Structural and environmental conditions of public schools in Brazil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14398 |
Resumo: | Discussions on the Structural and environmental states of public schools in Brazil assume an important role for understanding their influence on the teaching-learning process. By the way, this work aims to analyze the material and ecological ambiences of the free educational institution of Portalegre/RN, in the years 2014, 2015 and 2017. The methodology is predominantly qualitative with use of a bibliographic survey, photographic record, scores of Structural and environmental conditions of schools, interviews with their managers, observation in loco and interpretation of the studied phenomenon from the theoretical contribution and the recorded images. We conclude, then, that the public schools of Portalegre/RN showed improvement in their actual and environmental conditions in the period studied, as a result of public investments that enabled positive changes. We emphasize, however, the need for continuous care in these surveyed spaces. |
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Structural and environmental conditions of public schools in BrazilCondiciones físicas y ambientales de las escuelas públicas de BrasilCondições físicas e ambientais das escolas públicas do município de Portalegre, RN, BrasilSchool SpacesEnvironmental CareEnvironmental Educationespacios escolarescuidado del medio ambienteeducación ambientalespaços escolarescuidado ambientaleducação ambientalDiscussions on the Structural and environmental states of public schools in Brazil assume an important role for understanding their influence on the teaching-learning process. By the way, this work aims to analyze the material and ecological ambiences of the free educational institution of Portalegre/RN, in the years 2014, 2015 and 2017. The methodology is predominantly qualitative with use of a bibliographic survey, photographic record, scores of Structural and environmental conditions of schools, interviews with their managers, observation in loco and interpretation of the studied phenomenon from the theoretical contribution and the recorded images. We conclude, then, that the public schools of Portalegre/RN showed improvement in their actual and environmental conditions in the period studied, as a result of public investments that enabled positive changes. We emphasize, however, the need for continuous care in these surveyed spaces.Las discusiones sobre las condiciones físicas y ambientales de las escuelas públicas en Brasil asumen un papel importante para entender su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. A propósito, este trabajo tiene como objetivo analizar las condiciones físicas y ambientales de las escuelas públicas de Portalegre/RN, en los años 2014, 2015 y 2017. La metodología es predominantemente cualitativa con uso de encuesta bibliográfica, registro fotográfico, puntuaciones de las condiciones físicas y ambientales de las escuelas, entrevistas con sus gestores, observación in situ e interpretación del fenómeno estudiado a partir del aporte teórico y de las imágenes registradas. Concluimos, entonces, que las escuelas públicas de Portalegre/RN presentaron mejoras en sus condiciones físicas y ambientales en el período estudiado, como resultado de inversiones públicas que permitieron cambios positivos. Se destaca, sin embargo, la necesidad de atención continua en estos espacios investigados.Discussões sobre as condições físicas e ambientais das escolas públicas no Brasil assumem um papel importante por se entender sua influência no processo de ensino-aprendizagem. A propósito, este trabalho tem como objetivo analisar as condições físicas e ambientais das escolas públicas de Portalegre/RN, nos anos de 2014, 2015 e 2017. A metodologia é de predominância qualitativa com uso do levantamento bibliográfico, registro fotográfico, escores das condições físicas e ambientais das escolas, entrevistas com seus gestores, observação in loco e da interpretação do fenômeno estudado a partir do aporte teórico e das imagens registradas. Concluímos, então, que as escolas públicas de Portalegre/RN apresentaram melhorias nas suas condições físicas e ambientais no período estudado, em decorrência de investimentos públicos que possibilitaram mudanças positivas. Ressalta-se, contudo, a necessidade de cuidados contínuos nesses espaços pesquisados.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1439810.14295/remea.v40i2.14398REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 104-1261517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14398/10270http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Enaira Liany Bezerra dosFreitas, Luiz Oscar Pereira de Torres, Maria Betânia RibeiroLucas, Lizandra Evylyn Freitas 2023-08-18T14:41:11Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14398Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:11Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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