O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Instituto Federal do Amapá |
Texto Completo: | http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/513 |
Resumo: | In Brazil, Youth and Adult Education (EJA) is characterized by a series of state programs that aim, in a contingent way, to provide alternatives to formal schooling for those who failed to complete it at the proper age. According to the Base Document that guides the Program, the purpose of PROEJA is to provide the integral development of individuals so that they have full conditions to carry out their social activities and citizen practices. The objective of this work is to portray PROEJA students in RFEPCT from the 18,184 enrollments made in 2018 through the bounding categories Color / Race and Family Income and, also, Sex and Age Group of Students. The locus of data collection presented here was the Nilo Peçanha Platform (PNP), a virtual environment for the dissemination of information from RFEPCT (www.plataformanilopecanha.org). The data obtained reveal that this public is made up of a balanced number between men and women, mostly black and brown people of working age, however, from a low-income socio-economic reality. |
id |
IFAP-2_e8f08d26cd9d2a50d2b3554f129d95db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/513 |
network_acronym_str |
IFAP-2 |
network_name_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository_id_str |
|
spelling |
O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:um panorama dos sujeitos em 2018.Educação de jovens e adultosEnsino técnicoRede federalPerfil dos estudantesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn Brazil, Youth and Adult Education (EJA) is characterized by a series of state programs that aim, in a contingent way, to provide alternatives to formal schooling for those who failed to complete it at the proper age. According to the Base Document that guides the Program, the purpose of PROEJA is to provide the integral development of individuals so that they have full conditions to carry out their social activities and citizen practices. The objective of this work is to portray PROEJA students in RFEPCT from the 18,184 enrollments made in 2018 through the bounding categories Color / Race and Family Income and, also, Sex and Age Group of Students. The locus of data collection presented here was the Nilo Peçanha Platform (PNP), a virtual environment for the dissemination of information from RFEPCT (www.plataformanilopecanha.org). The data obtained reveal that this public is made up of a balanced number between men and women, mostly black and brown people of working age, however, from a low-income socio-economic reality.O Documento Base que orienta o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (PROEJA), preconiza que a sua finalidade é proporcionar o desenvolvimento integral dos indivíduos para que esses tenham plenas condições de realizar suas atividades sociais e práticas cidadãs. Desse modo, o objetivo deste trabalho é retratar os alunos do PROEJA na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (RFEPCT), a partir das 18.184 matrículas realizadas no ano de 2018 por meio das categorias delimitadoras Cor/Raça e Renda Familiar e, também, Sexo e Faixa Etária dos Estudantes. O locus de coleta dos dados aqui apresentados foi a Plataforma Nilo Peçanha (PNP), ambiente virtual de divulgação de informações da RFEPCT. Os dados obtidos revelam que este público se constitui de número equilibrado entre homens e mulheres, pessoas em sua maioria pretas e pardas em idade produtiva, porém, de uma realidade socioeconômica de baixa renda.Instituto Federal de Educação Científica e Tecnológica do AmapáInstituto Federal de Educação Científica e Tecnológica do AmapáBrasilIFAP2022-03-30T14:59:44Z2022-03-302022-03-30T14:59:44Z2020-07-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleRamos, Rogério Luiz da Silva et al. O PROEJA na rede federal de educação profissional científica e tecnológica: um panorama dos sujeitos em 2018. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1 -14, jul. 2020. Disponível em: < https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5988>. Acesso em 30. mar. 2022.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.598825253409http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/513porResearch, Society and DevelopmentAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Rogério Luiz da SilvaFecury, Amanda AlvesMacêdo, Jucimeire RochaDendask, Carla VianaAraujo, Maria Helena Mendonça deMoreira, Elisangela Claudia de MedeirosSouza, Keulle Oliveira da SilvaSilva, Iracely Rodrigues daMoraes, Jone SouzaOliveira, Euzébio deDias, Cláudio Alberto Gellis de Mattosreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2022-10-05T14:07:19Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/513Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2022-10-05T14:07:19Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: um panorama dos sujeitos em 2018. |
title |
O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: |
spellingShingle |
O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: Ramos, Rogério Luiz da Silva Educação de jovens e adultos Ensino técnico Rede federal Perfil dos estudantes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: |
title_full |
O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: |
title_fullStr |
O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: |
title_full_unstemmed |
O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: |
title_sort |
O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: |
author |
Ramos, Rogério Luiz da Silva |
author_facet |
Ramos, Rogério Luiz da Silva Fecury, Amanda Alves Macêdo, Jucimeire Rocha Dendask, Carla Viana Araujo, Maria Helena Mendonça de Moreira, Elisangela Claudia de Medeiros Souza, Keulle Oliveira da Silva Silva, Iracely Rodrigues da Moraes, Jone Souza Oliveira, Euzébio de Dias, Cláudio Alberto Gellis de Mattos |
author_role |
author |
author2 |
Fecury, Amanda Alves Macêdo, Jucimeire Rocha Dendask, Carla Viana Araujo, Maria Helena Mendonça de Moreira, Elisangela Claudia de Medeiros Souza, Keulle Oliveira da Silva Silva, Iracely Rodrigues da Moraes, Jone Souza Oliveira, Euzébio de Dias, Cláudio Alberto Gellis de Mattos |
author2_role |
author author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Rogério Luiz da Silva Fecury, Amanda Alves Macêdo, Jucimeire Rocha Dendask, Carla Viana Araujo, Maria Helena Mendonça de Moreira, Elisangela Claudia de Medeiros Souza, Keulle Oliveira da Silva Silva, Iracely Rodrigues da Moraes, Jone Souza Oliveira, Euzébio de Dias, Cláudio Alberto Gellis de Mattos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de jovens e adultos Ensino técnico Rede federal Perfil dos estudantes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação de jovens e adultos Ensino técnico Rede federal Perfil dos estudantes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
In Brazil, Youth and Adult Education (EJA) is characterized by a series of state programs that aim, in a contingent way, to provide alternatives to formal schooling for those who failed to complete it at the proper age. According to the Base Document that guides the Program, the purpose of PROEJA is to provide the integral development of individuals so that they have full conditions to carry out their social activities and citizen practices. The objective of this work is to portray PROEJA students in RFEPCT from the 18,184 enrollments made in 2018 through the bounding categories Color / Race and Family Income and, also, Sex and Age Group of Students. The locus of data collection presented here was the Nilo Peçanha Platform (PNP), a virtual environment for the dissemination of information from RFEPCT (www.plataformanilopecanha.org). The data obtained reveal that this public is made up of a balanced number between men and women, mostly black and brown people of working age, however, from a low-income socio-economic reality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-20 2022-03-30T14:59:44Z 2022-03-30 2022-03-30T14:59:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Ramos, Rogério Luiz da Silva et al. O PROEJA na rede federal de educação profissional científica e tecnológica: um panorama dos sujeitos em 2018. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1 -14, jul. 2020. Disponível em: < https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5988>. Acesso em 30. mar. 2022. doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5988 25253409 http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/513 |
identifier_str_mv |
Ramos, Rogério Luiz da Silva et al. O PROEJA na rede federal de educação profissional científica e tecnológica: um panorama dos sujeitos em 2018. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1 -14, jul. 2020. Disponível em: < https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5988>. Acesso em 30. mar. 2022. doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5988 25253409 |
url |
http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/513 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação Científica e Tecnológica do Amapá Brasil IFAP |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação Científica e Tecnológica do Amapá Brasil IFAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) instacron:IFAP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
instacron_str |
IFAP |
institution |
IFAP |
reponame_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
collection |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
suzana.cardoso@ifap.edu.br |
_version_ |
1798311981647659008 |