Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309 |
Resumo: | In order to investigate the inclusion of Environmental Education (EE) in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, and its conceptions, as well as discussing the challenges for its implementation in public schools of the State, a content analysis of the document was carried out. In this course, it was highlighted that, despite the inexpressive participation of the school community in the preparation of the document, there is a progress regarding the inclusion of the theme in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, in relation to National Common Curriculum Base (BNCC). In some areas of knowledge, the traditional patterns of Environmental Education were found, and in others it is possible to realize approaches from more recent currents. The implementation of critical EE, however, its necessary to expand the space for dialogue among educators, in order to promote reflection on pedagogical practices and, at the same time, overcome conservative EE. |
id |
FURG-9_2bdcc636a2c0a90abd9357cc68c4958d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14309 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCCEducação Ambiental Crítica; Currículo de Referência; BNCCEducación Ambiental CríticaCurrículum de ReferenciaBNCC Critical Environmental Education; Curriculum of Reference; National Commum Curriculum Base. (BNCC)In order to investigate the inclusion of Environmental Education (EE) in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, and its conceptions, as well as discussing the challenges for its implementation in public schools of the State, a content analysis of the document was carried out. In this course, it was highlighted that, despite the inexpressive participation of the school community in the preparation of the document, there is a progress regarding the inclusion of the theme in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, in relation to National Common Curriculum Base (BNCC). In some areas of knowledge, the traditional patterns of Environmental Education were found, and in others it is possible to realize approaches from more recent currents. The implementation of critical EE, however, its necessary to expand the space for dialogue among educators, in order to promote reflection on pedagogical practices and, at the same time, overcome conservative EE.Com o objetivo de investigar a inclusão da Educação Ambiental (EA) no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, e suas concepções, bem como discutir os desafios para a sua implementação nas escolas estaduais, foi realizada a análise de conteúdo do documento. Nesse transcurso destacou-se que, apesar da participação inexpressiva da comunidade escolar na elaboração do documento, há um avanço quanto à inclusão da temática no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, em relação à BNCC. Em algumas áreas de conhecimento constatou-se as correntes tradicionais da Educação Ambiental, e em outras é possível perceber abordagens de correntes mais recentes. A implementação da EA crítica, contudo, necessita da ampliação do espaço de diálogo entre educadores, de modo a promover a reflexão sobre as práticas pedagógicas e superar, ao mesmo tempo, a EA conservadora.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1430910.14295/remea.v40i2.14309REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 372-3901517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309/10283http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrunet, Ana Fábia Damasceno Silva Vasconcelos, Glaucia Lima Vargas, Icleia Albuquerque de2023-08-18T14:41:31Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14309Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:31Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC |
title |
Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC |
spellingShingle |
Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC Brunet, Ana Fábia Damasceno Silva Educação Ambiental Crítica; Currículo de Referência; BNCC Educación Ambiental Crítica Currículum de Referencia BNCC Critical Environmental Education; Curriculum of Reference; National Commum Curriculum Base. (BNCC) |
title_short |
Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC |
title_full |
Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC |
title_fullStr |
Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC |
title_full_unstemmed |
Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC |
title_sort |
Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC |
author |
Brunet, Ana Fábia Damasceno Silva |
author_facet |
Brunet, Ana Fábia Damasceno Silva Vasconcelos, Glaucia Lima Vargas, Icleia Albuquerque de |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Glaucia Lima Vargas, Icleia Albuquerque de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brunet, Ana Fábia Damasceno Silva Vasconcelos, Glaucia Lima Vargas, Icleia Albuquerque de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Crítica; Currículo de Referência; BNCC Educación Ambiental Crítica Currículum de Referencia BNCC Critical Environmental Education; Curriculum of Reference; National Commum Curriculum Base. (BNCC) |
topic |
Educação Ambiental Crítica; Currículo de Referência; BNCC Educación Ambiental Crítica Currículum de Referencia BNCC Critical Environmental Education; Curriculum of Reference; National Commum Curriculum Base. (BNCC) |
description |
In order to investigate the inclusion of Environmental Education (EE) in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, and its conceptions, as well as discussing the challenges for its implementation in public schools of the State, a content analysis of the document was carried out. In this course, it was highlighted that, despite the inexpressive participation of the school community in the preparation of the document, there is a progress regarding the inclusion of the theme in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, in relation to National Common Curriculum Base (BNCC). In some areas of knowledge, the traditional patterns of Environmental Education were found, and in others it is possible to realize approaches from more recent currents. The implementation of critical EE, however, its necessary to expand the space for dialogue among educators, in order to promote reflection on pedagogical practices and, at the same time, overcome conservative EE. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309 10.14295/remea.v40i2.14309 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.14309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309/10283 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 372-390 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781292924928 |