ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simonis Richter, Sandra Regina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lemos Lino, Dulcimarta, de Oliveira Cardoso, Bianca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prâksis
Texto Completo: http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3451
Resumo: The essay brings together music, philosophy and pedagogy in times of a pandemic to affirm poetic listening as a power for the production of meanings based on the meeting of the research groups Escuta Poética and Estudos Poéticos: Educação e Linguagem with Brazilian music and Basic Education. The virtual encounters were woven by conversation as a thought experience that emerged in the methodological path of poetic listening between academics, teachers and researchers in the virtual room. The pandemic distance allowed for the approximation and strengthening of the groups study times, marked by the composition of narratives produced playfully in resonance with the indigenous-luso-african imaginary in public school. In this intertwining process of perceptions and sensibilities, different territories and languages emerge with vital force by favoring possibilities of resounding life in times of disenchantment. A time of invitation to listen as an opening to the plural singularity of composing poetics as music in performance: Rasante and Pandemia knocks on the door.
id Feevale-1_8856556a7884049ed50c40a66818a280
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3451
network_acronym_str Feevale-1
network_name_str Revista Prâksis
repository_id_str
spelling ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO : Music in Basic Education. Poetic Listening. Brasilian Music. Public School.Música na Educação Básica. Escuta poética. Música brasileira. Escola pública.The essay brings together music, philosophy and pedagogy in times of a pandemic to affirm poetic listening as a power for the production of meanings based on the meeting of the research groups Escuta Poética and Estudos Poéticos: Educação e Linguagem with Brazilian music and Basic Education. The virtual encounters were woven by conversation as a thought experience that emerged in the methodological path of poetic listening between academics, teachers and researchers in the virtual room. The pandemic distance allowed for the approximation and strengthening of the groups study times, marked by the composition of narratives produced playfully in resonance with the indigenous-luso-african imaginary in public school. In this intertwining process of perceptions and sensibilities, different territories and languages emerge with vital force by favoring possibilities of resounding life in times of disenchantment. A time of invitation to listen as an opening to the plural singularity of composing poetics as music in performance: Rasante and Pandemia knocks on the door.O ensaio aproxima música, filosofia e pedagogia em tempos de pandemia para afirmar a escuta poética como potência de produção de sentidos a partir do encontro dos grupos de pesquisa Escuta Poética e Estudos Poéticos: Educação e Linguagem com a música brasileira e a Educação Básica. Os encontros virtuais foram tecidos pela conversação como experiência de pensamento que emergiu no percurso metodológico da escuta poética entre acadêmicos, docentes e pesquisadores na sala virtual. O distanciamento pandêmico permitiu a aproximação e o fortalecimento dos tempos de estudo dos grupos, marcados pela composição de narrativas produzidas ludicamente em ressonância com o imaginário indígena-luso-africano na escola pública. Nesse processo de entrecruzamento de percepções e sensibilidades, distintos territórios e linguagens emergem com força vital ao favorecerem possibilidades de ressoar a vida em tempos de desencanto. Um tempo de convite à escuta como abertura à singularidade plural de compor poéticas como música em performance: Rasante e Pandemia bate à porta.Universidade Feevale2023-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/345110.25112/rpr.v2.3451Revista Prâksis; v. 2 (2023): Escritas, escutas e sonoridades; 178-1972448-19391807-1112reponame:Revista Prâksisinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3451/3207Copyright (c) 2023 Bianca de Oliveira Cardoso, Sandra Regina Simonis Richter, Dulcimarta Lemos Linohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSimonis Richter, Sandra ReginaLemos Lino, Dulcimartade Oliveira Cardoso, Bianca2023-08-23T18:29:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3451Revistahttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/indexhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/oai||mauricio@feevale.br2448-19392448-1939opendoar:2023-08-23T18:29:02Revista Prâksis - Universidade Feevale (Feevale)false
dc.title.none.fl_str_mv ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO
title ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO
spellingShingle ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO
Simonis Richter, Sandra Regina
: Music in Basic Education. Poetic Listening. Brasilian Music. Public School.
Música na Educação Básica. Escuta poética. Música brasileira. Escola pública.
title_short ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO
title_full ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO
title_fullStr ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO
title_full_unstemmed ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO
title_sort ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO
author Simonis Richter, Sandra Regina
author_facet Simonis Richter, Sandra Regina
Lemos Lino, Dulcimarta
de Oliveira Cardoso, Bianca
author_role author
author2 Lemos Lino, Dulcimarta
de Oliveira Cardoso, Bianca
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simonis Richter, Sandra Regina
Lemos Lino, Dulcimarta
de Oliveira Cardoso, Bianca
dc.subject.por.fl_str_mv : Music in Basic Education. Poetic Listening. Brasilian Music. Public School.
Música na Educação Básica. Escuta poética. Música brasileira. Escola pública.
topic : Music in Basic Education. Poetic Listening. Brasilian Music. Public School.
Música na Educação Básica. Escuta poética. Música brasileira. Escola pública.
description The essay brings together music, philosophy and pedagogy in times of a pandemic to affirm poetic listening as a power for the production of meanings based on the meeting of the research groups Escuta Poética and Estudos Poéticos: Educação e Linguagem with Brazilian music and Basic Education. The virtual encounters were woven by conversation as a thought experience that emerged in the methodological path of poetic listening between academics, teachers and researchers in the virtual room. The pandemic distance allowed for the approximation and strengthening of the groups study times, marked by the composition of narratives produced playfully in resonance with the indigenous-luso-african imaginary in public school. In this intertwining process of perceptions and sensibilities, different territories and languages emerge with vital force by favoring possibilities of resounding life in times of disenchantment. A time of invitation to listen as an opening to the plural singularity of composing poetics as music in performance: Rasante and Pandemia knocks on the door.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3451
10.25112/rpr.v2.3451
url http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3451
identifier_str_mv 10.25112/rpr.v2.3451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3451/3207
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Bianca de Oliveira Cardoso, Sandra Regina Simonis Richter, Dulcimarta Lemos Lino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Bianca de Oliveira Cardoso, Sandra Regina Simonis Richter, Dulcimarta Lemos Lino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prâksis; v. 2 (2023): Escritas, escutas e sonoridades; 178-197
2448-1939
1807-1112
reponame:Revista Prâksis
instname:Universidade Feevale (Feevale)
instacron:Feevale
instname_str Universidade Feevale (Feevale)
instacron_str Feevale
institution Feevale
reponame_str Revista Prâksis
collection Revista Prâksis
repository.name.fl_str_mv Revista Prâksis - Universidade Feevale (Feevale)
repository.mail.fl_str_mv ||mauricio@feevale.br
_version_ 1798325122957836288