Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brunet, Ana Fábia Damasceno Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vasconcelos, Glaucia Lima, Vargas, Icleia Albuquerque de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309
Resumo: In order to investigate the inclusion of Environmental Education (EE) in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, and its conceptions, as well as discussing the challenges for its implementation in public schools of the State, a content analysis of the document was carried out. In this course, it was highlighted that, despite the inexpressive participation of the school community in the preparation of the document, there is a progress regarding the inclusion of the theme in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, in relation to National Common Curriculum Base (BNCC). In some areas of knowledge, the traditional patterns of Environmental Education were found, and in others it is possible to realize approaches from more recent currents. The implementation of critical EE, however, its necessary to expand the space for dialogue among educators, in order to promote reflection on pedagogical practices and, at the same time, overcome conservative EE.
id FURG-9_2bdcc636a2c0a90abd9357cc68c4958d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14309
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCCEducação Ambiental Crítica; Currículo de Referência; BNCCEducación Ambiental CríticaCurrículum de ReferenciaBNCC Critical Environmental Education; Curriculum of Reference; National Commum Curriculum Base. (BNCC)In order to investigate the inclusion of Environmental Education (EE) in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, and its conceptions, as well as discussing the challenges for its implementation in public schools of the State, a content analysis of the document was carried out. In this course, it was highlighted that, despite the inexpressive participation of the school community in the preparation of the document, there is a progress regarding the inclusion of the theme in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, in relation to National Common Curriculum Base (BNCC). In some areas of knowledge, the traditional patterns of Environmental Education were found, and in others it is possible to realize approaches from more recent currents. The implementation of critical EE, however, its necessary to expand the space for dialogue among educators, in order to promote reflection on pedagogical practices and, at the same time, overcome conservative EE.Com o objetivo de investigar a inclusão da Educação Ambiental (EA) no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, e suas concepções, bem como discutir os desafios para a sua implementação nas escolas estaduais, foi realizada a análise de conteúdo do documento. Nesse transcurso destacou-se que, apesar da participação inexpressiva da comunidade escolar na elaboração do documento, há um avanço quanto à inclusão da temática no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, em relação à BNCC. Em algumas áreas de conhecimento constatou-se as correntes tradicionais da Educação Ambiental, e em outras é possível perceber abordagens de correntes mais recentes. A implementação da EA crítica, contudo, necessita da ampliação do espaço de diálogo entre educadores, de modo a promover a reflexão sobre as práticas pedagógicas e superar, ao mesmo tempo, a EA conservadora.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1430910.14295/remea.v40i2.14309REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 372-3901517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309/10283http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrunet, Ana Fábia Damasceno Silva Vasconcelos, Glaucia Lima Vargas, Icleia Albuquerque de2023-08-18T14:41:31Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14309Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:31Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC
title Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC
spellingShingle Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC
Brunet, Ana Fábia Damasceno Silva
Educação Ambiental Crítica; Currículo de Referência; BNCC
Educación Ambiental Crítica
Currículum de Referencia
BNCC
Critical Environmental Education; Curriculum of Reference; National Commum Curriculum Base. (BNCC)
title_short Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC
title_full Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC
title_fullStr Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC
title_full_unstemmed Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC
title_sort Análise da Educação Ambiental no Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul, construído a partir da BNCC
author Brunet, Ana Fábia Damasceno Silva
author_facet Brunet, Ana Fábia Damasceno Silva
Vasconcelos, Glaucia Lima
Vargas, Icleia Albuquerque de
author_role author
author2 Vasconcelos, Glaucia Lima
Vargas, Icleia Albuquerque de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brunet, Ana Fábia Damasceno Silva
Vasconcelos, Glaucia Lima
Vargas, Icleia Albuquerque de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental Crítica; Currículo de Referência; BNCC
Educación Ambiental Crítica
Currículum de Referencia
BNCC
Critical Environmental Education; Curriculum of Reference; National Commum Curriculum Base. (BNCC)
topic Educação Ambiental Crítica; Currículo de Referência; BNCC
Educación Ambiental Crítica
Currículum de Referencia
BNCC
Critical Environmental Education; Curriculum of Reference; National Commum Curriculum Base. (BNCC)
description In order to investigate the inclusion of Environmental Education (EE) in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, and its conceptions, as well as discussing the challenges for its implementation in public schools of the State, a content analysis of the document was carried out. In this course, it was highlighted that, despite the inexpressive participation of the school community in the preparation of the document, there is a progress regarding the inclusion of the theme in the Mato Grosso do Sul State Curriculum of Reference, in relation to National Common Curriculum Base (BNCC). In some areas of knowledge, the traditional patterns of Environmental Education were found, and in others it is possible to realize approaches from more recent currents. The implementation of critical EE, however, its necessary to expand the space for dialogue among educators, in order to promote reflection on pedagogical practices and, at the same time, overcome conservative EE.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309
10.14295/remea.v40i2.14309
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.14309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14309/10283
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 372-390
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781292924928