LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Camila
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Martini, Júlia, Lopes, Mayara, Silva, Lílian, Forgearini Nunes, Marília, Sperrhake, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Conhecimento Online
Texto Completo: http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718
Resumo: This text aims to discuss the idea of literary reading in basic education and to point out alternatives for the rescue of a perspective that produces literature readers. To do so, it uses authors such as Cosson (2014; 2020; 2021), Bajour (2012) and Petit (2008; 2019). The discussion is empirically based on an analysis of the National Common Curriculum Base and on a reading club experience made possible in university extension action. The analyzes point out that the promotion of actions, which bring readers and texts closer, promote spaces for speaking and listening to what is read and about the meanings that readers may produce, enhances a conception of experiential literary reading (COSSON, 2016). When this approach takes place involving teachers of Basic Education, their constitution as readers of literature is strengthened because there are more tools to enhance the literary reading experience for and with their students in Basic Education.
id Feevale-3_58f1546710980fa1ebfc80a0ca63978f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2718
network_acronym_str Feevale-3
network_name_str Conhecimento Online
repository_id_str
spelling LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMAReadingLiteratureSchoolLiterary literacyReading MediationLeituraLiteraturaEscolaLetramento literárioMediação de leituraThis text aims to discuss the idea of literary reading in basic education and to point out alternatives for the rescue of a perspective that produces literature readers. To do so, it uses authors such as Cosson (2014; 2020; 2021), Bajour (2012) and Petit (2008; 2019). The discussion is empirically based on an analysis of the National Common Curriculum Base and on a reading club experience made possible in university extension action. The analyzes point out that the promotion of actions, which bring readers and texts closer, promote spaces for speaking and listening to what is read and about the meanings that readers may produce, enhances a conception of experiential literary reading (COSSON, 2016). When this approach takes place involving teachers of Basic Education, their constitution as readers of literature is strengthened because there are more tools to enhance the literary reading experience for and with their students in Basic Education.O presente texto objetiva discutir a concepção de leitura literária na educação básica e apontar alternativas para o resgate de uma perspectiva que seja produtora de leitores de literatura. Para tanto, vale-se de autores como Cosson (2014, 2020, 2021), Bajour (2012) e Petit (2008, 2019). A discussão está empiricamente embasada em uma análise da Base Nacional Comum Curricular e em uma experiência de clube de leitura viabilizada em ação de extensão universitária. As análises apontam que a promoção de ações que aproximam leitores e textos, as quais promovem espaços de fala e de escuta sobre o que se lê e sobre os sentidos que os leitores produzem, potencializa uma concepção de leitura literária experiencial (COSSON, 2016). Quando essa aproximação acontece envolvendo professores da Educação Básica, fortalece-se a sua constituição como leitores de literatura por haver mais ferramentas para potencializar a experiência de leitura literária para e com os seus alunos na Educação Básica.Universidade Feevale2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/271810.25112/rco.v3.2718Revista Conhecimento Online; v. 3 (2021): Setembro / Dezembro - Educação básica: desafios contemporâneos; 105-1262176-8501reponame:Conhecimento Onlineinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718/2945Copyright (c) 2021 Camila Alves de Melo, Júlia Soares Martini, Mayara Krischke Lopes, Lílian Carine Madureira Vieira da Silva, Profa. Marília Forgearini Nunes, Profa. Renata Sperrhakehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, CamilaMartini, JúliaLopes, MayaraSilva, LílianForgearini Nunes, MaríliaSperrhake, Renata2021-12-07T15:34:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2718Revistahttps://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonlineONGhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/oaijacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br2176-85012176-8501opendoar:2021-12-07T15:34:43Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)false
dc.title.none.fl_str_mv LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA
title LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA
spellingShingle LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA
Melo, Camila
Reading
Literature
School
Literary literacy
Reading Mediation
Leitura
Literatura
Escola
Letramento literário
Mediação de leitura
title_short LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA
title_full LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA
title_fullStr LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA
title_full_unstemmed LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA
title_sort LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA
author Melo, Camila
author_facet Melo, Camila
Martini, Júlia
Lopes, Mayara
Silva, Lílian
Forgearini Nunes, Marília
Sperrhake, Renata
author_role author
author2 Martini, Júlia
Lopes, Mayara
Silva, Lílian
Forgearini Nunes, Marília
Sperrhake, Renata
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Camila
Martini, Júlia
Lopes, Mayara
Silva, Lílian
Forgearini Nunes, Marília
Sperrhake, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv Reading
Literature
School
Literary literacy
Reading Mediation
Leitura
Literatura
Escola
Letramento literário
Mediação de leitura
topic Reading
Literature
School
Literary literacy
Reading Mediation
Leitura
Literatura
Escola
Letramento literário
Mediação de leitura
description This text aims to discuss the idea of literary reading in basic education and to point out alternatives for the rescue of a perspective that produces literature readers. To do so, it uses authors such as Cosson (2014; 2020; 2021), Bajour (2012) and Petit (2008; 2019). The discussion is empirically based on an analysis of the National Common Curriculum Base and on a reading club experience made possible in university extension action. The analyzes point out that the promotion of actions, which bring readers and texts closer, promote spaces for speaking and listening to what is read and about the meanings that readers may produce, enhances a conception of experiential literary reading (COSSON, 2016). When this approach takes place involving teachers of Basic Education, their constitution as readers of literature is strengthened because there are more tools to enhance the literary reading experience for and with their students in Basic Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718
10.25112/rco.v3.2718
url http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718
identifier_str_mv 10.25112/rco.v3.2718
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718/2945
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
dc.source.none.fl_str_mv Revista Conhecimento Online; v. 3 (2021): Setembro / Dezembro - Educação básica: desafios contemporâneos; 105-126
2176-8501
reponame:Conhecimento Online
instname:Universidade Feevale (Feevale)
instacron:Feevale
instname_str Universidade Feevale (Feevale)
instacron_str Feevale
institution Feevale
reponame_str Conhecimento Online
collection Conhecimento Online
repository.name.fl_str_mv Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)
repository.mail.fl_str_mv jacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br
_version_ 1809464525989085184