Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15095 |
Resumo: | The environmental impacts caused by deforestation and urban expansion highlight the importance of conservation units in the quest to protect and conserve the remaining forest fragments, in addition to enabling the carrying out of environmental education activities with the population. The present study sought to analyze the potential of a technological tool, QR Codes, aimed at environmental education, in Jardim Botânico Benjamim Maranhão, a Conservation Unit in an urban area of João Pessoa, PB. It was observed that the interviewees found the use of QR Codes easy, they considered the activity fun, not tiring and very relevant for visiting the JBBM. Both people who used the QR Code and those who were with a guide obtained good results of correct answers regarding the characteristics of the environment. In this way, the implementation of this activity provides a great potential for transmission and assimilation of information, being a great resource, especially for Conservation Units that have limited resources and personnel to carry out Environmental Education actions. |
id |
FURG-9_31461c09dbd329d77f0736f2cc7c127d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15095 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de ConservaçãoTecnología y Educación Ambiental: el uso de Código QR en visitas a Unidades de Conservación: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de ConservaçãoTecnologia e Educação Ambiental : o uso de QR Code nas visitas em Unidades de ConservaçãoTechnologiesAtlantic forestNon-Formal EducationTecnologíasBosque AtlánticoEducación no formalTecnologiasMata AtlânticaEnsino Não-FormalThe environmental impacts caused by deforestation and urban expansion highlight the importance of conservation units in the quest to protect and conserve the remaining forest fragments, in addition to enabling the carrying out of environmental education activities with the population. The present study sought to analyze the potential of a technological tool, QR Codes, aimed at environmental education, in Jardim Botânico Benjamim Maranhão, a Conservation Unit in an urban area of João Pessoa, PB. It was observed that the interviewees found the use of QR Codes easy, they considered the activity fun, not tiring and very relevant for visiting the JBBM. Both people who used the QR Code and those who were with a guide obtained good results of correct answers regarding the characteristics of the environment. In this way, the implementation of this activity provides a great potential for transmission and assimilation of information, being a great resource, especially for Conservation Units that have limited resources and personnel to carry out Environmental Education actions.Los impactos ambientales causados por la deforestación y la expansión urbana resaltan la importancia de las unidades de conservación en la búsqueda de proteger y conservar los fragmentos de bosque remanentes, además de posibilitar la realización de actividades de educación ambiental con la población. El presente estudio buscó analizar el potencial de una herramienta tecnológica, Códigos QR, dirigida a la educación ambiental, en el Jardim Botânico Benjamim Maranhão, una Unidad de Conservación en un área urbana de João Pessoa, PB. Se observó que los entrevistados encontraron fácil el uso de los Códigos QR, consideraron la actividad divertida, no agotadora y muy relevante para visitar la JBBM. Tanto las personas que utilizaron el Código QR como las que fueron con guía obtuvieron buenos resultados de aciertos en cuanto a las características del entorno. De esta forma, la implementación de esta actividad brinda un gran potencial de transmisión y asimilación de información, siendo un gran recurso, especialmente para las Unidades de Conservación que cuentan con recursos y personal limitados para realizar acciones de Educación Ambiental.Diante do aumento dos impactos ambientais, as unidades de conservação (UC) exercem um papel importante na proteção de áreas nativas e na promoção da educação ambiental. No entanto, as UC não costumam ter boa estrutura para o desenvolvimento da educação ambiental. O presente trabalho teve como objetivo analisar o potencial do uso da ferramenta Qr Code em atividades de educação ambiental no Refúgio de Vida Silvestre Mata do Buraquinho, João Pessoa/PB. A atividade consistiu em um percurso, onde os participantes foram divididos em dois grupos, um acompanhado por um guia e outro seguindo um mapa e obtendo informações via Qr Code. A partir da aplicação de de questionários foi observada boa assimilação dos assuntos abordados em ambos os grupos. Os entrevistados consideraram o uso do Qr Code acessível e cativante. Por fim, diante das limitações existentes na visitação do JBBM, a utilização dessa tecnologia apresenta potencial de ampliar as formas de educação ambiental e melhorar a interação das pessoas com o espaço.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1509510.14295/remea.v41i1.15095REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 190-2131517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15095/10840http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, David Lucas Amorim Cruz, Denise Dias da2024-04-15T18:29:59Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15095Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:29:59Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação Tecnología y Educación Ambiental: el uso de Código QR en visitas a Unidades de Conservación: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação Tecnologia e Educação Ambiental : o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação |
title |
Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação |
spellingShingle |
Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação Lopes, David Lucas Amorim Technologies Atlantic forest Non-Formal Education Tecnologías Bosque Atlántico Educación no formal Tecnologias Mata Atlântica Ensino Não-Formal |
title_short |
Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação |
title_full |
Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação |
title_fullStr |
Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação |
title_full_unstemmed |
Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação |
title_sort |
Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units: o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação |
author |
Lopes, David Lucas Amorim |
author_facet |
Lopes, David Lucas Amorim Cruz, Denise Dias da |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Denise Dias da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, David Lucas Amorim Cruz, Denise Dias da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Technologies Atlantic forest Non-Formal Education Tecnologías Bosque Atlántico Educación no formal Tecnologias Mata Atlântica Ensino Não-Formal |
topic |
Technologies Atlantic forest Non-Formal Education Tecnologías Bosque Atlántico Educación no formal Tecnologias Mata Atlântica Ensino Não-Formal |
description |
The environmental impacts caused by deforestation and urban expansion highlight the importance of conservation units in the quest to protect and conserve the remaining forest fragments, in addition to enabling the carrying out of environmental education activities with the population. The present study sought to analyze the potential of a technological tool, QR Codes, aimed at environmental education, in Jardim Botânico Benjamim Maranhão, a Conservation Unit in an urban area of João Pessoa, PB. It was observed that the interviewees found the use of QR Codes easy, they considered the activity fun, not tiring and very relevant for visiting the JBBM. Both people who used the QR Code and those who were with a guide obtained good results of correct answers regarding the characteristics of the environment. In this way, the implementation of this activity provides a great potential for transmission and assimilation of information, being a great resource, especially for Conservation Units that have limited resources and personnel to carry out Environmental Education actions. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15095 10.14295/remea.v41i1.15095 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15095 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v41i1.15095 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15095/10840 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 190-213 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781353742336 |