As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Elda Prata dos Santos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
Texto Completo: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/933
Resumo: In this work will be addressed Public Policies for Special Education Inclusive Perspective and its implementation in a school in the municipality of Parintins / AM, and to reflect on special education in inclusive perspective since, education must be seen as a right of everyone, and people with disabilities have that right which is to benefit from education as well as any other citizen without disabilities. The educational system should guarantee access, permanence and learning for all students, regardless of whether disabled or not, but this requires the implementation of public policies that guarantee investments for special education. In this sense, this research aims to identify and analyze the main public policies for Special Education in a School in the municipality of Parintisns / AM, and so that the disabled student has a quality education is necessary to define and implement public policies that guarantee the conditions necessary to effect an inclusive education system.As part of the methodology, we use research: qualitative, direct observation and interviews with teachers, one (1) Regents Professor of the common room and a teacher responsible for the ESA (Educational Service Specialist).The results show that when the individual is and feels included, are more likely to succeed in life, to feel safer and fact have more opportunities.
id IFAM-1_ad384b521226892e4803276a9661ad39
oai_identifier_str oai:localhost:4321/933
network_acronym_str IFAM-1
network_name_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository_id_str
spelling As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AMPolíticas públicasEducação especialInclusãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL::ADMINISTRACAO DE SISTEMAS EDUCACIONAISIn this work will be addressed Public Policies for Special Education Inclusive Perspective and its implementation in a school in the municipality of Parintins / AM, and to reflect on special education in inclusive perspective since, education must be seen as a right of everyone, and people with disabilities have that right which is to benefit from education as well as any other citizen without disabilities. The educational system should guarantee access, permanence and learning for all students, regardless of whether disabled or not, but this requires the implementation of public policies that guarantee investments for special education. In this sense, this research aims to identify and analyze the main public policies for Special Education in a School in the municipality of Parintisns / AM, and so that the disabled student has a quality education is necessary to define and implement public policies that guarantee the conditions necessary to effect an inclusive education system.As part of the methodology, we use research: qualitative, direct observation and interviews with teachers, one (1) Regents Professor of the common room and a teacher responsible for the ESA (Educational Service Specialist).The results show that when the individual is and feels included, are more likely to succeed in life, to feel safer and fact have more opportunities.No presente trabalho será abordado as Politicas Públicas para Educação Especial na Perspectiva Inclusiva e sua Implementação em uma Escola do Município de Parintins/AM, e fazer uma reflexão sobre a educação especial na perspectiva inclusiva visto que, a educação deve ser vista como um direito de todos, e as pessoas com deficiência tem esse direito de usufruir da educação, assim como qualquer outro cidadão sem deficiência. O sistema educacional deve garantir o acesso, a permanência e a aprendizagem de todos os alunos, independente de ser deficiente ou não, mas para isso é necessário à execução de políticas publicas que garantam investimentos para a educação inclusiva. Nesse sentido, esta pesquisa teve o intuito de observar como se dar o processo de implementação das principais políticas públicas para Educação Inclusiva em uma Escola do município de Parintins/AM. Para que o aluno com deficiência tenha uma educação de qualidade faz-se necessária à definição e implementação de políticas públicas que garantam as condições necessárias para efetivar um sistema educacional inclusivo. Como parte da metodologia, utilizamos as pesquisas: qualitativa, a observação direta e a realização de entrevistas com professores, sendo um (1) professor (a) regente da sala regular e um professor (a) responsável pelo AEE (Atendimento Educacional Especializado). Os resultados apontam que quando o indivíduo está e se sente incluído, têm mais chances de vencer na vida, por se sentir seguro e ter de fato mais oportunidades.BrasilCampus ParintinsInstituto Federal do AmazonasIFAMGestão PúblicaInstituto Federal do AmazonasIFAMGestão PúblicaInstituto Federal do AmazonasIFAMGestão PúblicaPontes, Raimundo Vitor RamosKruger, Juliano MiltonSouza, Kleber de BrittoCardoso Filho, Gerson TeixeiraAraújo, Elda Prata dos Santos2022-07-13T18:24:08Z2022-07-13T18:24:08Z2019-02-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/933porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2022-07-13T18:24:08Zoai:localhost:4321/933Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2022-07-13T18:24:08Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AM
title As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AM
spellingShingle As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AM
Araújo, Elda Prata dos Santos
Políticas públicas
Educação especial
Inclusão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL::ADMINISTRACAO DE SISTEMAS EDUCACIONAIS
title_short As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AM
title_full As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AM
title_fullStr As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AM
title_full_unstemmed As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AM
title_sort As políticas públicas para educação especial na perspectiva inclusiva e sua implementação em uma escola do município de Parintins/AM
author Araújo, Elda Prata dos Santos
author_facet Araújo, Elda Prata dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pontes, Raimundo Vitor Ramos
Kruger, Juliano Milton
Souza, Kleber de Britto
Cardoso Filho, Gerson Teixeira
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Elda Prata dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas
Educação especial
Inclusão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL::ADMINISTRACAO DE SISTEMAS EDUCACIONAIS
topic Políticas públicas
Educação especial
Inclusão
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL::ADMINISTRACAO DE SISTEMAS EDUCACIONAIS
description In this work will be addressed Public Policies for Special Education Inclusive Perspective and its implementation in a school in the municipality of Parintins / AM, and to reflect on special education in inclusive perspective since, education must be seen as a right of everyone, and people with disabilities have that right which is to benefit from education as well as any other citizen without disabilities. The educational system should guarantee access, permanence and learning for all students, regardless of whether disabled or not, but this requires the implementation of public policies that guarantee investments for special education. In this sense, this research aims to identify and analyze the main public policies for Special Education in a School in the municipality of Parintisns / AM, and so that the disabled student has a quality education is necessary to define and implement public policies that guarantee the conditions necessary to effect an inclusive education system.As part of the methodology, we use research: qualitative, direct observation and interviews with teachers, one (1) Regents Professor of the common room and a teacher responsible for the ESA (Educational Service Specialist).The results show that when the individual is and feels included, are more likely to succeed in life, to feel safer and fact have more opportunities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-16
2022-07-13T18:24:08Z
2022-07-13T18:24:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/933
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/933
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Parintins
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Gestão Pública
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Gestão Pública
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Gestão Pública
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Parintins
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Gestão Pública
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Gestão Pública
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Gestão Pública
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
collection Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv cgeb@ifam.edu.br
_version_ 1810022878706401280