Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: JARDIM, Jamily da Silva
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Instituto Federal do Amapá
Texto Completo: http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/322
Resumo: The traditional methodologies in the teaching of Chemistry, represent the pedagogical practice of many teachers that worked through the transmission and reproduction of knowledge, where they place the student as a passive subject discouraging him from protagonism. In this case, it is necessary to reflect on the search for new methodologies that provide a different view for the current educational paradigm. So, the present work arises with the objective of demonstrating that the active methodologies enable the potentiation of the teaching / learning process, promoting the protagonism and self-formation of students in the teaching of Chemistry. The research took place at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá - IFAP, having as subjects of the research the classes of 1st year of the Technical Course of Medium Level in Food in the integrated form and the 3rd year Technical Course of Medium Level in Buildings in integrated way. The methodology was based on an action research with a qualitative approach, enabling the analysis of the application of active methodologies through the application of techniques: problem tree, problem-based learning (PBL), mind map and study directed at teaching chemistry. The results showed that students developed more interest, achieving greater autonomy and leadership in Chemistry classes.
id IFAP-2_2f771a2aab335aa23589ad59a285b17a
oai_identifier_str oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/322
network_acronym_str IFAP-2
network_name_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository_id_str
spelling Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em químicaEnsino de químicaMetodologias ativasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThe traditional methodologies in the teaching of Chemistry, represent the pedagogical practice of many teachers that worked through the transmission and reproduction of knowledge, where they place the student as a passive subject discouraging him from protagonism. In this case, it is necessary to reflect on the search for new methodologies that provide a different view for the current educational paradigm. So, the present work arises with the objective of demonstrating that the active methodologies enable the potentiation of the teaching / learning process, promoting the protagonism and self-formation of students in the teaching of Chemistry. The research took place at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá - IFAP, having as subjects of the research the classes of 1st year of the Technical Course of Medium Level in Food in the integrated form and the 3rd year Technical Course of Medium Level in Buildings in integrated way. The methodology was based on an action research with a qualitative approach, enabling the analysis of the application of active methodologies through the application of techniques: problem tree, problem-based learning (PBL), mind map and study directed at teaching chemistry. The results showed that students developed more interest, achieving greater autonomy and leadership in Chemistry classes.As metodologias tradicionais no ensino da Química, representam a prática pedagógica de muitos professores, trabalhadas pela transmissão e reprodução do conhecimento, onde situa o aluno como um sujeito passivo desestimulando-o ao protagonismo. Neste caso, cabe uma reflexão na busca por novas metodologias que forneçam uma visão diferente para o atual paradigma educacional. Dessa forma, o presente trabalho surge com o objetivo de demonstrar que as metodologias ativas possibilitam a potencialização do processo ensino/aprendizagem promovendo o protagonismo e autoformação dos alunos no ensino da Química. A pesquisa ocorreu no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá – IFAP, tendo como sujeitos da pesquisa as turmas de 1º ano do Curso Técnico de Nível Médio em Alimentos na forma integrada e o 3º ano Curso Técnico de Nível Médio em Edificações na forma integrada. A metodologia baseou-se numa pesquisa ação de abordagem qualitativa possibilitando as análises quanto a aplicação de metodologias ativas por meio da aplicação das técnicas: árvore de problemas, aprendizagem baseada em problemas (ABP), mapa mental e estudo dirigido no ensino de química. Os resultados apontaram que os alunos desenvolveram mais interesse alcançando maior autonomia e protagonismo nas aulas de Química.Instituto Federal do AmapáBrasilLicenciatura em QuímicaIFAPMINERVINO, Darlene do Socorro Del-Tettohttp://lattes.cnpq.br/4912401369967173JARDIM, Jamily da Silva2021-06-15T16:30:32Z2021-06-152021-06-15T16:30:32Z2021-02-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisJARDIM, Jamily da Silva. Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química. 2020. 77f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/322porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2021-06-15T16:30:32Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/322Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2021-06-15T16:30:32Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química
title Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química
spellingShingle Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química
JARDIM, Jamily da Silva
Ensino de química
Metodologias ativas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
title_short Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química
title_full Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química
title_fullStr Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química
title_full_unstemmed Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química
title_sort Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química
author JARDIM, Jamily da Silva
author_facet JARDIM, Jamily da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv MINERVINO, Darlene do Socorro Del-Tetto
http://lattes.cnpq.br/4912401369967173
dc.contributor.author.fl_str_mv JARDIM, Jamily da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de química
Metodologias ativas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
topic Ensino de química
Metodologias ativas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description The traditional methodologies in the teaching of Chemistry, represent the pedagogical practice of many teachers that worked through the transmission and reproduction of knowledge, where they place the student as a passive subject discouraging him from protagonism. In this case, it is necessary to reflect on the search for new methodologies that provide a different view for the current educational paradigm. So, the present work arises with the objective of demonstrating that the active methodologies enable the potentiation of the teaching / learning process, promoting the protagonism and self-formation of students in the teaching of Chemistry. The research took place at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá - IFAP, having as subjects of the research the classes of 1st year of the Technical Course of Medium Level in Food in the integrated form and the 3rd year Technical Course of Medium Level in Buildings in integrated way. The methodology was based on an action research with a qualitative approach, enabling the analysis of the application of active methodologies through the application of techniques: problem tree, problem-based learning (PBL), mind map and study directed at teaching chemistry. The results showed that students developed more interest, achieving greater autonomy and leadership in Chemistry classes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15T16:30:32Z
2021-06-15
2021-06-15T16:30:32Z
2021-02-08
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JARDIM, Jamily da Silva. Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química. 2020. 77f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021.
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/322
identifier_str_mv JARDIM, Jamily da Silva. Metodologias ativas: uma proposição para a educação inovadora em química. 2020. 77f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021.
url http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/322
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Química
IFAP
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Química
IFAP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron:IFAP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron_str IFAP
institution IFAP
reponame_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
collection Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository.name.fl_str_mv Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
repository.mail.fl_str_mv suzana.cardoso@ifap.edu.br
_version_ 1798311981178945536