Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Daniel
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mesquita, Mônica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262
Resumo: This article presents and discusses the collective and cross-cultural elaboration of a Teaching Module, applied to a Master class at Universidade Nova de Lisboa, Portugal. This co-construction process was part of the Partibridges Project, and made possible to give sequence to the work of the Ocean Literacy Observatory with local coastal communities. The Associação de Pesca Artesanal - Ala-Ala (Artisanal Fishing Association) was a partner in the project, which allowed to go deeper into a theme of enormous socio-environmental relevance - artisanal fishing. We believe that the theoretical and practical approach presented and discussed here can be of great interest in the context of Environmental Education (EE), since it elucidates concepts, theories, methodologies and pedagogical methods, makes an analysis on the role of educational institutions in the transformation towards sustainability and presents a project of innovative character, which may serve as inspiration and initial basis for new actions of EE.          
id FURG-9_a2dd2e2c247d0a9a1ea891f6b67c006b
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/14262
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.Co-construcción de sociedades ecológicas. : La diversidad de conocimientos para un conocimiento común.Coconstruindo sociedades ecológicas:: A diversidade de conhecimentos para um conhecimento comum.Co-constructionSustainabilitySocial justiceCo-construcciónSostenibilidadJusticia socialCo-construçãoSustentabilidadeJustiça socialThis article presents and discusses the collective and cross-cultural elaboration of a Teaching Module, applied to a Master class at Universidade Nova de Lisboa, Portugal. This co-construction process was part of the Partibridges Project, and made possible to give sequence to the work of the Ocean Literacy Observatory with local coastal communities. The Associação de Pesca Artesanal - Ala-Ala (Artisanal Fishing Association) was a partner in the project, which allowed to go deeper into a theme of enormous socio-environmental relevance - artisanal fishing. We believe that the theoretical and practical approach presented and discussed here can be of great interest in the context of Environmental Education (EE), since it elucidates concepts, theories, methodologies and pedagogical methods, makes an analysis on the role of educational institutions in the transformation towards sustainability and presents a project of innovative character, which may serve as inspiration and initial basis for new actions of EE.          Este artículo presenta y discute la elaboración colectiva y transcultural de un Módulo de Enseñanza, aplicado a una clase de Master en la Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Este proceso de co-construcción formó parte del Proyecto Partibridges, y permitió dar secuencia al trabajo del Observatorio de Alfabetización Oceánica con las comunidades costeras locales. La Associação de Pesca Artesanal - Ala-Ala fue socia del proyecto, lo que permitió profundizar en un tema de enorme relevancia socioambiental: la pesca artesanal. Creemos que el enfoque teórico y práctico aquí presentado y discutido puede ser de gran interés en el contexto de la Educación Ambiental (EE), ya que dilucida conceptos, teorías, metodologías y métodos pedagógicos, hace un análisis sobre el papel de las instituciones educativas en la transformación hacia la sostenibilidad y presenta un proyecto de carácter innovador, que puede servir de inspiración y base inicial para nuevas acciones de EE.          Este artigo apresenta e discute a elaboração coletiva e transcultural de um Módulo de Ensino, aplicado a uma turma de Mestrado da Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Esse processo de coconstrução fez parte do Projeto Partibridges, e possibilitou dar sequência aos trabalhos do Observatório de Literacia Oceânica com as comunidades costeiras locais. A Associação de Pesca Artesanal – ALA-ALA foi parceira no projeto, o que permitiu aprofundar em um tema de enorme relevância socioambiental – a pesca artesanal. Acreditamos que a aproximação teórico-prática aqui apresentada e discutida, poderá ser de grande interesse no âmbito da Educação Ambiental (EA), já que elucida conceitos, teorias, metodologias e métodos pedagógicos, faz uma análise sobre o papel das instituições de ensino na transformação para a sustentabilidade e apresenta um projeto de caráter inovador, que poderá servir de inspiração e de base inicial para novas ações de EA.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1426210.14295/remea.v39i2.14262REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 385-4051517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262/9806http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, DanielMesquita, Mônica2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/14262Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.
Co-construcción de sociedades ecológicas. : La diversidad de conocimientos para un conocimiento común.
Coconstruindo sociedades ecológicas:: A diversidade de conhecimentos para um conhecimento comum.
title Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.
spellingShingle Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.
Oliveira, Daniel
Co-construction
Sustainability
Social justice
Co-construcción
Sostenibilidad
Justicia social
Co-construção
Sustentabilidade
Justiça social
title_short Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.
title_full Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.
title_fullStr Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.
title_full_unstemmed Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.
title_sort Co-constructing ecological societies. : The diversity of knowledge for a common knowledge.
author Oliveira, Daniel
author_facet Oliveira, Daniel
Mesquita, Mônica
author_role author
author2 Mesquita, Mônica
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Daniel
Mesquita, Mônica
dc.subject.por.fl_str_mv Co-construction
Sustainability
Social justice
Co-construcción
Sostenibilidad
Justicia social
Co-construção
Sustentabilidade
Justiça social
topic Co-construction
Sustainability
Social justice
Co-construcción
Sostenibilidad
Justicia social
Co-construção
Sustentabilidade
Justiça social
description This article presents and discusses the collective and cross-cultural elaboration of a Teaching Module, applied to a Master class at Universidade Nova de Lisboa, Portugal. This co-construction process was part of the Partibridges Project, and made possible to give sequence to the work of the Ocean Literacy Observatory with local coastal communities. The Associação de Pesca Artesanal - Ala-Ala (Artisanal Fishing Association) was a partner in the project, which allowed to go deeper into a theme of enormous socio-environmental relevance - artisanal fishing. We believe that the theoretical and practical approach presented and discussed here can be of great interest in the context of Environmental Education (EE), since it elucidates concepts, theories, methodologies and pedagogical methods, makes an analysis on the role of educational institutions in the transformation towards sustainability and presents a project of innovative character, which may serve as inspiration and initial basis for new actions of EE.          
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262
10.14295/remea.v39i2.14262
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i2.14262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14262/9806
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 385-405
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041788195700736