Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262 |
Resumo: | This article presents and discusses the collective and cross-cultural elaboration of a Teaching Module, applied to a Master class at Universidade Nova de Lisboa, Portugal. This co-construction process was part of the Partibridges Project, and made possible to give sequence to the work of the Ocean Literacy Observatory with local coastal communities. The Associação de Pesca Artesanal - Ala-Ala (Artisanal Fishing Association) was a partner in the project, which allowed to go deeper into a theme of enormous socio-environmental relevance - artisanal fishing. We believe that the theoretical and practical approach presented and discussed here can be of great interest in the context of Environmental Education (EE), since it elucidates concepts, theories, methodologies and pedagogical methods, makes an analysis on the role of educational institutions in the transformation towards sustainability and presents a project of innovative character, which may serve as inspiration and initial basis for new actions of EE. |
id |
FURG-9_a2dd2e2c247d0a9a1ea891f6b67c006b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/14262 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.Co-construcción de sociedades ecológicas. : La diversidad de conocimientos para un conocimiento común.Coconstruindo sociedades ecológicas:: A diversidade de conhecimentos para um conhecimento comum.Co-constructionSustainabilitySocial justiceCo-construcciónSostenibilidadJusticia socialCo-construçãoSustentabilidadeJustiça socialThis article presents and discusses the collective and cross-cultural elaboration of a Teaching Module, applied to a Master class at Universidade Nova de Lisboa, Portugal. This co-construction process was part of the Partibridges Project, and made possible to give sequence to the work of the Ocean Literacy Observatory with local coastal communities. The Associação de Pesca Artesanal - Ala-Ala (Artisanal Fishing Association) was a partner in the project, which allowed to go deeper into a theme of enormous socio-environmental relevance - artisanal fishing. We believe that the theoretical and practical approach presented and discussed here can be of great interest in the context of Environmental Education (EE), since it elucidates concepts, theories, methodologies and pedagogical methods, makes an analysis on the role of educational institutions in the transformation towards sustainability and presents a project of innovative character, which may serve as inspiration and initial basis for new actions of EE. Este artículo presenta y discute la elaboración colectiva y transcultural de un Módulo de Enseñanza, aplicado a una clase de Master en la Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Este proceso de co-construcción formó parte del Proyecto Partibridges, y permitió dar secuencia al trabajo del Observatorio de Alfabetización Oceánica con las comunidades costeras locales. La Associação de Pesca Artesanal - Ala-Ala fue socia del proyecto, lo que permitió profundizar en un tema de enorme relevancia socioambiental: la pesca artesanal. Creemos que el enfoque teórico y práctico aquí presentado y discutido puede ser de gran interés en el contexto de la Educación Ambiental (EE), ya que dilucida conceptos, teorías, metodologías y métodos pedagógicos, hace un análisis sobre el papel de las instituciones educativas en la transformación hacia la sostenibilidad y presenta un proyecto de carácter innovador, que puede servir de inspiración y base inicial para nuevas acciones de EE. Este artigo apresenta e discute a elaboração coletiva e transcultural de um Módulo de Ensino, aplicado a uma turma de Mestrado da Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Esse processo de coconstrução fez parte do Projeto Partibridges, e possibilitou dar sequência aos trabalhos do Observatório de Literacia Oceânica com as comunidades costeiras locais. A Associação de Pesca Artesanal – ALA-ALA foi parceira no projeto, o que permitiu aprofundar em um tema de enorme relevância socioambiental – a pesca artesanal. Acreditamos que a aproximação teórico-prática aqui apresentada e discutida, poderá ser de grande interesse no âmbito da Educação Ambiental (EA), já que elucida conceitos, teorias, metodologias e métodos pedagógicos, faz uma análise sobre o papel das instituições de ensino na transformação para a sustentabilidade e apresenta um projeto de caráter inovador, que poderá servir de inspiração e de base inicial para novas ações de EA.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1426210.14295/remea.v39i2.14262REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 385-4051517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262/9806http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, DanielMesquita, Mônica2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/14262Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge. Co-construcción de sociedades ecológicas. : La diversidad de conocimientos para un conocimiento común. Coconstruindo sociedades ecológicas:: A diversidade de conhecimentos para um conhecimento comum. |
title |
Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge. |
spellingShingle |
Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge. Oliveira, Daniel Co-construction Sustainability Social justice Co-construcción Sostenibilidad Justicia social Co-construção Sustentabilidade Justiça social |
title_short |
Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge. |
title_full |
Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge. |
title_fullStr |
Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge. |
title_full_unstemmed |
Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge. |
title_sort |
Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge. |
author |
Oliveira, Daniel |
author_facet |
Oliveira, Daniel Mesquita, Mônica |
author_role |
author |
author2 |
Mesquita, Mônica |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Daniel Mesquita, Mônica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Co-construction Sustainability Social justice Co-construcción Sostenibilidad Justicia social Co-construção Sustentabilidade Justiça social |
topic |
Co-construction Sustainability Social justice Co-construcción Sostenibilidad Justicia social Co-construção Sustentabilidade Justiça social |
description |
This article presents and discusses the collective and cross-cultural elaboration of a Teaching Module, applied to a Master class at Universidade Nova de Lisboa, Portugal. This co-construction process was part of the Partibridges Project, and made possible to give sequence to the work of the Ocean Literacy Observatory with local coastal communities. The Associação de Pesca Artesanal - Ala-Ala (Artisanal Fishing Association) was a partner in the project, which allowed to go deeper into a theme of enormous socio-environmental relevance - artisanal fishing. We believe that the theoretical and practical approach presented and discussed here can be of great interest in the context of Environmental Education (EE), since it elucidates concepts, theories, methodologies and pedagogical methods, makes an analysis on the role of educational institutions in the transformation towards sustainability and presents a project of innovative character, which may serve as inspiration and initial basis for new actions of EE. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262 10.14295/remea.v39i2.14262 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.14262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262/9806 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 385-405 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788195700736 |