Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
Texto Completo: | https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1134 |
Resumo: | Our main aim was to investigate how video games influenced young football players’ declarative tactical knowledge (DTK). Our sample consisted of 70 male football players in the U-13, U-15, and U-17 age categories from the Extension Project ‘Futebol UFJF’. For the evaluation of DTK, the test validated by Mangas (1999), whose instrument was adapted by Giacomini et al., (2011) was used, thus considering the best possible response and hierarchy (from the first to the fourth) among the other answers. In relation to video game practice, we used a self-report questionnaire. While the results showed no statistically significant difference in the video game/DTK ratio, the level of DTK was higher in athletes who played video games as compared to those who did not (685 ± 47 versus 637 ± 92, p=0, 26). Hence, we can conclude that although playing video games can stimulate the DTK, it has no significant influence on young football players with a lot of experience in sports. |
id |
IBPEFEX-1_4a96e11732c120782e643bb5842a5e82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.rbff.com.br:article/1134 |
network_acronym_str |
IBPEFEX-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
repository_id_str |
|
spelling |
Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players?¿El uso de videojuegos mejora el conocimiento táctico declarativo de los jóvenes futbolistas?O uso de videogames melhora o conhecimento tático declarativo de jovens jogadores de futebol?O uso de videogames melhora o conhecimento tático declarativo de jovens jogadores de futebol?L'uso dei videogiochi migliora le conoscenze tattiche dichiarative dei giovani calciatori?Electronic GamesDeclarative Tactical KnowledgeFootballYoung AthleteJuegos EletrónicosConocimiento Tático DeclarativoFútbolJovem AtletaGiochi EletroniciConoscenza Tattica DichiarativaCalcioGiovane AtletaJogos EletrônicosConhecimento Tático DeclarativoFutebolJovem AtletaJogos EletrônicosConhecimento Tático DeclarativoFutebolJovem AtletaOur main aim was to investigate how video games influenced young football players’ declarative tactical knowledge (DTK). Our sample consisted of 70 male football players in the U-13, U-15, and U-17 age categories from the Extension Project ‘Futebol UFJF’. For the evaluation of DTK, the test validated by Mangas (1999), whose instrument was adapted by Giacomini et al., (2011) was used, thus considering the best possible response and hierarchy (from the first to the fourth) among the other answers. In relation to video game practice, we used a self-report questionnaire. While the results showed no statistically significant difference in the video game/DTK ratio, the level of DTK was higher in athletes who played video games as compared to those who did not (685 ± 47 versus 637 ± 92, p=0, 26). Hence, we can conclude that although playing video games can stimulate the DTK, it has no significant influence on young football players with a lot of experience in sports.Nuestro principal objetivo fue investigar cómo los videojuegos influían en el conocimiento táctico declarativo (CTD) de jóvenes futbolistas. Nuestra muestra estuvo conformada por 70 futbolistas varones de las categorías Sub-13, Sub-15 y Sub-17 del Proyecto de Extensión 'Fútbol UFJF'. Para la evaluación del CTD se utilizó el test validado por Mangas (1999), cuyo instrumento fue adaptado por Giacomini et al., (2011), considerando así la mejor respuesta posible y la jerarquía (de la primera a la cuarta) entre el otro responde. En cuanto a la práctica de videojuegos, se utilizó un cuestionario de autoinforme. Aunque los resultados no mostraron diferencias estadísticamente significativas en la relación videojuego/CTD, el nivel de DTK fue mayor en los atletas que jugaron videojuegos en comparación con los que no (685 ± 47 versus 637 ± 92, p = 0,26). Así, podemos concluir que aunque jugar a videojuegos puede estimular el CTD, no tiene una influencia significativa en los jóvenes futbolistas con mucha experiencia deportiva.Nosso principal objetivo foi investigar como os videogames influenciaram o conhecimento tático declarativo (CTD) dos jovens jogadores de futebol. Nossa amostra foi composta por 70 jogadores de futebol masculino nas categorias Sub-13, Sub-15 e Sub-17 do Projeto de Extensão ‘Futebol UFJF’. Para a avaliação do CTD, foi utilizado o teste validado por Mangas (1999), cujo instrumento foi adaptado por Giacomini et al., (2011), considerando-se assim a melhor resposta possível e a hierarquia (da primeira à quarta) entre as demais respostas. Em relação à prática de videogame, foi utilizado um questionário de autorrelato. Embora os resultados não tenham mostrado diferença estatisticamente significativa na relação videogame / CTD, o nível de DTK foi maior em atletas que jogaram videogame em comparação com aqueles que não o fizeram (685 ± 47 versus 637 ± 92, p=0,26). Assim, podemos concluir que embora jogar videogame possa estimular o CTD, ele não tem influência significativa em jovens jogadores de futebol com muita experiência na prática esportiva.Nosso principal objetivo foi investigar como os videogames influenciaram o conhecimento tático declarativo (CTD) dos jovens jogadores de futebol. Nossa amostra foi composta por 70 jogadores de futebol masculino nas categorias Sub-13, Sub-15 e Sub-17 do Projeto de Extensão ‘Futebol UFJF’. Para a avaliação do CTD, foi utilizado o teste validado por Mangas (1999), cujo instrumento foi adaptado por Giacomini et al., (2011), considerando-se assim a melhor resposta possível e a hierarquia (da primeira à quarta) entre as demais respostas. Em relação à prática de videogame, foi utilizado um questionário de autorrelato. Embora os resultados não tenham mostrado diferença estatisticamente significativa na relação videogame / CTD, o nível de DTK foi maior em atletas que jogaram videogame em comparação com aqueles que não o fizeram (685 ± 47 versus 637 ± 92, p=0,26). Assim, podemos concluir que embora jogar videogame possa estimular o CTD, ele não tem influência significativa em jovens jogadores de futebol com muita experiência na prática esportiva.Il nostro obiettivo principale era indagare su come i videogiochi influenzassero la conoscenza tattica dichiarativa (CTD) dei giovani calciatori. Il nostro campione era composto da 70 calciatori maschi nelle categorie U-13, U-15 e U-17 del progetto di estensione "Futebol UFJF". Per la valutazione del CTD è stato utilizzato il test validato da Mangas (1999), il cui strumento è stato adattato da Giacomini et al., (2011), considerando quindi la migliore risposta possibile e la gerarchia (dalla prima alla quarta) tra le altre risposte. Per quanto riguarda la pratica dei videogiochi, è stato utilizzato un questionario di autovalutazione. Sebbene i risultati non abbiano mostrato differenze statisticamente significative nel rapporto videogiochi/CTD, il livello DTK era più alto negli atleti che giocavano ai videogiochi rispetto a quelli che non lo facevano (685 ± 47 contro 637 ± 92, p=0,26). Pertanto, possiamo concludere che, sebbene giocare ai videogiochi possa stimolare la CTD, non ha un'influenza significativa sui giovani calciatori con molta esperienza nello sport.IBPEFEX2021-11-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/octet-streamhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1134RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 13 n. 53 (2021); 367-374RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 13 No. 53 (2021); 367-374RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 13 Núm. 53 (2021); 367-374RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 13 n. 53 (2021); 367-374RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 13 N. 53 (2021); 367-3741984-4956reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebolinstname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)instacron:IBPEFEXporhttps://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1134/913Copyright (c) 2021 Felipe Fernandes da Silva, Thadeu Rodrigues, Maicon Radtke, Eduardo Cardoso Vidigal, Aline Ribeiro, Yuri Campos, Francisco Zacaron, Jeferson Vianna, Jefferson Novaes, Marcelo Mattahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Felipe Fernandes daRodrigues, Thadeu Radtke, Maicon Vidigal, Eduardo Cardoso Ribeiro, AlineCampos, Yuri Zacaron, FranciscoVianna, Jeferson Novaes, JeffersonMatta, Marcelo2022-03-29T14:22:15Zoai:ojs.www.rbff.com.br:article/1134Revistahttps://www.rbff.com.br/index.php/rbffONGhttp://www.rbff.com.br/index.php/rbff/oai||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com1984-49561984-4956opendoar:2022-03-29T14:22:15Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players? ¿El uso de videojuegos mejora el conocimiento táctico declarativo de los jóvenes futbolistas? O uso de videogames melhora o conhecimento tático declarativo de jovens jogadores de futebol? O uso de videogames melhora o conhecimento tático declarativo de jovens jogadores de futebol? L'uso dei videogiochi migliora le conoscenze tattiche dichiarative dei giovani calciatori? |
title |
Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players? |
spellingShingle |
Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players? Silva, Felipe Fernandes da Electronic Games Declarative Tactical Knowledge Football Young Athlete Juegos Eletrónicos Conocimiento Tático Declarativo Fútbol Jovem Atleta Giochi Eletronici Conoscenza Tattica Dichiarativa Calcio Giovane Atleta Jogos Eletrônicos Conhecimento Tático Declarativo Futebol Jovem Atleta Jogos Eletrônicos Conhecimento Tático Declarativo Futebol Jovem Atleta |
title_short |
Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players? |
title_full |
Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players? |
title_fullStr |
Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players? |
title_full_unstemmed |
Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players? |
title_sort |
Does video game practice improve the declarative tactical knowledge of young soccer players? |
author |
Silva, Felipe Fernandes da |
author_facet |
Silva, Felipe Fernandes da Rodrigues, Thadeu Radtke, Maicon Vidigal, Eduardo Cardoso Ribeiro, Aline Campos, Yuri Zacaron, Francisco Vianna, Jeferson Novaes, Jefferson Matta, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Thadeu Radtke, Maicon Vidigal, Eduardo Cardoso Ribeiro, Aline Campos, Yuri Zacaron, Francisco Vianna, Jeferson Novaes, Jefferson Matta, Marcelo |
author2_role |
author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Felipe Fernandes da Rodrigues, Thadeu Radtke, Maicon Vidigal, Eduardo Cardoso Ribeiro, Aline Campos, Yuri Zacaron, Francisco Vianna, Jeferson Novaes, Jefferson Matta, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Electronic Games Declarative Tactical Knowledge Football Young Athlete Juegos Eletrónicos Conocimiento Tático Declarativo Fútbol Jovem Atleta Giochi Eletronici Conoscenza Tattica Dichiarativa Calcio Giovane Atleta Jogos Eletrônicos Conhecimento Tático Declarativo Futebol Jovem Atleta Jogos Eletrônicos Conhecimento Tático Declarativo Futebol Jovem Atleta |
topic |
Electronic Games Declarative Tactical Knowledge Football Young Athlete Juegos Eletrónicos Conocimiento Tático Declarativo Fútbol Jovem Atleta Giochi Eletronici Conoscenza Tattica Dichiarativa Calcio Giovane Atleta Jogos Eletrônicos Conhecimento Tático Declarativo Futebol Jovem Atleta Jogos Eletrônicos Conhecimento Tático Declarativo Futebol Jovem Atleta |
description |
Our main aim was to investigate how video games influenced young football players’ declarative tactical knowledge (DTK). Our sample consisted of 70 male football players in the U-13, U-15, and U-17 age categories from the Extension Project ‘Futebol UFJF’. For the evaluation of DTK, the test validated by Mangas (1999), whose instrument was adapted by Giacomini et al., (2011) was used, thus considering the best possible response and hierarchy (from the first to the fourth) among the other answers. In relation to video game practice, we used a self-report questionnaire. While the results showed no statistically significant difference in the video game/DTK ratio, the level of DTK was higher in athletes who played video games as compared to those who did not (685 ± 47 versus 637 ± 92, p=0, 26). Hence, we can conclude that although playing video games can stimulate the DTK, it has no significant influence on young football players with a lot of experience in sports. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1134 |
url |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1134 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1134/913 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/octet-stream |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
IBPEFEX |
publisher.none.fl_str_mv |
IBPEFEX |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 13 n. 53 (2021); 367-374 RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football; Vol. 13 No. 53 (2021); 367-374 RBFF - Revista Brasileña de Fútbol Sala y Fútbol; Vol. 13 Núm. 53 (2021); 367-374 RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol; v. 13 n. 53 (2021); 367-374 RBFF - Rivista Brasiliana di Futsal e Calcio; V. 13 N. 53 (2021); 367-374 1984-4956 reponame:Revista Brasileira de Futsal e Futebol instname:Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) instacron:IBPEFEX |
instname_str |
Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) |
instacron_str |
IBPEFEX |
institution |
IBPEFEX |
reponame_str |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
collection |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Futsal e Futebol - Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício (IBPEFEX) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ac-navarro@uol.com.br|| francisconunesnavarro@gmail.com |
_version_ |
1798949734121996288 |