Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Robson Souza da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Teixeira, Thiciane Mary Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Liinc em Revista
Texto Completo: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537
Resumo: The information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studies
id IBICT-2_b166b9c9bec3145cab84940730ad731c
oai_identifier_str oai:ojs.revista.ibict.br:article/5537
network_acronym_str IBICT-2
network_name_str Liinc em Revista
spelling Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High SchoolCompetência em Informação na Educação Profissional: avaliação de estudantes de um curso técnico integrado ao Ensino MédioInformation LiteracyVocational Education and TrainingInformation Literacy AssessmentCompetência em InformaçãoEducação ProfissionalAvaliação da Competência em InformaçãoThe information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studiesA avaliação da competência em informação é um instrumento essencial e se utiliza de padrões, modelos e indicadores para ser realizada com sucesso. No contexto da Educação Profissional e Tecnológica, autores como Santos (2017) e Oliveira e Silva (2018) apontam a validade dos Padrões de Competência em Informação da ACRL (2000) para a avaliação da competência em informação de futuros trabalhadores. Neste sentido, o presente trabalho tem como objetivo avaliar a aquisição de Competência em Informação de estudantes concludentes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio. Utilizou um questionário de múltipla escolha orientado pela Matriz Conceitual de Oliveira e Silva (2020) aplicado a estudantes concludentes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio. Identificou-se que os estudantes acreditam que a informação molda aspectos do cotidiano, do trabalho e da educação, e que possuem habilidades específicas para a identificação das necessidades de informação, para o acesso, a avaliação e o uso da informação, e para a compreensão das questões que cercam a informação. Conclui-se que o coletivo de estudantes possui habilidades informacionais desenvolvidas, entretanto que precisam de uma formação mais adequada para entender como a informação é produzida e identificar informações enviesadas (como fake news). Considera-se também a necessidade de se criar indicadores para a Educação Profissional e Tecnológica no Brasil alinhados aos avanços nos estudos sobre Competência em InformaçãoInstituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/553710.18617/liinc.v17i1.5537Liinc em Revista; Vol. 17 No. 1 (2021): Infodemic and Our Future; e5537Liinc em Revista; Vol. 17 Núm. 1 (2021): Infodemia e o Nosso Futuro; e5537Liinc em Revista; v. 17 n. 1 (2021): Infodemia e o Nosso Futuro; e55371808-3536reponame:Liinc em Revistainstname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTporhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537/5263Todos os direitos (c) 2021 Carlos Robson Souza da Silva, Thiciane Mary Carvalho Teixeirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Robson Souza daTeixeira, Thiciane Mary Carvalho2021-05-27T11:34:14Zoai:ojs.revista.ibict.br:article/5537Revistahttp://revista.ibict.br/liincPUBhttp://revista.ibict.br/liinc/oai1808-35361808-3536opendoar:null2021-05-27 11:34:15.805Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)false
dc.title.none.fl_str_mv Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
Competência em Informação na Educação Profissional: avaliação de estudantes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio
title Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
spellingShingle Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
Silva, Carlos Robson Souza da
Information Literacy
Vocational Education and Training
Information Literacy Assessment
Competência em Informação
Educação Profissional
Avaliação da Competência em Informação
title_short Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
title_full Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
title_fullStr Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
title_full_unstemmed Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
title_sort Information Literacy in Vocational Education and Training: assessment of students from a technical course integrated to High School
author Silva, Carlos Robson Souza da
author_facet Silva, Carlos Robson Souza da
Teixeira, Thiciane Mary Carvalho
author_role author
author2 Teixeira, Thiciane Mary Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Robson Souza da
Teixeira, Thiciane Mary Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Information Literacy
Vocational Education and Training
Information Literacy Assessment
Competência em Informação
Educação Profissional
Avaliação da Competência em Informação
topic Information Literacy
Vocational Education and Training
Information Literacy Assessment
Competência em Informação
Educação Profissional
Avaliação da Competência em Informação
dc.description.none.fl_txt_mv The information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studies
A avaliação da competência em informação é um instrumento essencial e se utiliza de padrões, modelos e indicadores para ser realizada com sucesso. No contexto da Educação Profissional e Tecnológica, autores como Santos (2017) e Oliveira e Silva (2018) apontam a validade dos Padrões de Competência em Informação da ACRL (2000) para a avaliação da competência em informação de futuros trabalhadores. Neste sentido, o presente trabalho tem como objetivo avaliar a aquisição de Competência em Informação de estudantes concludentes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio. Utilizou um questionário de múltipla escolha orientado pela Matriz Conceitual de Oliveira e Silva (2020) aplicado a estudantes concludentes de um curso técnico integrado ao Ensino Médio. Identificou-se que os estudantes acreditam que a informação molda aspectos do cotidiano, do trabalho e da educação, e que possuem habilidades específicas para a identificação das necessidades de informação, para o acesso, a avaliação e o uso da informação, e para a compreensão das questões que cercam a informação. Conclui-se que o coletivo de estudantes possui habilidades informacionais desenvolvidas, entretanto que precisam de uma formação mais adequada para entender como a informação é produzida e identificar informações enviesadas (como fake news). Considera-se também a necessidade de se criar indicadores para a Educação Profissional e Tecnológica no Brasil alinhados aos avanços nos estudos sobre Competência em Informação
description The information literacy assessment is an essential instrument and uses standards, models and indicators to be successfully done. In Vocational Education and Training, authors like Santos (2017) and Oliveira and Silva (2018) affirms the validity of ACRL’s Information Literacy Competency Standards in the assessment of the future workers’ information literacy. In this context, this work aims assess the acquisition of Information Literacy of students graduating a technical course integrated to high school. It used a questionnaire with multiple choice questions oriented by the Conceptual Framework Oliveira e Silva (2020), applied to the group intended. It identified that the students believe in the fact that information is present in all aspects of the live and that them have specific abilities to identify their information needs, access, evaluate and use information, and comprehend the issues which surround information. It concludes that the students have good information skills, but that they need to access an education that introduce them to understand how information is produced and identify fake news. It also considers the need to create indicators which must be specifically applied to Vocational Education and Training in Brazil and in according to the Information Literacy studies
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537
10.18617/liinc.v17i1.5537
url http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537
identifier_str_mv 10.18617/liinc.v17i1.5537
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5537/5263
dc.rights.driver.fl_str_mv Todos os direitos (c) 2021 Carlos Robson Souza da Silva, Thiciane Mary Carvalho Teixeira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Todos os direitos (c) 2021 Carlos Robson Souza da Silva, Thiciane Mary Carvalho Teixeira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
dc.source.none.fl_str_mv Liinc em Revista; Vol. 17 No. 1 (2021): Infodemic and Our Future; e5537
Liinc em Revista; Vol. 17 Núm. 1 (2021): Infodemia e o Nosso Futuro; e5537
Liinc em Revista; v. 17 n. 1 (2021): Infodemia e o Nosso Futuro; e5537
1808-3536
reponame:Liinc em Revista
instname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron:IBICT
reponame_str Liinc em Revista
collection Liinc em Revista
instname_str Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron_str IBICT
institution IBICT
repository.name.fl_str_mv Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
repository.mail.fl_str_mv
subject_por_txtF_mv Information Literacy
Vocational Education and Training
Information Literacy Assessment
Competência em Informação
Educação Profissional
Avaliação da Competência em Informação
_version_ 1700924326696452096