Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Railson Caxeixa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
Texto Completo: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1361
Resumo: This work intends to present and propose a Didactic Sequence focused on topics of Astronomy and Astronautics with an emphasis on Newton's laws, as these sciences when applied in Physics classes, they promote the development of activities significant; The development of the educational product was based on the Theory of Teaching and Learning by David Ausubel and the use of methodological resources such as the history of Physics, workshops, use of stellarium and excel which are fundamental to bring students closer to the topic; The SD application targeted a 1st year high school class at a full-time state school in municipality of Coari, state of Amazonas, and its activities were carried out during the period of the Covid 19 Pandemic with face-to-face classes, where teachers and students were already immunized with one dose of the vaccine; For the study of data collected we use the qualitative and quantitative approach with performance analysis by male and female gender and as a result the final questionnaire consisted of that students have assimilated the proposed concepts, for the teacher SD promotes organization of the teaching and learning process.
id IFAM-1_7c1a476fbb1bd1669f41df37b89783a1
oai_identifier_str oai:localhost:4321/1361
network_acronym_str IFAM-1
network_name_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository_id_str
spelling Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáuticaFísica - ensinoSequência didáticaAprendizagem significativaAstronomiaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAThis work intends to present and propose a Didactic Sequence focused on topics of Astronomy and Astronautics with an emphasis on Newton's laws, as these sciences when applied in Physics classes, they promote the development of activities significant; The development of the educational product was based on the Theory of Teaching and Learning by David Ausubel and the use of methodological resources such as the history of Physics, workshops, use of stellarium and excel which are fundamental to bring students closer to the topic; The SD application targeted a 1st year high school class at a full-time state school in municipality of Coari, state of Amazonas, and its activities were carried out during the period of the Covid 19 Pandemic with face-to-face classes, where teachers and students were already immunized with one dose of the vaccine; For the study of data collected we use the qualitative and quantitative approach with performance analysis by male and female gender and as a result the final questionnaire consisted of that students have assimilated the proposed concepts, for the teacher SD promotes organization of the teaching and learning process.Este trabalho pretende apresentar e propor uma Sequência Didática voltada a tópicos de Astronomia e Astronáutica com ênfase nas leis de Newton, pois essas ciências quando aplicadas nas aulas de Física promovem o desenvolvimento de atividades significativas; A elaboração do produto educacional teve como referência a Teoria de Ensino e Aprendizagem de David Ausubel e a utilização de recursos metodológicos como história da Física, oficinas, uso do stellarium e excel que são fundamentais para aproximar os alunos com a temática; A aplicação da SD teve como público alvo uma turma de 1º ano do Ensino Médio de uma escola estadual de tempo integral do município de Coari estado do Amazonas e as suas atividades foram realizadas durante o período da Pandemia de Covid 19 com aulas presenciais, onde os professores e alunos já estavam imunizados com uma dose da vacina; Para o estudo dos dados coletados usamos a abordagem qualitativa e quantitativa com análise de desempenho por gênero masculino e feminino e como resultando constou-se no questionário final que os alunos assimilaram os conceitos propostos, para o professor a SD promove a organização do processo de ensino e aprendizagem.BrasilCampus Manaus CentroPrograma de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)Instituto Federal do AmazonasIFAMInstituto Federal do AmazonasIFAMSousa, José Ricardo deSousa, José Ricardo dePacheco, Vanusa Bezerrahttp://lattes.cnpq.br/9728640081222445Silva, Lúcio Fábio Pereira dahttp://lattes.cnpq.br/8596952901602143Marques, Railson Caxeixa2023-10-10T15:38:23Z2023-10-102023-10-10T15:38:23Z2023-01-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMARQUES, Railson Caxeixa. Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica. 2023. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2023.http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1361porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2023-10-10T15:43:10Zoai:localhost:4321/1361Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2023-10-10T15:43:10Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica
title Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica
spellingShingle Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica
Marques, Railson Caxeixa
Física - ensino
Sequência didática
Aprendizagem significativa
Astronomia
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
title_short Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica
title_full Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica
title_fullStr Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica
title_full_unstemmed Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica
title_sort Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica
author Marques, Railson Caxeixa
author_facet Marques, Railson Caxeixa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sousa, José Ricardo de
Sousa, José Ricardo de
Pacheco, Vanusa Bezerra
http://lattes.cnpq.br/9728640081222445
Silva, Lúcio Fábio Pereira da
http://lattes.cnpq.br/8596952901602143
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Railson Caxeixa
dc.subject.por.fl_str_mv Física - ensino
Sequência didática
Aprendizagem significativa
Astronomia
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
topic Física - ensino
Sequência didática
Aprendizagem significativa
Astronomia
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description This work intends to present and propose a Didactic Sequence focused on topics of Astronomy and Astronautics with an emphasis on Newton's laws, as these sciences when applied in Physics classes, they promote the development of activities significant; The development of the educational product was based on the Theory of Teaching and Learning by David Ausubel and the use of methodological resources such as the history of Physics, workshops, use of stellarium and excel which are fundamental to bring students closer to the topic; The SD application targeted a 1st year high school class at a full-time state school in municipality of Coari, state of Amazonas, and its activities were carried out during the period of the Covid 19 Pandemic with face-to-face classes, where teachers and students were already immunized with one dose of the vaccine; For the study of data collected we use the qualitative and quantitative approach with performance analysis by male and female gender and as a result the final questionnaire consisted of that students have assimilated the proposed concepts, for the teacher SD promotes organization of the teaching and learning process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-10T15:38:23Z
2023-10-10
2023-10-10T15:38:23Z
2023-01-16
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARQUES, Railson Caxeixa. Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica. 2023. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2023.
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1361
identifier_str_mv MARQUES, Railson Caxeixa. Sequência didática voltada a tópicos de astronomia e astronáutica. 2023. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2023.
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1361
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
collection Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv cgeb@ifam.edu.br
_version_ 1810022881153777664