents the results of a dissertation that analyzes the presence of discussions regarding subjectivity in the theoretical production on Environmental Education (EA) and Training of Biology Teachers, published by Scientific Electronic Library Online (SciELO) between 2008 and 2018. We adopted three sets of search terms and twenty-seven (27) articles were identified. The analysis revealed the presence of discussions on subjectivity in the proposed association of nature to culture; the adoption of terms such as perception, conception, identity, meaning and significance in the elaboration of research problems; and the use of participatory and collaborative methodologies. The material analyzed allows the identification of the discussions about subjectivity regarding the adoption of certain theoretical categories and on the use of participatory methodologies in research with teachers.
id FURG-9_1838ff10141cbb5b0b321e500a113cbe
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/11694
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ trainingLa discusión de la subjetividad en la producción teórica sobre la Educación Ambiental y la formación de profesores de BiologíaA discussão da subjetividade na produção teórica sobre Educação Ambiental e formação de professores de BiologiaEducação AmbientalSubjetividadeFormação de Professores de Biologia.Educación Ambiental Subjetividad Formación de Profesores de Biología.Environmental EducationSubjectivityBiology Teachers’ TrainingThis paper presents the results of a dissertation that analyzes the presence of discussions regarding subjectivity in the theoretical production on Environmental Education (EA) and Training of Biology Teachers, published by Scientific Electronic Library Online (SciELO) between 2008 and 2018. We adopted three sets of search terms and twenty-seven (27) articles were identified. The analysis revealed the presence of discussions on subjectivity in the proposed association of nature to culture; the adoption of terms such as perception, conception, identity, meaning and significance in the elaboration of research problems; and the use of participatory and collaborative methodologies. The material analyzed allows the identification of the discussions about subjectivity regarding the adoption of certain theoretical categories and on the use of participatory methodologies in research with teachers.Este trabajo presenta los resultados de una disertación que analiza la presencia de discusiones sobre la subjetividad en la producción teórica sobre Educación Ambiental (EA) y Formación de Profesores de Biología, publicada por Scientific Electronic Library Online (SciELO) entre 2008 y 2018. Fueron adoptados tres conjuntos de términos de búsqueda, y luego, se identificaron 27 artículos, cuyo análisis reveló la presencia de un debate sobre la subjetividad propuesta sobre la asociación de la naturaleza a la cultura; la adopción de los términos percepción, concepción, identidad, significado y significación en la elaboración de problemas de investigación; y el uso de metodologías participativas y de colaboración. El material analizado permite identificar las discusiones sobre la subjetividad en la adopción de ciertas categorías teóricas y en el uso de metodologías participativas en la investigación con los profesores.Este trabalho apresenta resultados de uma dissertação que analisa a presença de discussões relativas à subjetividade na produção teórica sobre Educação Ambiental (EA) e formação de professores de Biologia, publicada pela Scientific Eletronic Library Online (SciELO) entre 2008 e 2018. A partir da adoção de três conjuntos de termos de busca, foram identificados 27 artigos, cuja análise revelou a presença da discussão sobre a subjetividade na proposta de associação da natureza à cultura; na adoção dos termos percepção, concepção, identidade, sentido e significado na elaboração de problemas de pesquisa; e na utilização de metodologias participativas e colaborativas. O material analisado permite identificar as discussões sobre subjetividade na adoção de determinadas categorias teóricas e na utilização de metodologias participativas nas pesquisas realizadas com professores.Lepidus2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1169410.14295/remea.v38i1.11694REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 158-1771517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694/8688Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSales, Raquel de OliveiraBicalho, Maria Gabriela ParentiSantos, Thiago Martins2021-04-23T17:10:36Zoai:periodicos.furg.br:article/11694Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-04-23T17:10:36Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training
La discusión de la subjetividad en la producción teórica sobre la Educación Ambiental y la formación de profesores de Biología
A discussão da subjetividade na produção teórica sobre Educação Ambiental e formação de professores de Biologia
title The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training
spellingShingle The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training
Sales, Raquel de Oliveira
Educação Ambiental
Subjetividade
Formação de Professores de Biologia.
Educación Ambiental
Subjetividad
Formación de Profesores de Biología.
Environmental Education
Subjectivity
Biology Teachers’ Training
title_short The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training
title_full The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training
title_fullStr The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training
title_full_unstemmed The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training
title_sort The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training
author Sales, Raquel de Oliveira
author_facet Sales, Raquel de Oliveira
Bicalho, Maria Gabriela Parenti
Santos, Thiago Martins
author_role author
author2 Bicalho, Maria Gabriela Parenti
Santos, Thiago Martins
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sales, Raquel de Oliveira
Bicalho, Maria Gabriela Parenti
Santos, Thiago Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Subjetividade
Formação de Professores de Biologia.
Educación Ambiental
Subjetividad
Formación de Profesores de Biología.
Environmental Education
Subjectivity
Biology Teachers’ Training
topic Educação Ambiental
Subjetividade
Formação de Professores de Biologia.
Educación Ambiental
Subjetividad
Formación de Profesores de Biología.
Environmental Education
Subjectivity
Biology Teachers’ Training
description This paper presents the results of a dissertation that analyzes the presence of discussions regarding subjectivity in the theoretical production on Environmental Education (EA) and Training of Biology Teachers, published by Scientific Electronic Library Online (SciELO) between 2008 and 2018. We adopted three sets of search terms and twenty-seven (27) articles were identified. The analysis revealed the presence of discussions on subjectivity in the proposed association of nature to culture; the adoption of terms such as perception, conception, identity, meaning and significance in the elaboration of research problems; and the use of participatory and collaborative methodologies. The material analyzed allows the identification of the discussions about subjectivity regarding the adoption of certain theoretical categories and on the use of participatory methodologies in research with teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694
10.14295/remea.v38i1.11694
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i1.11694
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694/8688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 158-177
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787831844864