EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cherobini Orth, Arlete
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Conhecimento Online
Texto Completo: http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2713
Resumo: Education is a right for everyone and this educational right is also guaranteed and extended to children with Autism Spectrum Disorder (ASD). And from the pandemic of the new coronavirus, which began in 2020 and which still remains, the classes that until then were totally in-person, started to have a new configuration. Every school community needed to reinvent itself in a short period of time. And in relation to the student with ASD, who depends a lot on predictability in their routine, the following issue arose: how was the autistic student in Early Childhood Education from regular public schools in Lucas do Rio Verde MT included in remote classes in 2020? Thus, it was intended, in general, to investigate how schools and early childhood education teachers structured their work with a view to providing adequate conditions for the inclusion of this student in non-presential classes. The research subjects were 9 pedagogue teachers who answered a questionnaire previously prepared and sent via a form on google, during the month of May 2021. The data show that the teachers, each in their own way and with the help of the school management, families, worked and dedicated themselves with honor and managed to include these children in their non-presential classes, with different participations and achievements, but all included in the teaching-learning process.
id Feevale-3_3bca659f2daf8acbf624c5bf07af9721
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2713
network_acronym_str Feevale-3
network_name_str Conhecimento Online
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAISAulas não PresenciaisTranstorno do Espectro AutistaEducação InfantilEducation is a right for everyone and this educational right is also guaranteed and extended to children with Autism Spectrum Disorder (ASD). And from the pandemic of the new coronavirus, which began in 2020 and which still remains, the classes that until then were totally in-person, started to have a new configuration. Every school community needed to reinvent itself in a short period of time. And in relation to the student with ASD, who depends a lot on predictability in their routine, the following issue arose: how was the autistic student in Early Childhood Education from regular public schools in Lucas do Rio Verde MT included in remote classes in 2020? Thus, it was intended, in general, to investigate how schools and early childhood education teachers structured their work with a view to providing adequate conditions for the inclusion of this student in non-presential classes. The research subjects were 9 pedagogue teachers who answered a questionnaire previously prepared and sent via a form on google, during the month of May 2021. The data show that the teachers, each in their own way and with the help of the school management, families, worked and dedicated themselves with honor and managed to include these children in their non-presential classes, with different participations and achievements, but all included in the teaching-learning process.A educação é um direito de todos e esse direito educacional também é garantido e estendido às crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). A partir da pandemia do novo coronavírus, que teve início em 2020 e que ainda permanece, as aulas, que até então eram totalmente presenciais, passaram a ter uma nova configuração. Toda a comunidade escolar precisou, em um curto espaço de tempo, se reinventar. E em relação ao aluno com TEA, que depende muito de uma previsibilidade em sua rotina, surgiu a seguinte problemática: como o aluno autista da Educação Infantil das escolas públicas regulares de Lucas do Rio Verde/MT foi incluído nas aulas remotas no ano de 2020? Sendo assim, pretendeu-se, de modo geral, investigar como escolas e professores da Educação Infantil estruturaram seu trabalho na perspectiva de fornecer condições adequadas para inclusão desse aluno nas aulas não presenciais. Os sujeitos da pesquisa foram 9 professoras pedagogas que responderam um questionário previamente elaborado e enviado via formulário no Google, durante o mês de maio de 2021. Os dados demonstram que as professoras, cada uma ao seu modo e com o auxílio da gestão da escola e famílias, trabalharam e se dedicaram honrosamente e conseguiram incluir essas crianças em suas aulas não presenciais, com participações e aproveitamentos distintos, mas todos incluídos no processo de ensino-aprendizagem.Universidade Feevale2023-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/271310.25112/rco.v1.2713Revista Conhecimento Online; v. 1 (2023): Janeiro / Junho - Artigos livres; 119-1352176-8501reponame:Conhecimento Onlineinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2713/3148Copyright (c) 2022 Arlete Cherobini Orthhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCherobini Orth, Arlete2023-08-04T18:33:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2713Revistahttps://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonlineONGhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/oaijacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br2176-85012176-8501opendoar:2023-08-04T18:33:32Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAIS
title EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAIS
spellingShingle EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAIS
Cherobini Orth, Arlete
Aulas não Presenciais
Transtorno do Espectro Autista
Educação Infantil
title_short EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAIS
title_full EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAIS
title_fullStr EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAIS
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAIS
title_sort EDUCAÇÃO ESPECIAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: A INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA ATRAVÉS DAS AULAS NÃO PRESENCIAIS
author Cherobini Orth, Arlete
author_facet Cherobini Orth, Arlete
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cherobini Orth, Arlete
dc.subject.por.fl_str_mv Aulas não Presenciais
Transtorno do Espectro Autista
Educação Infantil
topic Aulas não Presenciais
Transtorno do Espectro Autista
Educação Infantil
description Education is a right for everyone and this educational right is also guaranteed and extended to children with Autism Spectrum Disorder (ASD). And from the pandemic of the new coronavirus, which began in 2020 and which still remains, the classes that until then were totally in-person, started to have a new configuration. Every school community needed to reinvent itself in a short period of time. And in relation to the student with ASD, who depends a lot on predictability in their routine, the following issue arose: how was the autistic student in Early Childhood Education from regular public schools in Lucas do Rio Verde MT included in remote classes in 2020? Thus, it was intended, in general, to investigate how schools and early childhood education teachers structured their work with a view to providing adequate conditions for the inclusion of this student in non-presential classes. The research subjects were 9 pedagogue teachers who answered a questionnaire previously prepared and sent via a form on google, during the month of May 2021. The data show that the teachers, each in their own way and with the help of the school management, families, worked and dedicated themselves with honor and managed to include these children in their non-presential classes, with different participations and achievements, but all included in the teaching-learning process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2713
10.25112/rco.v1.2713
url http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2713
identifier_str_mv 10.25112/rco.v1.2713
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2713/3148
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Arlete Cherobini Orth
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Arlete Cherobini Orth
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
dc.source.none.fl_str_mv Revista Conhecimento Online; v. 1 (2023): Janeiro / Junho - Artigos livres; 119-135
2176-8501
reponame:Conhecimento Online
instname:Universidade Feevale (Feevale)
instacron:Feevale
instname_str Universidade Feevale (Feevale)
instacron_str Feevale
institution Feevale
reponame_str Conhecimento Online
collection Conhecimento Online
repository.name.fl_str_mv Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)
repository.mail.fl_str_mv jacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br
_version_ 1809464525986988032