Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Brazilian Journal of Information Science |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378 |
Resumo: | It aims to discuss the concept of Information Literacy in Vocational Education and Training, to reflect on the educational role of Information Literacy multipliers and to point to the possibility of training multipliers based on a model of Information Literacy in Vocational Education and Training. This is a literature review, from which authors were selected who offered theoretical arguments to achieve the proposed objectives. Conceptualizes Information Literacy in Vocational Education and Training and Multipliers of Information Competence. It presents the Information Literacy in Vocational Education and Training Model by Silva (2021) and discusses the possibility of its use in the training of multipliers. It ends by pointing to the fact that the process of continuing education makes it easier for information professionals to implement Information Competence actions while at the same time understanding and apprehending the history, philosophy and dynamics of Vocational Education. |
id |
UNESP-31_e415e0fb6bee8a09087562f1ccff37ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13378 |
network_acronym_str |
UNESP-31 |
network_name_str |
Brazilian Journal of Information Science |
repository_id_str |
|
spelling |
Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training ContextA Educação para a Competência em Informação e a Formação de Multiplicadores no contexto da Educação Profissional e TecnológicaCompetência em InformaçãoEducação Profissional e TecnológicaMultiplicadores de Competência em InformaçãoInformation literacyVocational Education and TrainingInformation Literacy MultipliersIt aims to discuss the concept of Information Literacy in Vocational Education and Training, to reflect on the educational role of Information Literacy multipliers and to point to the possibility of training multipliers based on a model of Information Literacy in Vocational Education and Training. This is a literature review, from which authors were selected who offered theoretical arguments to achieve the proposed objectives. Conceptualizes Information Literacy in Vocational Education and Training and Multipliers of Information Competence. It presents the Information Literacy in Vocational Education and Training Model by Silva (2021) and discusses the possibility of its use in the training of multipliers. It ends by pointing to the fact that the process of continuing education makes it easier for information professionals to implement Information Competence actions while at the same time understanding and apprehending the history, philosophy and dynamics of Vocational Education.Tem como objetivos discutir o conceito de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica, refletir sobre o papel educativo dos multiplicadores de Competência em Informação e apontar para a possibilidade de uma formação de multiplicadores pensada a partir de um modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica. Trata-se de revisão de literatura, da qual foram selecionados autores que oferecessem argumentos teóricos para alcançar os objetivos propostos. Conceitua Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica e Multiplicadores de Competência em Informação. Apresenta o Modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica de Silva (2021) e discute a possibilidade de seu uso na formação de multiplicadores. Encerra apontando para o fato de que o processo de formação continuada facilita aos profissionais da informação a implementação de ações de Competência em Informação ao mesmo tempo em que compreendem e apreendem a história, a filosofia e as dinâmicas próprias da Educação Profissional. Tem como objetivos discutir o conceito de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica, refletir sobre o papel educativo dos multiplicadores de Competência em Informação e apontar para a possibilidade de uma formação de multiplicadores pensada a partir de um modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica. Trata-se de revisão de literatura, da qual foram selecionados autores que oferecessem argumentos teóricos para alcançar os objetivos propostos. Conceitua Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica e Multiplicadores de Competência em Informação. Apresenta o Modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica de Silva (2021) e discute a possibilidade de seu uso na formação de multiplicadores. Encerra apontando para o fato de que o processo de formação continuada facilita aos profissionais da informação a implementação de ações de Competência em Informação ao mesmo tempo em que compreendem e apreendem a história, a filosofia e as dinâmicas próprias da Educação Profissional.Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília2023-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/1337810.36311/1981-1640.2023.v17.e023004Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023004Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023004Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e0230041981-16401981-1640reponame:Brazilian Journal of Information Scienceinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378/10518https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378/10985Copyright (c) 2023 Carlos Robson Souza da Silva, Luciane de Fátima Beckman Cavalcante, Adriana Rosecler Alcaráhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Robson Souza daCavalcante, Luciane de Fátima BeckmanAlcará, Adriana Rosecler2023-09-29T20:59:52Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13378Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/indexPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/oaibrajis.marilia@unesp.br||1981-16401981-1640opendoar:2023-09-29T20:59:52Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context A Educação para a Competência em Informação e a Formação de Multiplicadores no contexto da Educação Profissional e Tecnológica |
title |
Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context |
spellingShingle |
Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context Silva, Carlos Robson Souza da Competência em Informação Educação Profissional e Tecnológica Multiplicadores de Competência em Informação Information literacy Vocational Education and Training Information Literacy Multipliers |
title_short |
Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context |
title_full |
Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context |
title_fullStr |
Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context |
title_full_unstemmed |
Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context |
title_sort |
Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context |
author |
Silva, Carlos Robson Souza da |
author_facet |
Silva, Carlos Robson Souza da Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman Alcará, Adriana Rosecler |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman Alcará, Adriana Rosecler |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Robson Souza da Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman Alcará, Adriana Rosecler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência em Informação Educação Profissional e Tecnológica Multiplicadores de Competência em Informação Information literacy Vocational Education and Training Information Literacy Multipliers |
topic |
Competência em Informação Educação Profissional e Tecnológica Multiplicadores de Competência em Informação Information literacy Vocational Education and Training Information Literacy Multipliers |
description |
It aims to discuss the concept of Information Literacy in Vocational Education and Training, to reflect on the educational role of Information Literacy multipliers and to point to the possibility of training multipliers based on a model of Information Literacy in Vocational Education and Training. This is a literature review, from which authors were selected who offered theoretical arguments to achieve the proposed objectives. Conceptualizes Information Literacy in Vocational Education and Training and Multipliers of Information Competence. It presents the Information Literacy in Vocational Education and Training Model by Silva (2021) and discusses the possibility of its use in the training of multipliers. It ends by pointing to the fact that the process of continuing education makes it easier for information professionals to implement Information Competence actions while at the same time understanding and apprehending the history, philosophy and dynamics of Vocational Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378 10.36311/1981-1640.2023.v17.e023004 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378 |
identifier_str_mv |
10.36311/1981-1640.2023.v17.e023004 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378/10518 https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13378/10985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023004 Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023004 Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023004 1981-1640 1981-1640 reponame:Brazilian Journal of Information Science instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Brazilian Journal of Information Science |
collection |
Brazilian Journal of Information Science |
repository.name.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
brajis.marilia@unesp.br|| |
_version_ |
1797069096917925888 |