PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quartezane Segantini, Huslana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Madruga Monteiro, Maria Cecília, Viana, Altemir, Brandão Schmidt, Elisabeth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748
Resumo: The climate emergency (EC) puts humanity at risk, with alarming consequences on the most vulnerable groups bringing economic and social imbalances. This work arises from a collective academic exercise, in which it was analyzed how the teachers and students of the PPGEA perceive the issues of the EC in the university context, with the objective of constructing a proposal for action for the Program. To this end, a questionnaire of 18 questions was prepared and validated, answered by 18 students; 06 teachers; 01 administrative; and 04 graduates. The results showed the need to deepen the discussions on the subject starting from a complex and critical approach in the light of scientific and social advances and allowed the elaboration of a proposal that contemplates teaching, research, extension and management actions.
id FURG-9_edcfb42eb27bca15c03f44c951b92e83
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15748
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergencyPPGEA como espacio de discusión y educación permanente sobre el tema de la emergencia climática.PPGEA como espaço de discussão e educação permanente do tema da emergência climáticaAcademic trainingEnvironmental perceptionsCollective researchFormación académicaPercepciones ambientalesInvestigación colectivaFormação acadêmicaPercepções ambientaisPesquisa coletivaThe climate emergency (EC) puts humanity at risk, with alarming consequences on the most vulnerable groups bringing economic and social imbalances. This work arises from a collective academic exercise, in which it was analyzed how the teachers and students of the PPGEA perceive the issues of the EC in the university context, with the objective of constructing a proposal for action for the Program. To this end, a questionnaire of 18 questions was prepared and validated, answered by 18 students; 06 teachers; 01 administrative; and 04 graduates. The results showed the need to deepen the discussions on the subject starting from a complex and critical approach in the light of scientific and social advances and allowed the elaboration of a proposal that contemplates teaching, research, extension and management actions.La emergencia climática (EC) pone en riesgo a la humanidad, con consecuencias alarmantes para los grupos más vulnerables, que trae desequilibrios económicos y sociales. Este trabajo surge de un ejercicio académico colectivo, en el que se analizó cómo los docentes y estudiantes del PPGEA perciben las cuestiones de la EC en el contexto universitario, con el objetivo de construir una propuesta de acción para el Programa. Para ello, se elaboró ​​y validó un cuestionario con 18 preguntas, respondido por 18 estudiantes; 06 profesores, 01 administrativo y 04 egresados. Los resultados mostraron la necesidad de profundizar las discusiones sobre el tema, a partir de un abordaje complejo y crítico a la luz de los avances científicos y sociales asuntos que permitieron la elaboración de una propuesta que incluye acciones de enseñanza, investigación, extensión y gestión.A emergência climática (EC) coloca a humanidade em risco, com consequências alarmantes nos grupos mais vulneráveis trazendo desequilíbrios econômicos e sociais. Este trabalho surge de um exercício acadêmico coletivo, no qual se analisou como os docentes e discentes do PPGEA percebem as questões da EC no contexto universitário, com o objetivo de construir uma proposta de ação para o Programa. Para tanto, foi elaborado e validado um questionário de 18 perguntas, respondido por 18 discentes; 06 docentes; 01 administrativo; e 04 egressos. Os resultados mostraram a necessidade de aprofundar as discussões sobre o tema a partir de um enfoque complexo e crítico à luz dos avanços científicos e sociais e permitiram a elaboração de uma proposta que contempla ações de ensino, pesquisa, extensão e gestão.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1574810.14295/remea.v40i3.15748REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 136-1551517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748/10497http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuartezane Segantini, HuslanaMadruga Monteiro, Maria Cecília Viana, AltemirBrandão Schmidt, Elisabeth 2023-12-27T19:10:31Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15748Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:10:31Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency
PPGEA como espacio de discusión y educación permanente sobre el tema de la emergencia climática.
PPGEA como espaço de discussão e educação permanente do tema da emergência climática
title PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency
spellingShingle PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency
Quartezane Segantini, Huslana
Academic training
Environmental perceptions
Collective research
Formación académica
Percepciones ambientales
Investigación colectiva
Formação acadêmica
Percepções ambientais
Pesquisa coletiva
title_short PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency
title_full PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency
title_fullStr PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency
title_full_unstemmed PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency
title_sort PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency
author Quartezane Segantini, Huslana
author_facet Quartezane Segantini, Huslana
Madruga Monteiro, Maria Cecília
Viana, Altemir
Brandão Schmidt, Elisabeth
author_role author
author2 Madruga Monteiro, Maria Cecília
Viana, Altemir
Brandão Schmidt, Elisabeth
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quartezane Segantini, Huslana
Madruga Monteiro, Maria Cecília
Viana, Altemir
Brandão Schmidt, Elisabeth
dc.subject.por.fl_str_mv Academic training
Environmental perceptions
Collective research
Formación académica
Percepciones ambientales
Investigación colectiva
Formação acadêmica
Percepções ambientais
Pesquisa coletiva
topic Academic training
Environmental perceptions
Collective research
Formación académica
Percepciones ambientales
Investigación colectiva
Formação acadêmica
Percepções ambientais
Pesquisa coletiva
description The climate emergency (EC) puts humanity at risk, with alarming consequences on the most vulnerable groups bringing economic and social imbalances. This work arises from a collective academic exercise, in which it was analyzed how the teachers and students of the PPGEA perceive the issues of the EC in the university context, with the objective of constructing a proposal for action for the Program. To this end, a questionnaire of 18 questions was prepared and validated, answered by 18 students; 06 teachers; 01 administrative; and 04 graduates. The results showed the need to deepen the discussions on the subject starting from a complex and critical approach in the light of scientific and social advances and allowed the elaboration of a proposal that contemplates teaching, research, extension and management actions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748
10.14295/remea.v40i3.15748
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i3.15748
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748/10497
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 136-155
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781397782528