Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: PenaVega, Alfredo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726
Resumo: Today's young students are the next generation that tomorrow will have to bear the consequences of the effects of climate change in an ecological crisis. Aware of the immobility of political leaders in matters of climate and the environment, these young people want to take the reins of their own destiny, committing themselves to act against the effects of climate change. However, the compartmentalized, fragmented, disjunctive and disciplinary educational model is not adapted to the great challenges posed by climate and environmental changes. In this article, we propose a reflection on the idea of ​​transformation, in the way knowledge is linked, in learning for citizenship in which the teaching of the human condition will place the student's critical thinking at the center of his condition as a conscious citizen. We used the research program, Global Youth Climate Pact as the basis for our reflection. We conclude that without a transformation of environmental education, the complexities and uncertainties of an ever-changing world will go unanswered.
id FURG-9_9451d62e5499d26857740569a3f1e33b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15726
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanuimudança climática, conhecimento, reflexão, complexidade, açãoToday's young students are the next generation that tomorrow will have to bear the consequences of the effects of climate change in an ecological crisis. Aware of the immobility of political leaders in matters of climate and the environment, these young people want to take the reins of their own destiny, committing themselves to act against the effects of climate change. However, the compartmentalized, fragmented, disjunctive and disciplinary educational model is not adapted to the great challenges posed by climate and environmental changes. In this article, we propose a reflection on the idea of ​​transformation, in the way knowledge is linked, in learning for citizenship in which the teaching of the human condition will place the student's critical thinking at the center of his condition as a conscious citizen. We used the research program, Global Youth Climate Pact as the basis for our reflection. We conclude that without a transformation of environmental education, the complexities and uncertainties of an ever-changing world will go unanswered.Os jovens estudantes de hoje são a próxima geração que amanhã terá de suportar as consequências dos efeitos das alterações climáticas numa crise ecológica. Conscientes do imobilismo dos responsáveis políticos em matéria de clima e ambiente, estes jovens querem tomar as rédeas do seu próprio destino, comprometendo-se a agir contra os efeitos das alterações climáticas. Porém, o modelo educativo compartimentalizado, fragmentado, disjuntivo e disciplinar não está adaptado aos grandes desafios colocados pelas alterações climáticas e ambientais. Neste artigo, propomos uma reflexão sobre a ideia de transformação, na forma como o conhecimento está ligado, numa aprendizagem para a cidadania em que o ensino da condição humana colocará o pensamento crítico do aluno no centro da sua condição de cidadão consciente. Utilizamos o programa de pesquisa, pacto mundial de jovens pelo clima como base de nossa reflexão. Concluímos que sem uma transformação da educação ambiental, as complexidades e incertezas de um mundo em constante mudança ficarão sem resposta.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1572610.14295/remea.v40i3.15726REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 58-781517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726/10493http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPenaVega, Alfredo2023-12-27T19:10:43Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15726Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:10:43Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui
title Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui
spellingShingle Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui
PenaVega, Alfredo
mudança climática, conhecimento, reflexão, complexidade, ação
title_short Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui
title_full Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui
title_fullStr Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui
title_full_unstemmed Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui
title_sort Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui
author PenaVega, Alfredo
author_facet PenaVega, Alfredo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv PenaVega, Alfredo
dc.subject.por.fl_str_mv mudança climática, conhecimento, reflexão, complexidade, ação
topic mudança climática, conhecimento, reflexão, complexidade, ação
description Today's young students are the next generation that tomorrow will have to bear the consequences of the effects of climate change in an ecological crisis. Aware of the immobility of political leaders in matters of climate and the environment, these young people want to take the reins of their own destiny, committing themselves to act against the effects of climate change. However, the compartmentalized, fragmented, disjunctive and disciplinary educational model is not adapted to the great challenges posed by climate and environmental changes. In this article, we propose a reflection on the idea of ​​transformation, in the way knowledge is linked, in learning for citizenship in which the teaching of the human condition will place the student's critical thinking at the center of his condition as a conscious citizen. We used the research program, Global Youth Climate Pact as the basis for our reflection. We conclude that without a transformation of environmental education, the complexities and uncertainties of an ever-changing world will go unanswered.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726
10.14295/remea.v40i3.15726
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i3.15726
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726/10493
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 58-78
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781390442496