Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698 |
Resumo: | Given the scenario that shows damage to the environment, environmental protection needs to be taken to school. Thus, the research aims to identify the importance of Sustainable Schools in the formation of elementary school students in the early years, and what contributions can be observed in the actions carried out for the student's development. Explorer and bibliographic research related to the theme was developed, as well as a case study. EA in schools promotes the promotion of environmental awareness building a science of the role of each one within the environment, with the care and protection of each member being relevant for life as a whole. It is concluded that EA can contribute to a better environment when applied in schools with the collaboration of management and family. |
id |
FURG-9_d5c94dd0e6a10af1ac09fb4d794c5aa4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14698 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino meio ambienteeducaçãosensibilização ambientalMedio AmbienteEducaciónConciencia AmbientalEnvironmentEnvironmental EducationEnvironmental AwarenessGiven the scenario that shows damage to the environment, environmental protection needs to be taken to school. Thus, the research aims to identify the importance of Sustainable Schools in the formation of elementary school students in the early years, and what contributions can be observed in the actions carried out for the student's development. Explorer and bibliographic research related to the theme was developed, as well as a case study. EA in schools promotes the promotion of environmental awareness building a science of the role of each one within the environment, with the care and protection of each member being relevant for life as a whole. It is concluded that EA can contribute to a better environment when applied in schools with the collaboration of management and family.Ante el escenario que muestra daños al medio ambiente, es necesario llevar la protección ambiental a las escuelas. Así, la investigación tiene como objetivo identificar la importancia de las Escuelas Sustentables en la formación de los alumnos de la enseñanza básica en los primeros años, y qué aportes se pueden observar en las acciones realizadas para el desarrollo del alumno. Se desarrolló una investigación exploratoria y bibliográfica relacionada con el tema, así como un estudio de caso. La EA en las escuelas promueve la promoción de la conciencia ambiental construyendo una ciencia del rol de cada uno dentro del medio ambiente, siendo relevante el cuidado y protección de cada integrante para la vida en su conjunto. Se concluye que la EA, cuando se aplica en las escuelas con la colaboración de la dirección y la familia, tiene la capacidad de contribuir a un mejor ambiente.Diante do cenário que evidencia danos ao meio ambiente, a proteção ambiental necessita ser levada às escolas. Assim, a pesquisa objetiva identificar a importância das Escolas Sustentáveis na formação do estudante do ensino fundamental nos anos iniciais, e quais contribuições podem ser observadas nas ações realizadas para o desenvolvimento do aluno. A pesquisa exploratória e bibliográfica referente à temática foi desenvolvida, bem como um estudo de caso. A EA nas escolas promove o fomento da sensibilização ambiental construindo uma ciência do papel de cada um dentro do meio ambiente, sendo relevante o cuidado e proteção com cada integrante para a vida como um todo. Conclui-se que, a EA quando aplicada nas escolas com a colaboração da gestão e família, tem a capacidade de contribuir para um meio ambiente melhor.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1469810.14295/remea.v40i2.14698REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 313-3321517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698/10280http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana Matias, Karen Célia Macedo do Nascimento, ReginaPerez Dictoro, Vinicius2023-08-18T14:40:49Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14698Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:49Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino |
title |
Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino |
spellingShingle |
Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino Viana Matias, Karen meio ambiente educação sensibilização ambiental Medio Ambiente Educación Conciencia Ambiental Environment Environmental Education Environmental Awareness |
title_short |
Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino |
title_full |
Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino |
title_fullStr |
Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino |
title_full_unstemmed |
Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino |
title_sort |
Escolas Sustentáveis: uma nova abordagem para o ensino |
author |
Viana Matias, Karen |
author_facet |
Viana Matias, Karen Célia Macedo do Nascimento, Regina Perez Dictoro, Vinicius |
author_role |
author |
author2 |
Célia Macedo do Nascimento, Regina Perez Dictoro, Vinicius |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana Matias, Karen Célia Macedo do Nascimento, Regina Perez Dictoro, Vinicius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
meio ambiente educação sensibilização ambiental Medio Ambiente Educación Conciencia Ambiental Environment Environmental Education Environmental Awareness |
topic |
meio ambiente educação sensibilização ambiental Medio Ambiente Educación Conciencia Ambiental Environment Environmental Education Environmental Awareness |
description |
Given the scenario that shows damage to the environment, environmental protection needs to be taken to school. Thus, the research aims to identify the importance of Sustainable Schools in the formation of elementary school students in the early years, and what contributions can be observed in the actions carried out for the student's development. Explorer and bibliographic research related to the theme was developed, as well as a case study. EA in schools promotes the promotion of environmental awareness building a science of the role of each one within the environment, with the care and protection of each member being relevant for life as a whole. It is concluded that EA can contribute to a better environment when applied in schools with the collaboration of management and family. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698 10.14295/remea.v40i2.14698 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.14698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14698/10280 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 313-332 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781327527936 |