The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694 |
Resumo: | This paper presents the results of a dissertation that analyzes the presence of discussions regarding subjectivity in the theoretical production on Environmental Education (EA) and Training of Biology Teachers, published by Scientific Electronic Library Online (SciELO) between 2008 and 2018. We adopted three sets of search terms and twenty-seven (27) articles were identified. The analysis revealed the presence of discussions on subjectivity in the proposed association of nature to culture; the adoption of terms such as perception, conception, identity, meaning and significance in the elaboration of research problems; and the use of participatory and collaborative methodologies. The material analyzed allows the identification of the discussions about subjectivity regarding the adoption of certain theoretical categories and on the use of participatory methodologies in research with teachers. |
id |
FURG-9_1838ff10141cbb5b0b321e500a113cbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/11694 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ trainingLa discusión de la subjetividad en la producción teórica sobre la Educación Ambiental y la formación de profesores de BiologíaA discussão da subjetividade na produção teórica sobre Educação Ambiental e formação de professores de BiologiaEducação AmbientalSubjetividadeFormação de Professores de Biologia.Educación Ambiental Subjetividad Formación de Profesores de Biología.Environmental EducationSubjectivityBiology Teachers’ TrainingThis paper presents the results of a dissertation that analyzes the presence of discussions regarding subjectivity in the theoretical production on Environmental Education (EA) and Training of Biology Teachers, published by Scientific Electronic Library Online (SciELO) between 2008 and 2018. We adopted three sets of search terms and twenty-seven (27) articles were identified. The analysis revealed the presence of discussions on subjectivity in the proposed association of nature to culture; the adoption of terms such as perception, conception, identity, meaning and significance in the elaboration of research problems; and the use of participatory and collaborative methodologies. The material analyzed allows the identification of the discussions about subjectivity regarding the adoption of certain theoretical categories and on the use of participatory methodologies in research with teachers.Este trabajo presenta los resultados de una disertación que analiza la presencia de discusiones sobre la subjetividad en la producción teórica sobre Educación Ambiental (EA) y Formación de Profesores de Biología, publicada por Scientific Electronic Library Online (SciELO) entre 2008 y 2018. Fueron adoptados tres conjuntos de términos de búsqueda, y luego, se identificaron 27 artículos, cuyo análisis reveló la presencia de un debate sobre la subjetividad propuesta sobre la asociación de la naturaleza a la cultura; la adopción de los términos percepción, concepción, identidad, significado y significación en la elaboración de problemas de investigación; y el uso de metodologías participativas y de colaboración. El material analizado permite identificar las discusiones sobre la subjetividad en la adopción de ciertas categorías teóricas y en el uso de metodologías participativas en la investigación con los profesores.Este trabalho apresenta resultados de uma dissertação que analisa a presença de discussões relativas à subjetividade na produção teórica sobre Educação Ambiental (EA) e formação de professores de Biologia, publicada pela Scientific Eletronic Library Online (SciELO) entre 2008 e 2018. A partir da adoção de três conjuntos de termos de busca, foram identificados 27 artigos, cuja análise revelou a presença da discussão sobre a subjetividade na proposta de associação da natureza à cultura; na adoção dos termos percepção, concepção, identidade, sentido e significado na elaboração de problemas de pesquisa; e na utilização de metodologias participativas e colaborativas. O material analisado permite identificar as discussões sobre subjetividade na adoção de determinadas categorias teóricas e na utilização de metodologias participativas nas pesquisas realizadas com professores.Lepidus2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1169410.14295/remea.v38i1.11694REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 158-1771517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694/8688Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSales, Raquel de OliveiraBicalho, Maria Gabriela ParentiSantos, Thiago Martins2021-04-23T17:10:36Zoai:periodicos.furg.br:article/11694Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-04-23T17:10:36Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training La discusión de la subjetividad en la producción teórica sobre la Educación Ambiental y la formación de profesores de Biología A discussão da subjetividade na produção teórica sobre Educação Ambiental e formação de professores de Biologia |
title |
The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training |
spellingShingle |
The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training Sales, Raquel de Oliveira Educação Ambiental Subjetividade Formação de Professores de Biologia. Educación Ambiental Subjetividad Formación de Profesores de Biología. Environmental Education Subjectivity Biology Teachers’ Training |
title_short |
The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training |
title_full |
The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training |
title_fullStr |
The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training |
title_full_unstemmed |
The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training |
title_sort |
The discussion of subjectivity in the theoretical production on Environmental Education and Biology teachers’ training |
author |
Sales, Raquel de Oliveira |
author_facet |
Sales, Raquel de Oliveira Bicalho, Maria Gabriela Parenti Santos, Thiago Martins |
author_role |
author |
author2 |
Bicalho, Maria Gabriela Parenti Santos, Thiago Martins |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sales, Raquel de Oliveira Bicalho, Maria Gabriela Parenti Santos, Thiago Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Subjetividade Formação de Professores de Biologia. Educación Ambiental Subjetividad Formación de Profesores de Biología. Environmental Education Subjectivity Biology Teachers’ Training |
topic |
Educação Ambiental Subjetividade Formação de Professores de Biologia. Educación Ambiental Subjetividad Formación de Profesores de Biología. Environmental Education Subjectivity Biology Teachers’ Training |
description |
This paper presents the results of a dissertation that analyzes the presence of discussions regarding subjectivity in the theoretical production on Environmental Education (EA) and Training of Biology Teachers, published by Scientific Electronic Library Online (SciELO) between 2008 and 2018. We adopted three sets of search terms and twenty-seven (27) articles were identified. The analysis revealed the presence of discussions on subjectivity in the proposed association of nature to culture; the adoption of terms such as perception, conception, identity, meaning and significance in the elaboration of research problems; and the use of participatory and collaborative methodologies. The material analyzed allows the identification of the discussions about subjectivity regarding the adoption of certain theoretical categories and on the use of participatory methodologies in research with teachers. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694 10.14295/remea.v38i1.11694 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i1.11694 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11694/8688 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 158-177 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787831844864 |