A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Ronaldo Meireles
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
Texto Completo: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/312
Resumo: The concern that gave rise to this research was to know whether the professional and technological education offered by the IFPA-Campus Tucuruí was significant in the lives of students with visual impairment. For that purpose, the Life History Methodology was used, through interviews with the first three students with visual impairment that were graduated in the Campus. The general objective of this research was to evaluate the Professional Education offered by the IFPA Campus Tucuruí from the perspective of the visually impaired students. The instrument used to analyze the results of the research was the technique of Content Analysis. The results showed that the IFPA Campus Tucuruí, despite the mishaps over time, succeeded in the strategies developed for the education of these students, largely as a result of the intervention and support of NAPNE, a fact that inspired the making of the Educational Product, which was materialized in a web page with a report of the experiences of NAPNE Campus Tucuruí to serve as support to other institutions.
id IFAM-1_af6ad312b8208c7b244aed9c3950cdd4
oai_identifier_str oai:localhost:4321/312
network_acronym_str IFAM-1
network_name_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository_id_str
spelling A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressosNAPNEDeficiência visualEducação ProfissionalAcessibilidadeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThe concern that gave rise to this research was to know whether the professional and technological education offered by the IFPA-Campus Tucuruí was significant in the lives of students with visual impairment. For that purpose, the Life History Methodology was used, through interviews with the first three students with visual impairment that were graduated in the Campus. The general objective of this research was to evaluate the Professional Education offered by the IFPA Campus Tucuruí from the perspective of the visually impaired students. The instrument used to analyze the results of the research was the technique of Content Analysis. The results showed that the IFPA Campus Tucuruí, despite the mishaps over time, succeeded in the strategies developed for the education of these students, largely as a result of the intervention and support of NAPNE, a fact that inspired the making of the Educational Product, which was materialized in a web page with a report of the experiences of NAPNE Campus Tucuruí to serve as support to other institutions.A inquietação que deu origem a essa pesquisa foi saber se a educação profissional e tecnológica, ofertada pelo Instituto Federal do Pará-Campus Tucuruí, foi significativa na vida dos alunos com deficiência visual. Para tanto, utilizou-se a Metodologia de História de Vida, por meio de entrevistas com os primeiros três alunos com deficiência visual que se formaram no Campus. O objetivo geral desta pesquisa foi avaliar a Educação profissional ofertada pelo IFPA-Campus Tucuruí a partir da perspectiva dos egressos com deficiência visual. O instrumento usado para análise dos resultados da pesquisa foi a técnica da Análise de Conteúdo. Os resultados mostraram que o IFPA-Campus Tucuruí, apesar dos percalços ao longo do tempo, logrou êxito nas estratégias desenvolvidas para educação desses alunos, em grande parte fruto da intervenção e apoio do NAPNE (Núcleo de apoio às pessoas com necessidades específicas), fato esse que inspirou a feitura do Produto Educacional, que se concretizou em um Site com relato das experiências do NAPNE-Campus Tucuruí para servir de apoio a outras instituições.BrasilCampus Manaus CentroPrograma de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)Instituto Federal do AmazonasIFAMInstituto Federal do AmazonasIFAMLima, Maria Francisca Morais dehttp://lattes.cnpq.br/5134533993186051Lima, Maria Francisca Morais dehttp://lattes.cnpq.br/5134533993186051Azevedo, Rosa Oliveira Marinshttp://lattes.cnpq.br/3056605003492861Ferreira, João Elias Vidueirahttp://lattes.cnpq.br/8018691254585785Martins, Ronaldo Meireles2019-10-12T00:59:04Z2019-10-122019-10-12T00:59:04Z2019-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMARTINS, Ronaldo Meireles. A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí: história de vida dos egressos. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019.http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/312porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2019-10-12T00:59:04Zoai:localhost:4321/312Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2019-10-12T00:59:04Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressos
title A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressos
spellingShingle A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressos
Martins, Ronaldo Meireles
NAPNE
Deficiência visual
Educação Profissional
Acessibilidade
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
title_short A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressos
title_full A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressos
title_fullStr A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressos
title_full_unstemmed A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressos
title_sort A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí – História de vida dos egressos
author Martins, Ronaldo Meireles
author_facet Martins, Ronaldo Meireles
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Maria Francisca Morais de
http://lattes.cnpq.br/5134533993186051
Lima, Maria Francisca Morais de
http://lattes.cnpq.br/5134533993186051
Azevedo, Rosa Oliveira Marins
http://lattes.cnpq.br/3056605003492861
Ferreira, João Elias Vidueira
http://lattes.cnpq.br/8018691254585785
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Ronaldo Meireles
dc.subject.por.fl_str_mv NAPNE
Deficiência visual
Educação Profissional
Acessibilidade
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
topic NAPNE
Deficiência visual
Educação Profissional
Acessibilidade
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description The concern that gave rise to this research was to know whether the professional and technological education offered by the IFPA-Campus Tucuruí was significant in the lives of students with visual impairment. For that purpose, the Life History Methodology was used, through interviews with the first three students with visual impairment that were graduated in the Campus. The general objective of this research was to evaluate the Professional Education offered by the IFPA Campus Tucuruí from the perspective of the visually impaired students. The instrument used to analyze the results of the research was the technique of Content Analysis. The results showed that the IFPA Campus Tucuruí, despite the mishaps over time, succeeded in the strategies developed for the education of these students, largely as a result of the intervention and support of NAPNE, a fact that inspired the making of the Educational Product, which was materialized in a web page with a report of the experiences of NAPNE Campus Tucuruí to serve as support to other institutions.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-12T00:59:04Z
2019-10-12
2019-10-12T00:59:04Z
2019-06-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARTINS, Ronaldo Meireles. A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí: história de vida dos egressos. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019.
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/312
identifier_str_mv MARTINS, Ronaldo Meireles. A educação profissional e Tecnológica de alunos com deficiência visual no IFPA Campus Tucuruí: história de vida dos egressos. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019.
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/312
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
collection Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv cgeb@ifam.edu.br
_version_ 1810022876492857344