Structural and environmental conditions of public schools in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Enaira Liany Bezerra dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Freitas, Luiz Oscar Pereira de, Torres, Maria Betânia Ribeiro, Lucas, Lizandra Evylyn Freitas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14398
Resumo: Discussions on the Structural and environmental states of public schools in Brazil assume an important role for understanding their influence on the teaching-learning process. By the way, this work aims to analyze the material and ecological ambiences of the free educational institution of Portalegre/RN, in the years 2014, 2015 and 2017. The methodology is predominantly qualitative with use of a bibliographic survey, photographic record, scores of Structural and environmental conditions of schools, interviews with their managers, observation in loco and interpretation of the studied phenomenon from the theoretical contribution and the recorded images. We conclude, then, that the public schools of Portalegre/RN showed improvement in their actual and environmental conditions in the period studied, as a result of public investments that enabled positive changes. We emphasize, however, the need for continuous care in these surveyed spaces.
id FURG-9_65e04f2f89bf6d06ee0b80f92c5a4026
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14398
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Structural and environmental conditions of public schools in BrazilCondiciones físicas y ambientales de las escuelas públicas de BrasilCondições físicas e ambientais das escolas públicas do município de Portalegre, RN, BrasilSchool SpacesEnvironmental CareEnvironmental Educationespacios escolarescuidado del medio ambienteeducación ambientalespaços escolarescuidado ambientaleducação ambientalDiscussions on the Structural and environmental states of public schools in Brazil assume an important role for understanding their influence on the teaching-learning process. By the way, this work aims to analyze the material and ecological ambiences of the free educational institution of Portalegre/RN, in the years 2014, 2015 and 2017. The methodology is predominantly qualitative with use of a bibliographic survey, photographic record, scores of Structural and environmental conditions of schools, interviews with their managers, observation in loco and interpretation of the studied phenomenon from the theoretical contribution and the recorded images. We conclude, then, that the public schools of Portalegre/RN showed improvement in their actual and environmental conditions in the period studied, as a result of public investments that enabled positive changes. We emphasize, however, the need for continuous care in these surveyed spaces.Las discusiones sobre las condiciones físicas y ambientales de las escuelas públicas en Brasil asumen un papel importante para entender su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. A propósito, este trabajo tiene como objetivo analizar las condiciones físicas y ambientales de las escuelas públicas de Portalegre/RN, en los años 2014, 2015 y 2017. La metodología es predominantemente cualitativa con uso de encuesta bibliográfica, registro fotográfico, puntuaciones de las condiciones físicas y ambientales de las escuelas, entrevistas con sus gestores, observación in situ e interpretación del fenómeno estudiado a partir del aporte teórico y de las imágenes registradas. Concluimos, entonces, que las escuelas públicas de Portalegre/RN presentaron mejoras en sus condiciones físicas y ambientales en el período estudiado, como resultado de inversiones públicas que permitieron cambios positivos. Se destaca, sin embargo, la necesidad de atención continua en estos espacios investigados.Discussões sobre as condições físicas e ambientais das escolas públicas no Brasil assumem um papel importante por se entender sua influência no processo de ensino-aprendizagem. A propósito, este trabalho tem como objetivo analisar as condições físicas e ambientais das escolas públicas de Portalegre/RN, nos anos de 2014, 2015 e 2017. A metodologia é de predominância qualitativa com uso do levantamento bibliográfico, registro fotográfico, escores das condições físicas e ambientais das escolas, entrevistas com seus gestores, observação in loco e da interpretação do fenômeno estudado a partir do aporte teórico e das imagens registradas. Concluímos, então, que as escolas públicas de Portalegre/RN apresentaram melhorias nas suas condições físicas e ambientais no período estudado, em decorrência de investimentos públicos que possibilitaram mudanças positivas. Ressalta-se, contudo, a necessidade de cuidados contínuos nesses espaços pesquisados.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1439810.14295/remea.v40i2.14398REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 104-1261517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14398/10270http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Enaira Liany Bezerra dosFreitas, Luiz Oscar Pereira de Torres, Maria Betânia RibeiroLucas, Lizandra Evylyn Freitas 2023-08-18T14:41:11Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14398Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:11Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Structural and environmental conditions of public schools in Brazil
Condiciones físicas y ambientales de las escuelas públicas de Brasil
Condições físicas e ambientais das escolas públicas do município de Portalegre, RN, Brasil
title Structural and environmental conditions of public schools in Brazil
spellingShingle Structural and environmental conditions of public schools in Brazil
Santos, Enaira Liany Bezerra dos
School Spaces
Environmental Care
Environmental Education
espacios escolares
cuidado del medio ambiente
educación ambiental
espaços escolares
cuidado ambiental
educação ambiental
title_short Structural and environmental conditions of public schools in Brazil
title_full Structural and environmental conditions of public schools in Brazil
title_fullStr Structural and environmental conditions of public schools in Brazil
title_full_unstemmed Structural and environmental conditions of public schools in Brazil
title_sort Structural and environmental conditions of public schools in Brazil
author Santos, Enaira Liany Bezerra dos
author_facet Santos, Enaira Liany Bezerra dos
Freitas, Luiz Oscar Pereira de
Torres, Maria Betânia Ribeiro
Lucas, Lizandra Evylyn Freitas
author_role author
author2 Freitas, Luiz Oscar Pereira de
Torres, Maria Betânia Ribeiro
Lucas, Lizandra Evylyn Freitas
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Enaira Liany Bezerra dos
Freitas, Luiz Oscar Pereira de
Torres, Maria Betânia Ribeiro
Lucas, Lizandra Evylyn Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv School Spaces
Environmental Care
Environmental Education
espacios escolares
cuidado del medio ambiente
educación ambiental
espaços escolares
cuidado ambiental
educação ambiental
topic School Spaces
Environmental Care
Environmental Education
espacios escolares
cuidado del medio ambiente
educación ambiental
espaços escolares
cuidado ambiental
educação ambiental
description Discussions on the Structural and environmental states of public schools in Brazil assume an important role for understanding their influence on the teaching-learning process. By the way, this work aims to analyze the material and ecological ambiences of the free educational institution of Portalegre/RN, in the years 2014, 2015 and 2017. The methodology is predominantly qualitative with use of a bibliographic survey, photographic record, scores of Structural and environmental conditions of schools, interviews with their managers, observation in loco and interpretation of the studied phenomenon from the theoretical contribution and the recorded images. We conclude, then, that the public schools of Portalegre/RN showed improvement in their actual and environmental conditions in the period studied, as a result of public investments that enabled positive changes. We emphasize, however, the need for continuous care in these surveyed spaces.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14398
10.14295/remea.v40i2.14398
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14398
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.14398
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14398/10270
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 104-126
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781303410688