LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Conhecimento Online |
DOI: | 10.25112/rco.v3.2718 |
Texto Completo: | http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718 |
Resumo: | This text aims to discuss the idea of literary reading in basic education and to point out alternatives for the rescue of a perspective that produces literature readers. To do so, it uses authors such as Cosson (2014; 2020; 2021), Bajour (2012) and Petit (2008; 2019). The discussion is empirically based on an analysis of the National Common Curriculum Base and on a reading club experience made possible in university extension action. The analyzes point out that the promotion of actions, which bring readers and texts closer, promote spaces for speaking and listening to what is read and about the meanings that readers may produce, enhances a conception of experiential literary reading (COSSON, 2016). When this approach takes place involving teachers of Basic Education, their constitution as readers of literature is strengthened because there are more tools to enhance the literary reading experience for and with their students in Basic Education. |
id |
Feevale-3_58f1546710980fa1ebfc80a0ca63978f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2718 |
network_acronym_str |
Feevale-3 |
network_name_str |
Conhecimento Online |
spelling |
LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMAReadingLiteratureSchoolLiterary literacyReading MediationLeituraLiteraturaEscolaLetramento literárioMediação de leituraThis text aims to discuss the idea of literary reading in basic education and to point out alternatives for the rescue of a perspective that produces literature readers. To do so, it uses authors such as Cosson (2014; 2020; 2021), Bajour (2012) and Petit (2008; 2019). The discussion is empirically based on an analysis of the National Common Curriculum Base and on a reading club experience made possible in university extension action. The analyzes point out that the promotion of actions, which bring readers and texts closer, promote spaces for speaking and listening to what is read and about the meanings that readers may produce, enhances a conception of experiential literary reading (COSSON, 2016). When this approach takes place involving teachers of Basic Education, their constitution as readers of literature is strengthened because there are more tools to enhance the literary reading experience for and with their students in Basic Education.O presente texto objetiva discutir a concepção de leitura literária na educação básica e apontar alternativas para o resgate de uma perspectiva que seja produtora de leitores de literatura. Para tanto, vale-se de autores como Cosson (2014, 2020, 2021), Bajour (2012) e Petit (2008, 2019). A discussão está empiricamente embasada em uma análise da Base Nacional Comum Curricular e em uma experiência de clube de leitura viabilizada em ação de extensão universitária. As análises apontam que a promoção de ações que aproximam leitores e textos, as quais promovem espaços de fala e de escuta sobre o que se lê e sobre os sentidos que os leitores produzem, potencializa uma concepção de leitura literária experiencial (COSSON, 2016). Quando essa aproximação acontece envolvendo professores da Educação Básica, fortalece-se a sua constituição como leitores de literatura por haver mais ferramentas para potencializar a experiência de leitura literária para e com os seus alunos na Educação Básica.Universidade Feevale2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/271810.25112/rco.v3.2718Revista Conhecimento Online; v. 3 (2021): Setembro / Dezembro - Educação básica: desafios contemporâneos; 105-1262176-8501reponame:Conhecimento Onlineinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718/2945Copyright (c) 2021 Camila Alves de Melo, Júlia Soares Martini, Mayara Krischke Lopes, Lílian Carine Madureira Vieira da Silva, Profa. Marília Forgearini Nunes, Profa. Renata Sperrhakehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, CamilaMartini, JúliaLopes, MayaraSilva, LílianForgearini Nunes, MaríliaSperrhake, Renata2021-12-07T15:34:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2718Revistahttps://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonlineONGhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/oaijacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br2176-85012176-8501opendoar:2021-12-07T15:34:43Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA |
title |
LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA |
spellingShingle |
LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA Melo, Camila Reading Literature School Literary literacy Reading Mediation Leitura Literatura Escola Letramento literário Mediação de leitura Melo, Camila Reading Literature School Literary literacy Reading Mediation Leitura Literatura Escola Letramento literário Mediação de leitura |
title_short |
LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA |
title_full |
LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA |
title_fullStr |
LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA |
title_full_unstemmed |
LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA |
title_sort |
LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA |
author |
Melo, Camila |
author_facet |
Melo, Camila Melo, Camila Martini, Júlia Lopes, Mayara Silva, Lílian Forgearini Nunes, Marília Sperrhake, Renata Martini, Júlia Lopes, Mayara Silva, Lílian Forgearini Nunes, Marília Sperrhake, Renata |
author_role |
author |
author2 |
Martini, Júlia Lopes, Mayara Silva, Lílian Forgearini Nunes, Marília Sperrhake, Renata |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Camila Martini, Júlia Lopes, Mayara Silva, Lílian Forgearini Nunes, Marília Sperrhake, Renata |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Literature School Literary literacy Reading Mediation Leitura Literatura Escola Letramento literário Mediação de leitura |
topic |
Reading Literature School Literary literacy Reading Mediation Leitura Literatura Escola Letramento literário Mediação de leitura |
description |
This text aims to discuss the idea of literary reading in basic education and to point out alternatives for the rescue of a perspective that produces literature readers. To do so, it uses authors such as Cosson (2014; 2020; 2021), Bajour (2012) and Petit (2008; 2019). The discussion is empirically based on an analysis of the National Common Curriculum Base and on a reading club experience made possible in university extension action. The analyzes point out that the promotion of actions, which bring readers and texts closer, promote spaces for speaking and listening to what is read and about the meanings that readers may produce, enhances a conception of experiential literary reading (COSSON, 2016). When this approach takes place involving teachers of Basic Education, their constitution as readers of literature is strengthened because there are more tools to enhance the literary reading experience for and with their students in Basic Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718 10.25112/rco.v3.2718 |
url |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718 |
identifier_str_mv |
10.25112/rco.v3.2718 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2718/2945 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Conhecimento Online; v. 3 (2021): Setembro / Dezembro - Educação básica: desafios contemporâneos; 105-126 2176-8501 reponame:Conhecimento Online instname:Universidade Feevale (Feevale) instacron:Feevale |
instname_str |
Universidade Feevale (Feevale) |
instacron_str |
Feevale |
institution |
Feevale |
reponame_str |
Conhecimento Online |
collection |
Conhecimento Online |
repository.name.fl_str_mv |
Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale) |
repository.mail.fl_str_mv |
jacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br |
_version_ |
1822183563931418624 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.25112/rco.v3.2718 |