Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12210 |
Resumo: | The article aims to present the results of a training trial in environmental education based on agroecology, and to reflect on the construction of an extension project in environmental education with an agroecological focus applied to the school space from the local community, aiming the construction of a pedagogical proposal for rural schools. The methodological path started with bibliographic and exploratory research, followed by field research. As a result, it was observed that the proximity and interaction between the professional and technological training institution, the rural schools and the local community enables new views and meanings for the rural space, as well as, dynamizing the pedagogical practice based on dialogues and practices field. |
id |
FURG-9_f3604d53c8a6c8cd0ae2076b21669dbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12210 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PAEducación ambiental y agroecología: una propuesta para el entrelazamiento de saberes en las escuelas rurales del municipio de Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PAEducação ambiental e agroecologia: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PAEducação do campoEducação ambientalAgroecologiaEducación ruralEducación ambientalAgroecologíaRural educationEnvironmental educationAgroecologyThe article aims to present the results of a training trial in environmental education based on agroecology, and to reflect on the construction of an extension project in environmental education with an agroecological focus applied to the school space from the local community, aiming the construction of a pedagogical proposal for rural schools. The methodological path started with bibliographic and exploratory research, followed by field research. As a result, it was observed that the proximity and interaction between the professional and technological training institution, the rural schools and the local community enables new views and meanings for the rural space, as well as, dynamizing the pedagogical practice based on dialogues and practices field.El artículo tiene como objetivo presentar los resultados de un ensayo formativo en educación ambiental basado en la agroecología, y reflexionar sobre la construcción de un proyecto de extensión en educación ambiental con enfoque agroecológico aplicado al espacio escolar desde la comunidad local, con el objetivo de construir una propuesta pedagógica para escuelas rurales. El camino metodológico se inició con la investigación bibliográfica y exploratoria, seguida de la investigación de campo. Como resultado, se observó que la proximidad e interacción entre la institución de formación profesional y tecnológica, las escuelas rurales y la comunidad local posibilita nuevas visiones y significados para el espacio rural, así como dinamiza a práctica pedagógica a partir de diálogos y prácticas de campo.O artigo tem como objetivo apresentar os resultados de um ensaio de formação em educação ambiental com enfoque agroecológico, e refletir sobre a construção de um projeto de extensão em educação ambiental aplicado ao espaço escolar a partir da comunidade local, visando a construção de uma proposta pedagógica para as escolas do campo. O caminho metodológico iniciou com a pesquisa bibliográfica e exploratória, seguindo pela pesquisa de campo. Como resultado, foi observado que a proximidade e interação entre a instituição de formação profissional e tecnológica, as escolas rurais e a comunidade local possibilitam novos olhares e significados para o espaço rural, como também, dinamiza o fazer pedagógico a partir dos diálogos e das práticas de campo.Lepidus2021-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1221010.14295/remea.v38i1.12210REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 244-2651517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12210/8694Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Suellen Lemes FreireSousa, Romier da PaixãoFerreira, Cícero Paulo2021-04-23T17:10:36Zoai:periodicos.furg.br:article/12210Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-04-23T17:10:36Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA Educación ambiental y agroecología: una propuesta para el entrelazamiento de saberes en las escuelas rurales del municipio de Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA Educação ambiental e agroecologia: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA |
title |
Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA |
spellingShingle |
Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA Santos, Suellen Lemes Freire Educação do campo Educação ambiental Agroecologia Educación rural Educación ambiental Agroecología Rural education Environmental education Agroecology |
title_short |
Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA |
title_full |
Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA |
title_fullStr |
Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA |
title_full_unstemmed |
Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA |
title_sort |
Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA |
author |
Santos, Suellen Lemes Freire |
author_facet |
Santos, Suellen Lemes Freire Sousa, Romier da Paixão Ferreira, Cícero Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Romier da Paixão Ferreira, Cícero Paulo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Suellen Lemes Freire Sousa, Romier da Paixão Ferreira, Cícero Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do campo Educação ambiental Agroecologia Educación rural Educación ambiental Agroecología Rural education Environmental education Agroecology |
topic |
Educação do campo Educação ambiental Agroecologia Educación rural Educación ambiental Agroecología Rural education Environmental education Agroecology |
description |
The article aims to present the results of a training trial in environmental education based on agroecology, and to reflect on the construction of an extension project in environmental education with an agroecological focus applied to the school space from the local community, aiming the construction of a pedagogical proposal for rural schools. The methodological path started with bibliographic and exploratory research, followed by field research. As a result, it was observed that the proximity and interaction between the professional and technological training institution, the rural schools and the local community enables new views and meanings for the rural space, as well as, dynamizing the pedagogical practice based on dialogues and practices field. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12210 10.14295/remea.v38i1.12210 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12210 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i1.12210 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12210/8694 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 1 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 244-265 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787855962112 |