Aspectos associados ao letramento em saúde e seus instrumentos de avaliação
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação e Saúde |
Texto Completo: | https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10296 |
Resumo: | Introduction: Health literacy is defined as a set of skills and competencies to access, understand and apply health information. In Brazil, the lack of health literacy is a challenge, especially for people with low income and education, contributing to disparities in access to health information and health services. Objective: to analyze the aspects associated with Health Literacy in the Brazilian context and the main scales used to measure it. Method: this is an explanatory narrative bibliographic review of a descriptive-qualitative nature carried out in the SCIELO, PUBMED (MEDLINE), LILACS and BDENF databases. The Health Sciences Descriptors (DeCS) in Portuguese and their English counterparts are: “Health Literacy”, “Health Promotion”, “Health Education”, “Validation Study”. The articles selected for analysis and interpretation had as criteria: original articles, published in Portuguese and English, between the years 2013 and 2023, that discuss the aforementioned theme and that are related to the objective of this work. Results and discussion It is evident that the causes of low LFS are multifactorial, and that several factors can influence its levels, highlighting low education, advanced age and low income. Furthermore, assessment instruments were examined, such as the test of functional health literacy in adults (tofhla), the newest vital sign (nvs) and the health literacy questionnaire (hlq), highlighting their usefulness in measuring health literacy in the Brazilian context. Finally, the importance of these instruments for directing public policies and the need for more advanced studies on the prevalence of health literacy in Brazil are highlighted. |
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Aspectos associados ao letramento em saúde e seus instrumentos de avaliaçãoIntroduction: Health literacy is defined as a set of skills and competencies to access, understand and apply health information. In Brazil, the lack of health literacy is a challenge, especially for people with low income and education, contributing to disparities in access to health information and health services. Objective: to analyze the aspects associated with Health Literacy in the Brazilian context and the main scales used to measure it. Method: this is an explanatory narrative bibliographic review of a descriptive-qualitative nature carried out in the SCIELO, PUBMED (MEDLINE), LILACS and BDENF databases. The Health Sciences Descriptors (DeCS) in Portuguese and their English counterparts are: “Health Literacy”, “Health Promotion”, “Health Education”, “Validation Study”. The articles selected for analysis and interpretation had as criteria: original articles, published in Portuguese and English, between the years 2013 and 2023, that discuss the aforementioned theme and that are related to the objective of this work. Results and discussion It is evident that the causes of low LFS are multifactorial, and that several factors can influence its levels, highlighting low education, advanced age and low income. Furthermore, assessment instruments were examined, such as the test of functional health literacy in adults (tofhla), the newest vital sign (nvs) and the health literacy questionnaire (hlq), highlighting their usefulness in measuring health literacy in the Brazilian context. Finally, the importance of these instruments for directing public policies and the need for more advanced studies on the prevalence of health literacy in Brazil are highlighted. Introdução: A literacia em saúde é definida como um conjunto de habilidades e competências para acessar, compreender e aplicar informações de saúde. No brasil, a falta de literacia em saúde é um desafio, especialmente para pessoas com baixa renda e educação, contribuindo para disparidades no acesso a informações sobre saúde e serviços de saúde. Objetivo: analisar os aspectos associados ao Letramento em Saúde no contexto brasileiro e as principais escalas utilizadas para mensura-lo. Método: trata-se de uma revisão bibliográfica narrativa explicativa de caráter descritivo-qualitativo realizada nas bases de dados SCIELO, PUBMED (MEDLINE), LILACS e BDENF. Os Descritores em Ciências da Saúde (DeCS) em português e seus correspondentes em inglês são: “Letramento em Saúde”, “Promoção da Saúde”, “Educação em Saúde”, “Estudos de validação”. Os artigos selecionados para análise e interpretação tinham como critérios: artigos originais, publicados no idioma português e inglês, entre os anos de 2013 e 2023, que discorrem sobre a temática supracitada e que tenham relação com o objetivo desse trabalho. Resultados e discussão Fica evidente que as causas do baixo LFS são multifatoriais, e que diversos fatores podem influenciar em seus níveis, destacando-se a baixa escolaridade, idade avançada e baixa renda. Outrossim, foram examinados instrumentos de avaliação, como o test of functional health literacy in adults (tofhla), o newest vital sign (nvs) e o health literacy questionnaire (hlq), destacando sua utilidade na mensuração da literacia em saúde no contexto brasileiro. Por fim, ressalta-se a importância desses instrumentos para direcionar políticas públicas e a necessidade de estudos mais avançados sobre a prevalência da literacia em saúde no brasil.GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS2024-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/1029610.18378/rebes.v14i1.10296Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 No. 1 (2024); 151-158Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 Núm. 1 (2024); 151-158Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 14 n. 1 (2024); 151-1582358-2391reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúdeinstname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)instacron:GVAAporhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10296/12285Copyright (c) 2024 Giovana de Morais, Tania Christina Marchesi de Freitashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Morais, Giovana MoreiraChristina Marchesi de Freitas, Tania2024-02-11T14:21:13Zoai:ojs.gvaa.com.br:article/10296Revistahttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBESPRIhttp://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/oaimilenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com2358-23912358-2391opendoar:2024-02-11T14:21:13Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)false |
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