Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Thalia de Jesus Ecks
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Stadler, João Paulo, Azevedo, Mariana da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educitec
Texto Completo: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124
Resumo: School gardens are one of the alternatives to develop pedagogical practices involving Environmental Education as a didactic resource that complements the teaching and learning process of this theme. This article presents a systematic literature review to analyze the characteristics school gardens in formal teaching spaces, for the final years of elementary school, high school and for teachers training courses, in studies contained in the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações database. According to the analyzed works, there are several ways to use the school garden in the teaching and learning process, articulating different resources and methodologies that are selected according to each reality. It was also possible to evidence the prevalence of this theme discussions in Natural Science subjects and the concern of postgraduate students to promote practices evaluation. However, there are difficulties such as the lack of resources and the continuity of the maintenance and use of the school garden.
id IFAM-2_e9e5ee2828aac6a754baf68ce11432dd
oai_identifier_str oai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2124
network_acronym_str IFAM-2
network_name_str Educitec
repository_id_str
spelling Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High SchoolAnálisis de Disertaciones sobre el uso del huerto escolar para promover la Educación Ambiental en los Niveles Básico y MedioAnálise de Dissertações sobre o uso da horta escolar para a promoção da Educação Ambiental em nível Fundamental e MédioAnálise de Dissertações sobre o uso da horta escolar para a promoção da Educação Ambiental em nível Fundamental e MédioScience teachingEnvironmentScholl external spaceEnseñanza de las cienciasAmbienteEspacio exterior de la escuelaEnsino de CiênciasMeio AmbienteEspaço externo da escolaEnsino de CiênciasMeio AmbienteEspaço externo da escolaSchool gardens are one of the alternatives to develop pedagogical practices involving Environmental Education as a didactic resource that complements the teaching and learning process of this theme. This article presents a systematic literature review to analyze the characteristics school gardens in formal teaching spaces, for the final years of elementary school, high school and for teachers training courses, in studies contained in the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações database. According to the analyzed works, there are several ways to use the school garden in the teaching and learning process, articulating different resources and methodologies that are selected according to each reality. It was also possible to evidence the prevalence of this theme discussions in Natural Science subjects and the concern of postgraduate students to promote practices evaluation. However, there are difficulties such as the lack of resources and the continuity of the maintenance and use of the school garden.El huerto escolar es una de las alternativas para el desarrollo de prácticas pedagógicas que involucren la Educación Ambiental, apareciendo como un recurso didáctico que complementa el proceso de enseñanza y aprendizaje de esta temática. Este artículo presenta una revisión sistemática de la literatura con el objetivo de analizar las características de las acciones educativas que involucran huertos escolares en espacios formales de enseñanza, para los últimos años de la enseñanza básica, la enseñanza media y para la formación de docentes en los estudios contenidos en el Banco de Tesis y Disertaciones. Según los trabajos analizados, existen varias formas de utilizar el huerto escolar en el proceso de enseñanza y aprendizaje, articulando diferentes recursos y metodologías que se seleccionan de acuerdo con cada realidad. También fue posible evidenciar la prevalencia de la discusión del tema en las disciplinas de Ciencias Naturales y la preocupación de los estudiantes de posgrado por promover la evaluación de la práctica. Sin embargo, existen dificultades como la falta de recursos y la continuidad del mantenimiento y uso del jardín escolar.A horta escolar é uma das alternativas para o desenvolvimento de práticas pedagógicas envolvendo a Educação Ambiental, figurando com um recurso didático complementar ao processo de ensino e aprendizagem dessa temática. Esse artigo apresenta uma revisão sistemática de literatura com objetivo de analisar as características de ações educativas envolvendo hortas escolares em espaços formais de ensino, para os anos finais do ensino fundamental, o ensino médio e para a formação de professores em estudos contidos no Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Segundo os trabalhos analisados, há várias formas de empregar a horta escolar no processo de ensino e aprendizagem, articulando diferentes recursos e metodologias que são selecionadas de acordo com cada realidade. Também foi possível evidenciar a prevalência da discussão do tema em disciplinas de Ciências da Natureza e a preocupação dos pós-graduandos em promover a avaliação da prática. Porém, existem dificuldades como a falta de recursos e a continuidade da manutenção e uso da horta escolar.A horta escolar é uma das alternativas para o desenvolvimento de práticas pedagógicas envolvendo a Educação Ambiental, figurando com um recurso didático complementar ao processo de ensino e aprendizagem dessa temática. Esse artigo apresenta uma revisão sistemática de literatura com objetivo de analisar as características de ações educativas envolvendo hortas escolares em espaços formais de ensino, para os anos finais do ensino fundamental, o ensino médio e para a formação de professores em estudos contidos no Banco de Teses e Dissertações. Segundo os trabalhos analisados, há várias formas de empregar a horta escolar no processo de ensino e aprendizagem, articulando diferentes recursos e metodologias que são selecionadas de acordo com cada realidade. Também foi possível evidenciar a prevalência da discussão do tema em disciplinas de Ciências da Natureza e a preocupação dos pós-graduandos em promover a avaliação da prática. Porém, existem dificuldades como a falta de recursos e a continuidade da manutenção e uso da horta escolar.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas2023-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/212410.31417/educitec.v9.2124Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 9 No. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): jan./dec. Continuous Publishing; e212423Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 9 Núm. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e212423Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 9 n. jan./dez. (2023): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e2124232446-774X10.31417/educitec.v9ijan./dez.reponame:Educitecinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)instacron:IFAMporhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124/911https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124/1019https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Thalia de Jesus EcksStadler, João PauloAzevedo, Mariana da Silva2023-10-16T17:25:55Zoai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2124Revistahttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitecPUBhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/oaieducitec.revista@ifam.edu.brhttps://doi.org/10.314172446-774X2446-774Xopendoar:2023-10-16T17:25:55Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School
Análisis de Disertaciones sobre el uso del huerto escolar para promover la Educación Ambiental en los Niveles Básico y Medio
Análise de Dissertações sobre o uso da horta escolar para a promoção da Educação Ambiental em nível Fundamental e Médio
Análise de Dissertações sobre o uso da horta escolar para a promoção da Educação Ambiental em nível Fundamental e Médio
title Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School
spellingShingle Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School
Soares, Thalia de Jesus Ecks
Science teaching
Environment
Scholl external space
Enseñanza de las ciencias
Ambiente
Espacio exterior de la escuela
Ensino de Ciências
Meio Ambiente
Espaço externo da escola
Ensino de Ciências
Meio Ambiente
Espaço externo da escola
title_short Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School
title_full Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School
title_fullStr Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School
title_full_unstemmed Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School
title_sort Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School
author Soares, Thalia de Jesus Ecks
author_facet Soares, Thalia de Jesus Ecks
Stadler, João Paulo
Azevedo, Mariana da Silva
author_role author
author2 Stadler, João Paulo
Azevedo, Mariana da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Thalia de Jesus Ecks
Stadler, João Paulo
Azevedo, Mariana da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Science teaching
Environment
Scholl external space
Enseñanza de las ciencias
Ambiente
Espacio exterior de la escuela
Ensino de Ciências
Meio Ambiente
Espaço externo da escola
Ensino de Ciências
Meio Ambiente
Espaço externo da escola
topic Science teaching
Environment
Scholl external space
Enseñanza de las ciencias
Ambiente
Espacio exterior de la escuela
Ensino de Ciências
Meio Ambiente
Espaço externo da escola
Ensino de Ciências
Meio Ambiente
Espaço externo da escola
description School gardens are one of the alternatives to develop pedagogical practices involving Environmental Education as a didactic resource that complements the teaching and learning process of this theme. This article presents a systematic literature review to analyze the characteristics school gardens in formal teaching spaces, for the final years of elementary school, high school and for teachers training courses, in studies contained in the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações database. According to the analyzed works, there are several ways to use the school garden in the teaching and learning process, articulating different resources and methodologies that are selected according to each reality. It was also possible to evidence the prevalence of this theme discussions in Natural Science subjects and the concern of postgraduate students to promote practices evaluation. However, there are difficulties such as the lack of resources and the continuity of the maintenance and use of the school garden.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124
10.31417/educitec.v9.2124
url https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124
identifier_str_mv 10.31417/educitec.v9.2124
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124/911
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124/1019
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
dc.source.none.fl_str_mv Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 9 No. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): jan./dec. Continuous Publishing; e212423
Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 9 Núm. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e212423
Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 9 n. jan./dez. (2023): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e212423
2446-774X
10.31417/educitec.v9ijan./dez.
reponame:Educitec
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Educitec
collection Educitec
repository.name.fl_str_mv Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv educitec.revista@ifam.edu.br
_version_ 1797047999211241472