Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726 |
Resumo: | Today's young students are the next generation that tomorrow will have to bear the consequences of the effects of climate change in an ecological crisis. Aware of the immobility of political leaders in matters of climate and the environment, these young people want to take the reins of their own destiny, committing themselves to act against the effects of climate change. However, the compartmentalized, fragmented, disjunctive and disciplinary educational model is not adapted to the great challenges posed by climate and environmental changes. In this article, we propose a reflection on the idea of transformation, in the way knowledge is linked, in learning for citizenship in which the teaching of the human condition will place the student's critical thinking at the center of his condition as a conscious citizen. We used the research program, Global Youth Climate Pact as the basis for our reflection. We conclude that without a transformation of environmental education, the complexities and uncertainties of an ever-changing world will go unanswered. |
id |
FURG-9_9451d62e5499d26857740569a3f1e33b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15726 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanuimudança climática, conhecimento, reflexão, complexidade, açãoToday's young students are the next generation that tomorrow will have to bear the consequences of the effects of climate change in an ecological crisis. Aware of the immobility of political leaders in matters of climate and the environment, these young people want to take the reins of their own destiny, committing themselves to act against the effects of climate change. However, the compartmentalized, fragmented, disjunctive and disciplinary educational model is not adapted to the great challenges posed by climate and environmental changes. In this article, we propose a reflection on the idea of transformation, in the way knowledge is linked, in learning for citizenship in which the teaching of the human condition will place the student's critical thinking at the center of his condition as a conscious citizen. We used the research program, Global Youth Climate Pact as the basis for our reflection. We conclude that without a transformation of environmental education, the complexities and uncertainties of an ever-changing world will go unanswered.Os jovens estudantes de hoje são a próxima geração que amanhã terá de suportar as consequências dos efeitos das alterações climáticas numa crise ecológica. Conscientes do imobilismo dos responsáveis políticos em matéria de clima e ambiente, estes jovens querem tomar as rédeas do seu próprio destino, comprometendo-se a agir contra os efeitos das alterações climáticas. Porém, o modelo educativo compartimentalizado, fragmentado, disjuntivo e disciplinar não está adaptado aos grandes desafios colocados pelas alterações climáticas e ambientais. Neste artigo, propomos uma reflexão sobre a ideia de transformação, na forma como o conhecimento está ligado, numa aprendizagem para a cidadania em que o ensino da condição humana colocará o pensamento crítico do aluno no centro da sua condição de cidadão consciente. Utilizamos o programa de pesquisa, pacto mundial de jovens pelo clima como base de nossa reflexão. Concluímos que sem uma transformação da educação ambiental, as complexidades e incertezas de um mundo em constante mudança ficarão sem resposta.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1572610.14295/remea.v40i3.15726REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 58-781517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726/10493http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPenaVega, Alfredo2023-12-27T19:10:43Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15726Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:10:43Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui |
title |
Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui |
spellingShingle |
Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui PenaVega, Alfredo mudança climática, conhecimento, reflexão, complexidade, ação |
title_short |
Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui |
title_full |
Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui |
title_fullStr |
Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui |
title_sort |
Educação ambiental em tempos de crise ecológica e climática: : o exemplo dos jovens Pigmeus e Rapanui |
author |
PenaVega, Alfredo |
author_facet |
PenaVega, Alfredo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
PenaVega, Alfredo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mudança climática, conhecimento, reflexão, complexidade, ação |
topic |
mudança climática, conhecimento, reflexão, complexidade, ação |
description |
Today's young students are the next generation that tomorrow will have to bear the consequences of the effects of climate change in an ecological crisis. Aware of the immobility of political leaders in matters of climate and the environment, these young people want to take the reins of their own destiny, committing themselves to act against the effects of climate change. However, the compartmentalized, fragmented, disjunctive and disciplinary educational model is not adapted to the great challenges posed by climate and environmental changes. In this article, we propose a reflection on the idea of transformation, in the way knowledge is linked, in learning for citizenship in which the teaching of the human condition will place the student's critical thinking at the center of his condition as a conscious citizen. We used the research program, Global Youth Climate Pact as the basis for our reflection. We conclude that without a transformation of environmental education, the complexities and uncertainties of an ever-changing world will go unanswered. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726 10.14295/remea.v40i3.15726 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i3.15726 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15726/10493 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 58-78 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781390442496 |