Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13198 |
Resumo: | The paper discusses the educational status of green areas that belong to universities, in the state of Rio Grande do Sul. It is the result of research in eight universities in the state that have green areas under their legal responsibility. The typology of these areas varied between Vegetable Gardens, Botanical Gardens, Permanent Preservation Areas, Legal Reserves, Private Natural Heritage Reserves and Wildlife Refuge. The research used participant-observation techniques, semi-structured interviews and document analysis. The results describe the unstable trajectories and the various ways of emptying the sense of place of these spaces. The existence of these areas seems to depend more on people from the academic community, teachers, researchers and volunteers engaged in their preservation than on the institutional guarantee. Even if universities are charged for environmentally responsible and sustainable management, the management of green areas that belong to them is uncertain and fragile. |
id |
FURG-9_4863da759c0fe5f8ffed7e9a4e7d02e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13198 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais.green areasenvironmentalizationsustainable universitiesoutdoor educationáreas verdesambientalizaciónuniversidades sostenibleseducación al aire libreáreas verdesambientalizaçãouniversidades sustentáveiseducação ao ar livreThe paper discusses the educational status of green areas that belong to universities, in the state of Rio Grande do Sul. It is the result of research in eight universities in the state that have green areas under their legal responsibility. The typology of these areas varied between Vegetable Gardens, Botanical Gardens, Permanent Preservation Areas, Legal Reserves, Private Natural Heritage Reserves and Wildlife Refuge. The research used participant-observation techniques, semi-structured interviews and document analysis. The results describe the unstable trajectories and the various ways of emptying the sense of place of these spaces. The existence of these areas seems to depend more on people from the academic community, teachers, researchers and volunteers engaged in their preservation than on the institutional guarantee. Even if universities are charged for environmentally responsible and sustainable management, the management of green areas that belong to them is uncertain and fragile.El artículo analiza el estado educativo de las áreas verdes que pertenecen a las universidades, en el estado de Rio Grande do Sul. Es el resultado de una investigación en ocho universidades del estado que tienen áreas verdes bajo su responsabilidad legal. La tipología de estas áreas varió entre Huertas, Jardines Botánicos, Áreas de Conservación Permanente, Reservas Legales, Reservas Privadas del Patrimonio Natural y Refugio de Vida Silvestre. La investigación utilizó técnicas de observación participante, entrevistas semiestructuradas y análisis de documentos. Los resultados describen las trayectorias inestables y las diversas formas de vaciar el sentido de lugar de estos espacios. La existencia de estos espacios parece depender más de personas de la comunidad académica, docentes, investigadores y voluntarios comprometidos con su preservación que de la garantía institucional. Incluso si a las universidades se les cobra por una gestión ambientalmente responsable y sostenible, la gestión de las áreas verdes que les pertenecen es incierta y frágil.O artigo discute as relações de oito universidades do Rio Grande do Sul com a gestão de suas áreas verdes, buscando compreender como as vinculavam aos projetos educacionais e processos de ambientalização institucional. A tipologia destas áreas variou entre Hortos, Jardins Botânicos, Áreas de Preservação Permanente, Reservas Legais, Reservas Particulares do Patrimônio Natural e Refúgio de Vida Silvestre. Foram utilizadas técnicas de observação-participante, entrevistas semiestruturadas e análise documental. Os resultados descrevem instáveis trajetórias dessas áreas e várias formas de esvaziamento do sentido de lugar destes espaços. A permanência dessas áreas parece depender mais de pessoas engajadas na sua preservação do que da garantia institucional. Mesmo que as universidades sejam cobradas por uma gestão ambientalmente responsável e sustentável, a gestão das áreas verdes que lhes pertencem é incerta.Lepidus2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1319810.14295/remea.v38i3.13198REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 311-3321517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13198/9133http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMuhle, Rita Paradedade Moura Carvalho, Isabel Cristina2021-12-16T20:28:58Zoai:periodicos.furg.br:article/13198Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-12-16T20:28:58Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais. |
title |
Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais. |
spellingShingle |
Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais. Muhle, Rita Paradeda green areas environmentalization sustainable universities outdoor education áreas verdes ambientalización universidades sostenibles educación al aire libre áreas verdes ambientalização universidades sustentáveis educação ao ar livre |
title_short |
Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais. |
title_full |
Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais. |
title_fullStr |
Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais. |
title_full_unstemmed |
Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais. |
title_sort |
Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais. |
author |
Muhle, Rita Paradeda |
author_facet |
Muhle, Rita Paradeda de Moura Carvalho, Isabel Cristina |
author_role |
author |
author2 |
de Moura Carvalho, Isabel Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muhle, Rita Paradeda de Moura Carvalho, Isabel Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
green areas environmentalization sustainable universities outdoor education áreas verdes ambientalización universidades sostenibles educación al aire libre áreas verdes ambientalização universidades sustentáveis educação ao ar livre |
topic |
green areas environmentalization sustainable universities outdoor education áreas verdes ambientalización universidades sostenibles educación al aire libre áreas verdes ambientalização universidades sustentáveis educação ao ar livre |
description |
The paper discusses the educational status of green areas that belong to universities, in the state of Rio Grande do Sul. It is the result of research in eight universities in the state that have green areas under their legal responsibility. The typology of these areas varied between Vegetable Gardens, Botanical Gardens, Permanent Preservation Areas, Legal Reserves, Private Natural Heritage Reserves and Wildlife Refuge. The research used participant-observation techniques, semi-structured interviews and document analysis. The results describe the unstable trajectories and the various ways of emptying the sense of place of these spaces. The existence of these areas seems to depend more on people from the academic community, teachers, researchers and volunteers engaged in their preservation than on the institutional guarantee. Even if universities are charged for environmentally responsible and sustainable management, the management of green areas that belong to them is uncertain and fragile. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13198 10.14295/remea.v38i3.13198 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13198 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i3.13198 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13198/9133 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 311-332 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787966062592 |