Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Liinc em Revista |
DOI: | 10.18617/liinc.v17i1.5537 |
Texto Completo: | http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537 |
Resumo: | The information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studies |
id |
IBICT-2_b166b9c9bec3145cab84940730ad731c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.ibict.br:article/5537 |
network_acronym_str |
IBICT-2 |
network_name_str |
Liinc em Revista |
spelling |
Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High SchoolCompetência em Informação na Educação Profissional: avaliação de estudantes de um curso técnico integrado ao Ensino MédioInformation LiteracyVocational Education and TrainingInformation Literacy AssessmentCompetência em InformaçãoEducação ProfissionalAvaliação da Competência em InformaçãoThe information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studiesA avaliação da competência em informação é um instrumento essencial e se utiliza de padrões, modelos e indicadores para ser realizada com sucesso. No contexto da Educação Profissional e Tecnológica, autores como Santos (2017) e Oliveira e Silva (2018) apontam a validade dos Padrões de Competência em Informação da ACRL (2000) para a avaliação da competência em informação de futuros trabalhadores. Neste sentido, o presente trabalho tem como objetivo avaliar a aquisição de Competência em Informação de estudantes concludentes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio. Utilizou um questionário de múltipla escolha orientado pela Matriz Conceitual de Oliveira e Silva (2020) aplicado a estudantes concludentes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio. Identificou-se que os estudantes acreditam que a informação molda aspectos do cotidiano, do trabalho e da educação, e que possuem habilidades específicas para a identificação das necessidades de informação, para o acesso, a avaliação e o uso da informação, e para a compreensão das questões que cercam a informação. Conclui-se que o coletivo de estudantes possui habilidades informacionais desenvolvidas, entretanto que precisam de uma formação mais adequada para entender como a informação é produzida e identificar informações enviesadas (como fake news). Considera-se também a necessidade de se criar indicadores para a Educação Profissional e Tecnológica no Brasil alinhados aos avanços nos estudos sobre Competência em InformaçãoInstituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/553710.18617/liinc.v17i1.5537Liinc em Revista; Vol. 17 No. 1 (2021): Infodemic and Our Future; e5537Liinc em Revista; Vol. 17 Núm. 1 (2021): Infodemia e o Nosso Futuro; e5537Liinc em Revista; v. 17 n. 1 (2021): Infodemia e o Nosso Futuro; e55371808-3536reponame:Liinc em Revistainstname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTporhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537/5263Todos os direitos (c) 2021 Carlos Robson Souza da Silva, Thiciane Mary Carvalho Teixeirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Robson Souza daTeixeira, Thiciane Mary Carvalho2021-05-27T11:34:14Zoai:ojs.revista.ibict.br:article/5537Revistahttp://revista.ibict.br/liincPUBhttp://revista.ibict.br/liinc/oai1808-35361808-3536opendoar:null2021-05-27 11:34:15.805Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School Competência em Informação na Educação Profissional: avaliação de estudantes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio |
title |
Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School |
spellingShingle |
Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School Silva, Carlos Robson Souza da Information Literacy Vocational Education and Training Information Literacy Assessment Competência em Informação Educação Profissional Avaliação da Competência em Informação Silva, Carlos Robson Souza da Information Literacy Vocational Education and Training Information Literacy Assessment Competência em Informação Educação Profissional Avaliação da Competência em Informação |
title_short |
Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School |
title_full |
Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School |
title_fullStr |
Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School |
title_full_unstemmed |
Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School |
title_sort |
Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School |
author |
Silva, Carlos Robson Souza da |
author_facet |
Silva, Carlos Robson Souza da Silva, Carlos Robson Souza da Teixeira, Thiciane Mary Carvalho Teixeira, Thiciane Mary Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Thiciane Mary Carvalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Robson Souza da Teixeira, Thiciane Mary Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Literacy Vocational Education and Training Information Literacy Assessment Competência em Informação Educação Profissional Avaliação da Competência em Informação |
topic |
Information Literacy Vocational Education and Training Information Literacy Assessment Competência em Informação Educação Profissional Avaliação da Competência em Informação |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studies A avaliação da competência em informação é um instrumento essencial e se utiliza de padrões, modelos e indicadores para ser realizada com sucesso. No contexto da Educação Profissional e Tecnológica, autores como Santos (2017) e Oliveira e Silva (2018) apontam a validade dos Padrões de Competência em Informação da ACRL (2000) para a avaliação da competência em informação de futuros trabalhadores. Neste sentido, o presente trabalho tem como objetivo avaliar a aquisição de Competência em Informação de estudantes concludentes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio. Utilizou um questionário de múltipla escolha orientado pela Matriz Conceitual de Oliveira e Silva (2020) aplicado a estudantes concludentes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio. Identificou-se que os estudantes acreditam que a informação molda aspectos do cotidiano, do trabalho e da educação, e que possuem habilidades específicas para a identificação das necessidades de informação, para o acesso, a avaliação e o uso da informação, e para a compreensão das questões que cercam a informação. Conclui-se que o coletivo de estudantes possui habilidades informacionais desenvolvidas, entretanto que precisam de uma formação mais adequada para entender como a informação é produzida e identificar informações enviesadas (como fake news). Considera-se também a necessidade de se criar indicadores para a Educação Profissional e Tecnológica no Brasil alinhados aos avanços nos estudos sobre Competência em Informação |
description |
The information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studies |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537 10.18617/liinc.v17i1.5537 |
url |
http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537 |
identifier_str_mv |
10.18617/liinc.v17i1.5537 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537/5263 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Todos os direitos (c) 2021 Carlos Robson Souza da Silva, Thiciane Mary Carvalho Teixeira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Todos os direitos (c) 2021 Carlos Robson Souza da Silva, Thiciane Mary Carvalho Teixeira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Liinc em Revista; Vol. 17 No. 1 (2021): Infodemic and Our Future; e5537 Liinc em Revista; Vol. 17 Núm. 1 (2021): Infodemia e o Nosso Futuro; e5537 Liinc em Revista; v. 17 n. 1 (2021): Infodemia e o Nosso Futuro; e5537 1808-3536 reponame:Liinc em Revista instname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT) instacron:IBICT |
reponame_str |
Liinc em Revista |
collection |
Liinc em Revista |
instname_str |
Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT) |
instacron_str |
IBICT |
institution |
IBICT |
repository.name.fl_str_mv |
Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
subject_por_txtF_mv |
Information Literacy Vocational Education and Training Information Literacy Assessment Competência em Informação Educação Profissional Avaliação da Competência em Informação |
_version_ |
1822078876542566400 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18617/liinc.v17i1.5537 |