Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Robson Souza da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman, Alcará, Adriana Rosecler
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Brazilian Journal of Information Science
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378
Resumo: It aims to discuss the concept of Information Literacy in Vocational Education and Training, to reflect on the educational role of Information Literacy multipliers and to point to the possibility of training multipliers based on a model of Information Literacy in Vocational Education and Training. This is a literature review, from which authors were selected who offered theoretical arguments to achieve the proposed objectives. Conceptualizes Information Literacy in Vocational Education and Training and Multipliers of Information Competence. It presents the Information Literacy in Vocational Education and Training Model by Silva (2021) and discusses the possibility of its use in the training of multipliers. It ends by pointing to the fact that the process of continuing education makes it easier for information professionals to implement Information Competence actions while at the same time understanding and apprehending the history, philosophy and dynamics of Vocational Education.
id UNESP-31_e415e0fb6bee8a09087562f1ccff37ce
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13378
network_acronym_str UNESP-31
network_name_str Brazilian Journal of Information Science
repository_id_str
spelling Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training ContextA Educação para a Competência em Informação e a Formação de Multiplicadores no contexto da Educação Profissional e TecnológicaCompetência em InformaçãoEducação Profissional e TecnológicaMultiplicadores de Competência em InformaçãoInformation literacyVocational Education and TrainingInformation Literacy MultipliersIt aims to discuss the concept of Information Literacy in Vocational Education and Training, to reflect on the educational role of Information Literacy multipliers and to point to the possibility of training multipliers based on a model of Information Literacy in Vocational Education and Training. This is a literature review, from which authors were selected who offered theoretical arguments to achieve the proposed objectives. Conceptualizes Information Literacy in Vocational Education and Training and Multipliers of Information Competence. It presents the Information Literacy in Vocational Education and Training Model by Silva (2021) and discusses the possibility of its use in the training of multipliers. It ends by pointing to the fact that the process of continuing education makes it easier for information professionals to implement Information Competence actions while at the same time understanding and apprehending the history, philosophy and dynamics of Vocational Education.Tem como objetivos discutir o conceito de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica, refletir sobre o papel educativo dos multiplicadores de Competência em Informação e apontar para a possibilidade de uma formação de multiplicadores pensada a partir de um modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica. Trata-se de revisão de literatura, da qual foram selecionados autores que oferecessem argumentos teóricos para alcançar os objetivos propostos. Conceitua Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica e Multiplicadores de Competência em Informação. Apresenta o Modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica de Silva (2021) e discute a possibilidade de seu uso na formação de multiplicadores. Encerra apontando para o fato de que o processo de formação continuada facilita aos profissionais da informação a implementação de ações de Competência em Informação ao mesmo tempo em que compreendem e apreendem a história, a filosofia e as dinâmicas próprias da Educação Profissional. Tem como objetivos discutir o conceito de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica, refletir sobre o papel educativo dos multiplicadores de Competência em Informação e apontar para a possibilidade de uma formação de multiplicadores pensada a partir de um modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica. Trata-se de revisão de literatura, da qual foram selecionados autores que oferecessem argumentos teóricos para alcançar os objetivos propostos. Conceitua Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica e Multiplicadores de Competência em Informação. Apresenta o Modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica de Silva (2021) e discute a possibilidade de seu uso na formação de multiplicadores. Encerra apontando para o fato de que o processo de formação continuada facilita aos profissionais da informação a implementação de ações de Competência em Informação ao mesmo tempo em que compreendem e apreendem a história, a filosofia e as dinâmicas próprias da Educação Profissional.Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília2023-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/1337810.36311/1981-1640.2023.v17.e023004Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023004Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023004Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e0230041981-16401981-1640reponame:Brazilian Journal of Information Scienceinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378/10518https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378/10985Copyright (c) 2023 Carlos Robson Souza da Silva, Luciane de Fátima Beckman Cavalcante, Adriana Rosecler Alcaráhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Robson Souza daCavalcante, Luciane de Fátima BeckmanAlcará, Adriana Rosecler2023-09-29T20:59:52Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13378Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/indexPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/oaibrajis.marilia@unesp.br||1981-16401981-1640opendoar:2023-09-29T20:59:52Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
A Educação para a Competência em Informação e a Formação de Multiplicadores no contexto da Educação Profissional e Tecnológica
title Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
spellingShingle Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
Silva, Carlos Robson Souza da
Competência em Informação
Educação Profissional e Tecnológica
Multiplicadores de Competência em Informação
Information literacy
Vocational Education and Training
Information Literacy Multipliers
title_short Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
title_full Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
title_fullStr Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
title_full_unstemmed Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
title_sort Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
author Silva, Carlos Robson Souza da
author_facet Silva, Carlos Robson Souza da
Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman
Alcará, Adriana Rosecler
author_role author
author2 Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman
Alcará, Adriana Rosecler
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Robson Souza da
Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman
Alcará, Adriana Rosecler
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em Informação
Educação Profissional e Tecnológica
Multiplicadores de Competência em Informação
Information literacy
Vocational Education and Training
Information Literacy Multipliers
topic Competência em Informação
Educação Profissional e Tecnológica
Multiplicadores de Competência em Informação
Information literacy
Vocational Education and Training
Information Literacy Multipliers
description It aims to discuss the concept of Information Literacy in Vocational Education and Training, to reflect on the educational role of Information Literacy multipliers and to point to the possibility of training multipliers based on a model of Information Literacy in Vocational Education and Training. This is a literature review, from which authors were selected who offered theoretical arguments to achieve the proposed objectives. Conceptualizes Information Literacy in Vocational Education and Training and Multipliers of Information Competence. It presents the Information Literacy in Vocational Education and Training Model by Silva (2021) and discusses the possibility of its use in the training of multipliers. It ends by pointing to the fact that the process of continuing education makes it easier for information professionals to implement Information Competence actions while at the same time understanding and apprehending the history, philosophy and dynamics of Vocational Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378
10.36311/1981-1640.2023.v17.e023004
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378
identifier_str_mv 10.36311/1981-1640.2023.v17.e023004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378/10518
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378/10985
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023004
Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023004
Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023004
1981-1640
1981-1640
reponame:Brazilian Journal of Information Science
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Brazilian Journal of Information Science
collection Brazilian Journal of Information Science
repository.name.fl_str_mv Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv brajis.marilia@unesp.br||
_version_ 1797069096917925888