Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educitec |
Texto Completo: | https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124 |
Resumo: | School gardens are one of the alternatives to develop pedagogical practices involving Environmental Education as a didactic resource that complements the teaching and learning process of this theme. This article presents a systematic literature review to analyze the characteristics school gardens in formal teaching spaces, for the final years of elementary school, high school and for teachers training courses, in studies contained in the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações database. According to the analyzed works, there are several ways to use the school garden in the teaching and learning process, articulating different resources and methodologies that are selected according to each reality. It was also possible to evidence the prevalence of this theme discussions in Natural Science subjects and the concern of postgraduate students to promote practices evaluation. However, there are difficulties such as the lack of resources and the continuity of the maintenance and use of the school garden. |
id |
IFAM-2_e9e5ee2828aac6a754baf68ce11432dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2124 |
network_acronym_str |
IFAM-2 |
network_name_str |
Educitec |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High SchoolAnálisis de Disertaciones sobre el uso del huerto escolar para promover la Educación Ambiental en los Niveles Básico y MedioAnálise de Dissertações sobre o uso da horta escolar para a promoção da Educação Ambiental em nível Fundamental e MédioAnálise de Dissertações sobre o uso da horta escolar para a promoção da Educação Ambiental em nível Fundamental e MédioScience teachingEnvironmentScholl external spaceEnseñanza de las cienciasAmbienteEspacio exterior de la escuelaEnsino de CiênciasMeio AmbienteEspaço externo da escolaEnsino de CiênciasMeio AmbienteEspaço externo da escolaSchool gardens are one of the alternatives to develop pedagogical practices involving Environmental Education as a didactic resource that complements the teaching and learning process of this theme. This article presents a systematic literature review to analyze the characteristics school gardens in formal teaching spaces, for the final years of elementary school, high school and for teachers training courses, in studies contained in the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações database. According to the analyzed works, there are several ways to use the school garden in the teaching and learning process, articulating different resources and methodologies that are selected according to each reality. It was also possible to evidence the prevalence of this theme discussions in Natural Science subjects and the concern of postgraduate students to promote practices evaluation. However, there are difficulties such as the lack of resources and the continuity of the maintenance and use of the school garden.El huerto escolar es una de las alternativas para el desarrollo de prácticas pedagógicas que involucren la Educación Ambiental, apareciendo como un recurso didáctico que complementa el proceso de enseñanza y aprendizaje de esta temática. Este artículo presenta una revisión sistemática de la literatura con el objetivo de analizar las características de las acciones educativas que involucran huertos escolares en espacios formales de enseñanza, para los últimos años de la enseñanza básica, la enseñanza media y para la formación de docentes en los estudios contenidos en el Banco de Tesis y Disertaciones. Según los trabajos analizados, existen varias formas de utilizar el huerto escolar en el proceso de enseñanza y aprendizaje, articulando diferentes recursos y metodologías que se seleccionan de acuerdo con cada realidad. También fue posible evidenciar la prevalencia de la discusión del tema en las disciplinas de Ciencias Naturales y la preocupación de los estudiantes de posgrado por promover la evaluación de la práctica. Sin embargo, existen dificultades como la falta de recursos y la continuidad del mantenimiento y uso del jardín escolar.A horta escolar é uma das alternativas para o desenvolvimento de práticas pedagógicas envolvendo a Educação Ambiental, figurando com um recurso didático complementar ao processo de ensino e aprendizagem dessa temática. Esse artigo apresenta uma revisão sistemática de literatura com objetivo de analisar as características de ações educativas envolvendo hortas escolares em espaços formais de ensino, para os anos finais do ensino fundamental, o ensino médio e para a formação de professores em estudos contidos no Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Segundo os trabalhos analisados, há várias formas de empregar a horta escolar no processo de ensino e aprendizagem, articulando diferentes recursos e metodologias que são selecionadas de acordo com cada realidade. Também foi possível evidenciar a prevalência da discussão do tema em disciplinas de Ciências da Natureza e a preocupação dos pós-graduandos em promover a avaliação da prática. Porém, existem dificuldades como a falta de recursos e a continuidade da manutenção e uso da horta escolar.A horta escolar é uma das alternativas para o desenvolvimento de práticas pedagógicas envolvendo a Educação Ambiental, figurando com um recurso didático complementar ao processo de ensino e aprendizagem dessa temática. Esse artigo apresenta uma revisão sistemática de literatura com objetivo de analisar as características de ações educativas envolvendo hortas escolares em espaços formais de ensino, para os anos finais do ensino fundamental, o ensino médio e para a formação de professores em estudos contidos no Banco de Teses e Dissertações. Segundo os trabalhos analisados, há várias formas de empregar a horta escolar no processo de ensino e aprendizagem, articulando diferentes recursos e metodologias que são selecionadas de acordo com cada realidade. Também foi possível evidenciar a prevalência da discussão do tema em disciplinas de Ciências da Natureza e a preocupação dos pós-graduandos em promover a avaliação da prática. Porém, existem dificuldades como a falta de recursos e a continuidade da manutenção e uso da horta escolar.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas2023-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/212410.31417/educitec.v9.2124Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 9 No. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): jan./dec. Continuous Publishing; e212423Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 9 Núm. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e212423Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 9 n. jan./dez. (2023): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e2124232446-774X10.31417/educitec.v9ijan./dez.reponame:Educitecinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)instacron:IFAMporhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124/911https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124/1019https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Thalia de Jesus EcksStadler, João PauloAzevedo, Mariana da Silva2023-10-16T17:25:55Zoai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2124Revistahttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitecPUBhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/oaieducitec.revista@ifam.edu.brhttps://doi.org/10.314172446-774X2446-774Xopendoar:2023-10-16T17:25:55Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School Análisis de Disertaciones sobre el uso del huerto escolar para promover la Educación Ambiental en los Niveles Básico y Medio Análise de Dissertações sobre o uso da horta escolar para a promoção da Educação Ambiental em nível Fundamental e Médio Análise de Dissertações sobre o uso da horta escolar para a promoção da Educação Ambiental em nível Fundamental e Médio |
title |
Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School |
spellingShingle |
Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School Soares, Thalia de Jesus Ecks Science teaching Environment Scholl external space Enseñanza de las ciencias Ambiente Espacio exterior de la escuela Ensino de Ciências Meio Ambiente Espaço externo da escola Ensino de Ciências Meio Ambiente Espaço externo da escola |
title_short |
Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School |
title_full |
Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School |
title_fullStr |
Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School |
title_full_unstemmed |
Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School |
title_sort |
Analysis of Dissertations on the use of school gardens to promote Environmental Education at Elementary and High School |
author |
Soares, Thalia de Jesus Ecks |
author_facet |
Soares, Thalia de Jesus Ecks Stadler, João Paulo Azevedo, Mariana da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Stadler, João Paulo Azevedo, Mariana da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Thalia de Jesus Ecks Stadler, João Paulo Azevedo, Mariana da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science teaching Environment Scholl external space Enseñanza de las ciencias Ambiente Espacio exterior de la escuela Ensino de Ciências Meio Ambiente Espaço externo da escola Ensino de Ciências Meio Ambiente Espaço externo da escola |
topic |
Science teaching Environment Scholl external space Enseñanza de las ciencias Ambiente Espacio exterior de la escuela Ensino de Ciências Meio Ambiente Espaço externo da escola Ensino de Ciências Meio Ambiente Espaço externo da escola |
description |
School gardens are one of the alternatives to develop pedagogical practices involving Environmental Education as a didactic resource that complements the teaching and learning process of this theme. This article presents a systematic literature review to analyze the characteristics school gardens in formal teaching spaces, for the final years of elementary school, high school and for teachers training courses, in studies contained in the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações database. According to the analyzed works, there are several ways to use the school garden in the teaching and learning process, articulating different resources and methodologies that are selected according to each reality. It was also possible to evidence the prevalence of this theme discussions in Natural Science subjects and the concern of postgraduate students to promote practices evaluation. However, there are difficulties such as the lack of resources and the continuity of the maintenance and use of the school garden. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124 10.31417/educitec.v9.2124 |
url |
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124 |
identifier_str_mv |
10.31417/educitec.v9.2124 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124/911 https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2124/1019 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 9 No. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): jan./dec. Continuous Publishing; e212423 Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 9 Núm. jan./dez. (2023): v. 9 (2023): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e212423 Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 9 n. jan./dez. (2023): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e212423 2446-774X 10.31417/educitec.v9ijan./dez. reponame:Educitec instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) instacron:IFAM |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) |
instacron_str |
IFAM |
institution |
IFAM |
reponame_str |
Educitec |
collection |
Educitec |
repository.name.fl_str_mv |
Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educitec.revista@ifam.edu.br |
_version_ |
1797047999211241472 |