A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos da Silva Júnior, João
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gênero e Interdisciplinaridade
Texto Completo: https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482
Resumo: The present article aims to outline the different paths necessary for the formation of the contemporary reader, the objective is to bring the light of knowledge that the transmedia today, translates as a fortuitous perspective in the formation of the reader, given the different possibilities that permeate and concatenate with the formative act. This article is structured from a description of what is transmedia and how it happens contributing to/in the formation of the contemporary reader. The bibliographic study of the book "Culture of Convergence" by Henry Jenkins (2009) is very much based on the structure of this work and also the translated reading of works such as: the Harry Potter saga and The Slave Isaura. In addition to understanding how the transmediatic process contributes to the formation of the reader, we aim to identify the step by step, which converge in the (re) structuring of knowledge and readers.
id IEPP-3_d3de21711b03bb96dbf5482ca968c5d2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/482
network_acronym_str IEPP-3
network_name_str Revista Gênero e Interdisciplinaridade
repository_id_str
spelling A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEOTrasmidia, Formação do leitor, Literatura, Convergência literária e leitor contemporâneo.Trasmidia. Reader Training. Literature. Literary Convergence and Contemporary Reader.The present article aims to outline the different paths necessary for the formation of the contemporary reader, the objective is to bring the light of knowledge that the transmedia today, translates as a fortuitous perspective in the formation of the reader, given the different possibilities that permeate and concatenate with the formative act. This article is structured from a description of what is transmedia and how it happens contributing to/in the formation of the contemporary reader. The bibliographic study of the book "Culture of Convergence" by Henry Jenkins (2009) is very much based on the structure of this work and also the translated reading of works such as: the Harry Potter saga and The Slave Isaura. In addition to understanding how the transmediatic process contributes to the formation of the reader, we aim to identify the step by step, which converge in the (re) structuring of knowledge and readers.O presente artigo tem por finalidade delinear os diferentes caminhos necessários para a formação do leitor contemporâneo, o objetivo é trazer a luz do conhecimento que a trasmidia hoje, se traduz como perspectiva fortuita na formação do leitor, dado as diferentes possibilidades que permeia e concatenam-se com o ato formativo. Esse artigo estrutura-se a partir de uma descrição do que é trasmidia e de que forma ela acontece contribuindo para/na formação do leitor contemporânea. O estudo bibliográfico do livro “Cultura da Convergência” de Henry Jenkins (2009) embasa em sobremaneira a estrutura desse trabalho e também a leitura trasmidiada de obras como: a saga Harry Potter e A escrava Isaura. Para além de entendermos como o processo trasmidiatico contribui na formação do leitor, visamos identificar o passo a passo, que convergem na (re) estruturação do conhecimento e saberes leitores.Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB2021-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/48210.51249/gei02.04.2021.482Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 04 (2021)Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 04 (2021)2675-745110.51249/gei.v2i04reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridadeinstname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsinstacron:IEPPporhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482/366Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarityinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos da Silva Júnior, João2022-02-20T18:29:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/482Revistahttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/indexPRIhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/oaigenerointerdisciplinaridade@gmail.com2675-74512675-7451opendoar:2022-02-20T18:29:14Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsfalse
dc.title.none.fl_str_mv A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
title A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
spellingShingle A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
Santos da Silva Júnior, João
Trasmidia, Formação do leitor, Literatura, Convergência literária e leitor contemporâneo.
Trasmidia. Reader Training. Literature. Literary Convergence and Contemporary Reader.
title_short A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
title_full A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
title_fullStr A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
title_full_unstemmed A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
title_sort A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
author Santos da Silva Júnior, João
author_facet Santos da Silva Júnior, João
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos da Silva Júnior, João
dc.subject.por.fl_str_mv Trasmidia, Formação do leitor, Literatura, Convergência literária e leitor contemporâneo.
Trasmidia. Reader Training. Literature. Literary Convergence and Contemporary Reader.
topic Trasmidia, Formação do leitor, Literatura, Convergência literária e leitor contemporâneo.
Trasmidia. Reader Training. Literature. Literary Convergence and Contemporary Reader.
description The present article aims to outline the different paths necessary for the formation of the contemporary reader, the objective is to bring the light of knowledge that the transmedia today, translates as a fortuitous perspective in the formation of the reader, given the different possibilities that permeate and concatenate with the formative act. This article is structured from a description of what is transmedia and how it happens contributing to/in the formation of the contemporary reader. The bibliographic study of the book "Culture of Convergence" by Henry Jenkins (2009) is very much based on the structure of this work and also the translated reading of works such as: the Harry Potter saga and The Slave Isaura. In addition to understanding how the transmediatic process contributes to the formation of the reader, we aim to identify the step by step, which converge in the (re) structuring of knowledge and readers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482
10.51249/gei02.04.2021.482
url https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482
identifier_str_mv 10.51249/gei02.04.2021.482
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482/366
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarity
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarity
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB
publisher.none.fl_str_mv Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 04 (2021)
Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 04 (2021)
2675-7451
10.51249/gei.v2i04
reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridade
instname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs
instacron:IEPP
instname_str Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs
instacron_str IEPP
institution IEPP
reponame_str Revista Gênero e Interdisciplinaridade
collection Revista Gênero e Interdisciplinaridade
repository.name.fl_str_mv Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs
repository.mail.fl_str_mv generointerdisciplinaridade@gmail.com
_version_ 1797047937805582336