Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Awila, Hakel Fernandes de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fajardo, Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educitec
Texto Completo: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2235
Resumo: The aim of this article is to promote a prosperous understanding of area calculations through a sequence of applets built with the GeoGebra software with the intention of presenting visual justifications. It is qualitative in nature and is characterized as field research through action research. The applets were developed according to a didactic sequence based on Zabala. To this end, 11 freshmen from the Mathematics degree course at the Federal University of Santa Maria took part in weekly meetings, with a view to this study. In four meetings, they worked on calculating the areas of polygons studied in primary school, and the students were very receptive. They all mentioned that the use of applets made it easy to justify the calculations needed to determine the areas of the proposed polygons, showing that behind the formulas there is always a sequence of deductions and mathematical reasoning.
id IFAM-2_7eb2213781f13ea1ef6442505be919ee
oai_identifier_str oai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2235
network_acronym_str IFAM-2
network_name_str Educitec
repository_id_str
spelling Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulasApplets de Área en GeoGebra: colaborando para una mejor comprensión de algunas fórmulasApplets de Área no GeoGebra: colaborando para uma melhor compreensão de algumas fórmulasApplets de Área: um estudo sobre a receptividade de estudantes mediante construções do GeoGebraEducational ComputingLogical ThinkingGeometrySoftware EducativoPensamiento LógicoGeometríaSoftware EducativoPensamento LógicoGeometriaGeometria PlanaSoftware EducativoPensamento LógicoThe aim of this article is to promote a prosperous understanding of area calculations through a sequence of applets built with the GeoGebra software with the intention of presenting visual justifications. It is qualitative in nature and is characterized as field research through action research. The applets were developed according to a didactic sequence based on Zabala. To this end, 11 freshmen from the Mathematics degree course at the Federal University of Santa Maria took part in weekly meetings, with a view to this study. In four meetings, they worked on calculating the areas of polygons studied in primary school, and the students were very receptive. They all mentioned that the use of applets made it easy to justify the calculations needed to determine the areas of the proposed polygons, showing that behind the formulas there is always a sequence of deductions and mathematical reasoning.Este artículo tiene como objetivo promover una comprensión próspera para el entendimiento de los cálculos de áreas a partir de una secuencia de applets construidos con el software GeoGebra, con la intención apresentar justificaciones visuales. La investigación es de cuño cualitativo, caracterizándose como una investigaciónde campo por medio de la metodología de investigación-acción. Los applets fueron desarrollados según una secuencia didáctica basada en la teoría de Zabala. Con esta finalidade, se contó con la participación de once estudiantes de primer año del grado en Matemáticas de la Universidad Federal de Santa María, en encuentros semanales. En cuatro encuentros realizados, se trabajó con el cálculo de áreas de los polígonos estudiados en la Educación Básica e la receptividad de los estudiantes fue muy positiva. Todos mencionaban que el uso de los applets dilucidaba con sencillez la justificación de los cálculos necesarios para determinar las áreas de los polígonos propuestos; evidenciando a estos, que detrás de las fórmulas, siempre hay una secuencia de deducciones y de razonamiento matemático.Este artigo tem como objetivo promover uma compreensão próspera ao entendimento dos cálculos de áreas a partir de uma sequência de applets construídos com o software GeoGebra na intenção de apresentar justificativas visuais. É de cunho qualitativo, caracterizando-se como uma pesquisa de campo por meio de uma pesquisa-ação. Os applets foram desenvolvidos segundo uma sequência didática pautada em Zabala. Para isso, contou-se com a participação de 11 calouros do curso de graduação em Matemática da Universidade Federal de Santa Maria em encontros semanais, visando ao referido estudo. Em quatro encontros realizados, trabalhou-se com o cálculo de áreas dos polígonos estudados na Educação Básica, e a receptividade dos estudantes foi muito positiva. Todos mencionavam que o uso dos applets elucidava com simplicidade a justificativa dos cálculos necessários para determinar as áreas dos polígonos propostos, evidenciando que por trás das fórmulas sempre há uma sequência de deduções e raciocínio matemático.Este artigo tem como objetivo avaliar a receptividade de estudantes ao utilizar applets construídos com o software GeoGebra, na intenção de apresentar justificativas visuais para algumas fórmulas do cálculo de áreas. É de cunho qualitativo, caracterizando-se como uma pesquisa de campo por meio de uma pesquisa-ação. Os applets foram desenvolvidos segundo uma sequência didática pautada em Zabala. Para isso, contou-se com a participação de 11 calouros do curso de graduação em Matemática da Universidade Federal de Santa Maria em encontros semanais, visando ao referido estudo. Em quatro encontros realizados, trabalhou-se com o cálculo de áreas dos polígonos estudados na Educação Básica, e a receptividade dos estudantes foi muito positiva. Todos mencionavam que o uso dos applets elucidava com simplicidade a justificativa dos cálculos necessários para determinar as áreas dos polígonos propostos, evidenciando que por trás das fórmulas sempre há uma sequência de deduções e raciocínio matemático.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas2023-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/xmlhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/223510.31417/educitec.v9.2235Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 9 No. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): jan./dec. Continuous Publishing; e223523Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 9 Núm. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e223523Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 9 n. jan./dez. (2023): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e2235232446-774X10.31417/educitec.v9ijan./dez.reponame:Educitecinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)instacron:IFAMporhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2235/1023https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2235/1026https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Awila, Hakel Fernandes deFajardo, Ricardo2023-08-02T11:49:50Zoai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2235Revistahttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitecPUBhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/oaieducitec.revista@ifam.edu.brhttps://doi.org/10.314172446-774X2446-774Xopendoar:2023-08-02T11:49:50Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulas
Applets de Área en GeoGebra: colaborando para una mejor comprensión de algunas fórmulas
Applets de Área no GeoGebra: colaborando para uma melhor compreensão de algumas fórmulas
Applets de Área: um estudo sobre a receptividade de estudantes mediante construções do GeoGebra
title Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulas
spellingShingle Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulas
Awila, Hakel Fernandes de
Educational Computing
Logical Thinking
Geometry
Software Educativo
Pensamiento Lógico
Geometría
Software Educativo
Pensamento Lógico
Geometria
Geometria Plana
Software Educativo
Pensamento Lógico
title_short Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulas
title_full Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulas
title_fullStr Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulas
title_full_unstemmed Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulas
title_sort Area Applets in GeoGebra: helping to better understand some formulas
author Awila, Hakel Fernandes de
author_facet Awila, Hakel Fernandes de
Fajardo, Ricardo
author_role author
author2 Fajardo, Ricardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Awila, Hakel Fernandes de
Fajardo, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Computing
Logical Thinking
Geometry
Software Educativo
Pensamiento Lógico
Geometría
Software Educativo
Pensamento Lógico
Geometria
Geometria Plana
Software Educativo
Pensamento Lógico
topic Educational Computing
Logical Thinking
Geometry
Software Educativo
Pensamiento Lógico
Geometría
Software Educativo
Pensamento Lógico
Geometria
Geometria Plana
Software Educativo
Pensamento Lógico
description The aim of this article is to promote a prosperous understanding of area calculations through a sequence of applets built with the GeoGebra software with the intention of presenting visual justifications. It is qualitative in nature and is characterized as field research through action research. The applets were developed according to a didactic sequence based on Zabala. To this end, 11 freshmen from the Mathematics degree course at the Federal University of Santa Maria took part in weekly meetings, with a view to this study. In four meetings, they worked on calculating the areas of polygons studied in primary school, and the students were very receptive. They all mentioned that the use of applets made it easy to justify the calculations needed to determine the areas of the proposed polygons, showing that behind the formulas there is always a sequence of deductions and mathematical reasoning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2235
10.31417/educitec.v9.2235
url https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2235
identifier_str_mv 10.31417/educitec.v9.2235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2235/1023
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2235/1026
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
dc.source.none.fl_str_mv Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 9 No. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): jan./dec. Continuous Publishing; e223523
Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 9 Núm. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e223523
Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 9 n. jan./dez. (2023): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e223523
2446-774X
10.31417/educitec.v9ijan./dez.
reponame:Educitec
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Educitec
collection Educitec
repository.name.fl_str_mv Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv educitec.revista@ifam.edu.br
_version_ 1797047999251087360