PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748 |
Resumo: | The climate emergency (EC) puts humanity at risk, with alarming consequences on the most vulnerable groups bringing economic and social imbalances. This work arises from a collective academic exercise, in which it was analyzed how the teachers and students of the PPGEA perceive the issues of the EC in the university context, with the objective of constructing a proposal for action for the Program. To this end, a questionnaire of 18 questions was prepared and validated, answered by 18 students; 06 teachers; 01 administrative; and 04 graduates. The results showed the need to deepen the discussions on the subject starting from a complex and critical approach in the light of scientific and social advances and allowed the elaboration of a proposal that contemplates teaching, research, extension and management actions. |
id |
FURG-9_edcfb42eb27bca15c03f44c951b92e83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15748 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergencyPPGEA como espacio de discusión y educación permanente sobre el tema de la emergencia climática.PPGEA como espaço de discussão e educação permanente do tema da emergência climáticaAcademic trainingEnvironmental perceptionsCollective researchFormación académicaPercepciones ambientalesInvestigación colectivaFormação acadêmicaPercepções ambientaisPesquisa coletivaThe climate emergency (EC) puts humanity at risk, with alarming consequences on the most vulnerable groups bringing economic and social imbalances. This work arises from a collective academic exercise, in which it was analyzed how the teachers and students of the PPGEA perceive the issues of the EC in the university context, with the objective of constructing a proposal for action for the Program. To this end, a questionnaire of 18 questions was prepared and validated, answered by 18 students; 06 teachers; 01 administrative; and 04 graduates. The results showed the need to deepen the discussions on the subject starting from a complex and critical approach in the light of scientific and social advances and allowed the elaboration of a proposal that contemplates teaching, research, extension and management actions.La emergencia climática (EC) pone en riesgo a la humanidad, con consecuencias alarmantes para los grupos más vulnerables, que trae desequilibrios económicos y sociales. Este trabajo surge de un ejercicio académico colectivo, en el que se analizó cómo los docentes y estudiantes del PPGEA perciben las cuestiones de la EC en el contexto universitario, con el objetivo de construir una propuesta de acción para el Programa. Para ello, se elaboró y validó un cuestionario con 18 preguntas, respondido por 18 estudiantes; 06 profesores, 01 administrativo y 04 egresados. Los resultados mostraron la necesidad de profundizar las discusiones sobre el tema, a partir de un abordaje complejo y crítico a la luz de los avances científicos y sociales asuntos que permitieron la elaboración de una propuesta que incluye acciones de enseñanza, investigación, extensión y gestión.A emergência climática (EC) coloca a humanidade em risco, com consequências alarmantes nos grupos mais vulneráveis trazendo desequilíbrios econômicos e sociais. Este trabalho surge de um exercício acadêmico coletivo, no qual se analisou como os docentes e discentes do PPGEA percebem as questões da EC no contexto universitário, com o objetivo de construir uma proposta de ação para o Programa. Para tanto, foi elaborado e validado um questionário de 18 perguntas, respondido por 18 discentes; 06 docentes; 01 administrativo; e 04 egressos. Os resultados mostraram a necessidade de aprofundar as discussões sobre o tema a partir de um enfoque complexo e crítico à luz dos avanços científicos e sociais e permitiram a elaboração de uma proposta que contempla ações de ensino, pesquisa, extensão e gestão.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1574810.14295/remea.v40i3.15748REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 136-1551517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748/10497http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuartezane Segantini, HuslanaMadruga Monteiro, Maria Cecília Viana, AltemirBrandão Schmidt, Elisabeth 2023-12-27T19:10:31Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15748Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:10:31Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency PPGEA como espacio de discusión y educación permanente sobre el tema de la emergencia climática. PPGEA como espaço de discussão e educação permanente do tema da emergência climática |
title |
PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency |
spellingShingle |
PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency Quartezane Segantini, Huslana Academic training Environmental perceptions Collective research Formación académica Percepciones ambientales Investigación colectiva Formação acadêmica Percepções ambientais Pesquisa coletiva |
title_short |
PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency |
title_full |
PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency |
title_fullStr |
PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency |
title_full_unstemmed |
PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency |
title_sort |
PPGEA as a space for discussion and permanent education on the theme of the climate emergency |
author |
Quartezane Segantini, Huslana |
author_facet |
Quartezane Segantini, Huslana Madruga Monteiro, Maria Cecília Viana, Altemir Brandão Schmidt, Elisabeth |
author_role |
author |
author2 |
Madruga Monteiro, Maria Cecília Viana, Altemir Brandão Schmidt, Elisabeth |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quartezane Segantini, Huslana Madruga Monteiro, Maria Cecília Viana, Altemir Brandão Schmidt, Elisabeth |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Academic training Environmental perceptions Collective research Formación académica Percepciones ambientales Investigación colectiva Formação acadêmica Percepções ambientais Pesquisa coletiva |
topic |
Academic training Environmental perceptions Collective research Formación académica Percepciones ambientales Investigación colectiva Formação acadêmica Percepções ambientais Pesquisa coletiva |
description |
The climate emergency (EC) puts humanity at risk, with alarming consequences on the most vulnerable groups bringing economic and social imbalances. This work arises from a collective academic exercise, in which it was analyzed how the teachers and students of the PPGEA perceive the issues of the EC in the university context, with the objective of constructing a proposal for action for the Program. To this end, a questionnaire of 18 questions was prepared and validated, answered by 18 students; 06 teachers; 01 administrative; and 04 graduates. The results showed the need to deepen the discussions on the subject starting from a complex and critical approach in the light of scientific and social advances and allowed the elaboration of a proposal that contemplates teaching, research, extension and management actions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748 10.14295/remea.v40i3.15748 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i3.15748 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15748/10497 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 136-155 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781397782528 |