A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gênero e Interdisciplinaridade |
Texto Completo: | https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482 |
Resumo: | The present article aims to outline the different paths necessary for the formation of the contemporary reader, the objective is to bring the light of knowledge that the transmedia today, translates as a fortuitous perspective in the formation of the reader, given the different possibilities that permeate and concatenate with the formative act. This article is structured from a description of what is transmedia and how it happens contributing to/in the formation of the contemporary reader. The bibliographic study of the book "Culture of Convergence" by Henry Jenkins (2009) is very much based on the structure of this work and also the translated reading of works such as: the Harry Potter saga and The Slave Isaura. In addition to understanding how the transmediatic process contributes to the formation of the reader, we aim to identify the step by step, which converge in the (re) structuring of knowledge and readers. |
id |
IEPP-3_d3de21711b03bb96dbf5482ca968c5d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/482 |
network_acronym_str |
IEPP-3 |
network_name_str |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade |
repository_id_str |
|
spelling |
A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEOTrasmidia, Formação do leitor, Literatura, Convergência literária e leitor contemporâneo.Trasmidia. Reader Training. Literature. Literary Convergence and Contemporary Reader.The present article aims to outline the different paths necessary for the formation of the contemporary reader, the objective is to bring the light of knowledge that the transmedia today, translates as a fortuitous perspective in the formation of the reader, given the different possibilities that permeate and concatenate with the formative act. This article is structured from a description of what is transmedia and how it happens contributing to/in the formation of the contemporary reader. The bibliographic study of the book "Culture of Convergence" by Henry Jenkins (2009) is very much based on the structure of this work and also the translated reading of works such as: the Harry Potter saga and The Slave Isaura. In addition to understanding how the transmediatic process contributes to the formation of the reader, we aim to identify the step by step, which converge in the (re) structuring of knowledge and readers.O presente artigo tem por finalidade delinear os diferentes caminhos necessários para a formação do leitor contemporâneo, o objetivo é trazer a luz do conhecimento que a trasmidia hoje, se traduz como perspectiva fortuita na formação do leitor, dado as diferentes possibilidades que permeia e concatenam-se com o ato formativo. Esse artigo estrutura-se a partir de uma descrição do que é trasmidia e de que forma ela acontece contribuindo para/na formação do leitor contemporânea. O estudo bibliográfico do livro “Cultura da Convergência” de Henry Jenkins (2009) embasa em sobremaneira a estrutura desse trabalho e também a leitura trasmidiada de obras como: a saga Harry Potter e A escrava Isaura. Para além de entendermos como o processo trasmidiatico contribui na formação do leitor, visamos identificar o passo a passo, que convergem na (re) estruturação do conhecimento e saberes leitores.Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB2021-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/48210.51249/gei02.04.2021.482Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 04 (2021)Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 04 (2021)2675-745110.51249/gei.v2i04reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridadeinstname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsinstacron:IEPPporhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482/366Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarityinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos da Silva Júnior, João2022-02-20T18:29:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/482Revistahttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/indexPRIhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/oaigenerointerdisciplinaridade@gmail.com2675-74512675-7451opendoar:2022-02-20T18:29:14Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO |
title |
A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO |
spellingShingle |
A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO Santos da Silva Júnior, João Trasmidia, Formação do leitor, Literatura, Convergência literária e leitor contemporâneo. Trasmidia. Reader Training. Literature. Literary Convergence and Contemporary Reader. |
title_short |
A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO |
title_full |
A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO |
title_fullStr |
A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO |
title_full_unstemmed |
A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO |
title_sort |
A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO |
author |
Santos da Silva Júnior, João |
author_facet |
Santos da Silva Júnior, João |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos da Silva Júnior, João |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trasmidia, Formação do leitor, Literatura, Convergência literária e leitor contemporâneo. Trasmidia. Reader Training. Literature. Literary Convergence and Contemporary Reader. |
topic |
Trasmidia, Formação do leitor, Literatura, Convergência literária e leitor contemporâneo. Trasmidia. Reader Training. Literature. Literary Convergence and Contemporary Reader. |
description |
The present article aims to outline the different paths necessary for the formation of the contemporary reader, the objective is to bring the light of knowledge that the transmedia today, translates as a fortuitous perspective in the formation of the reader, given the different possibilities that permeate and concatenate with the formative act. This article is structured from a description of what is transmedia and how it happens contributing to/in the formation of the contemporary reader. The bibliographic study of the book "Culture of Convergence" by Henry Jenkins (2009) is very much based on the structure of this work and also the translated reading of works such as: the Harry Potter saga and The Slave Isaura. In addition to understanding how the transmediatic process contributes to the formation of the reader, we aim to identify the step by step, which converge in the (re) structuring of knowledge and readers. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482 10.51249/gei02.04.2021.482 |
url |
https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482 |
identifier_str_mv |
10.51249/gei02.04.2021.482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/482/366 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarity info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarity |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB |
publisher.none.fl_str_mv |
Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 04 (2021) Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 04 (2021) 2675-7451 10.51249/gei.v2i04 reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridade instname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs instacron:IEPP |
instname_str |
Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs |
instacron_str |
IEPP |
institution |
IEPP |
reponame_str |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade |
collection |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs |
repository.mail.fl_str_mv |
generointerdisciplinaridade@gmail.com |
_version_ |
1797047937805582336 |