O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Rogério Luiz da Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fecury, Amanda Alves, Macêdo, Jucimeire Rocha, Dendask, Carla Viana, Araujo, Maria Helena Mendonça de, Moreira, Elisangela Claudia de Medeiros, Souza, Keulle Oliveira da Silva, Silva, Iracely Rodrigues da, Moraes, Jone Souza, Oliveira, Euzébio de, Dias, Cláudio Alberto Gellis de Mattos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Instituto Federal do Amapá
Texto Completo: http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/513
Resumo: In Brazil, Youth and Adult Education (EJA) is characterized by a series of state programs that aim, in a contingent way, to provide alternatives to formal schooling for those who failed to complete it at the proper age. According to the Base Document that guides the Program, the purpose of PROEJA is to provide the integral development of individuals so that they have full conditions to carry out their social activities and citizen practices. The objective of this work is to portray PROEJA students in RFEPCT from the 18,184 enrollments made in 2018 through the bounding categories Color / Race and Family Income and, also, Sex and Age Group of Students. The locus of data collection presented here was the Nilo Peçanha Platform (PNP), a virtual environment for the dissemination of information from RFEPCT (www.plataformanilopecanha.org). The data obtained reveal that this public is made up of a balanced number between men and women, mostly black and brown people of working age, however, from a low-income socio-economic reality.
id IFAP-2_e8f08d26cd9d2a50d2b3554f129d95db
oai_identifier_str oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/513
network_acronym_str IFAP-2
network_name_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository_id_str
spelling O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:um panorama dos sujeitos em 2018.Educação de jovens e adultosEnsino técnicoRede federalPerfil dos estudantesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn Brazil, Youth and Adult Education (EJA) is characterized by a series of state programs that aim, in a contingent way, to provide alternatives to formal schooling for those who failed to complete it at the proper age. According to the Base Document that guides the Program, the purpose of PROEJA is to provide the integral development of individuals so that they have full conditions to carry out their social activities and citizen practices. The objective of this work is to portray PROEJA students in RFEPCT from the 18,184 enrollments made in 2018 through the bounding categories Color / Race and Family Income and, also, Sex and Age Group of Students. The locus of data collection presented here was the Nilo Peçanha Platform (PNP), a virtual environment for the dissemination of information from RFEPCT (www.plataformanilopecanha.org). The data obtained reveal that this public is made up of a balanced number between men and women, mostly black and brown people of working age, however, from a low-income socio-economic reality.O Documento Base que orienta o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (PROEJA), preconiza que a sua finalidade é proporcionar o desenvolvimento integral dos indivíduos para que esses tenham plenas condições de realizar suas atividades sociais e práticas cidadãs. Desse modo, o objetivo deste trabalho é retratar os alunos do PROEJA na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (RFEPCT), a partir das 18.184 matrículas realizadas no ano de 2018 por meio das categorias delimitadoras Cor/Raça e Renda Familiar e, também, Sexo e Faixa Etária dos Estudantes. O locus de coleta dos dados aqui apresentados foi a Plataforma Nilo Peçanha (PNP), ambiente virtual de divulgação de informações da RFEPCT. Os dados obtidos revelam que este público se constitui de número equilibrado entre homens e mulheres, pessoas em sua maioria pretas e pardas em idade produtiva, porém, de uma realidade socioeconômica de baixa renda.Instituto Federal de Educação Científica e Tecnológica do AmapáInstituto Federal de Educação Científica e Tecnológica do AmapáBrasilIFAP2022-03-30T14:59:44Z2022-03-302022-03-30T14:59:44Z2020-07-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleRamos, Rogério Luiz da Silva et al. O PROEJA na rede federal de educação profissional científica e tecnológica: um panorama dos sujeitos em 2018. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1 -14, jul. 2020. Disponível em: < https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5988>. Acesso em 30. mar. 2022.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.598825253409http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/513porResearch, Society and DevelopmentAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Rogério Luiz da SilvaFecury, Amanda AlvesMacêdo, Jucimeire RochaDendask, Carla VianaAraujo, Maria Helena Mendonça deMoreira, Elisangela Claudia de MedeirosSouza, Keulle Oliveira da SilvaSilva, Iracely Rodrigues daMoraes, Jone SouzaOliveira, Euzébio deDias, Cláudio Alberto Gellis de Mattosreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2022-10-05T14:07:19Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/513Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2022-10-05T14:07:19Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false
dc.title.none.fl_str_mv O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:
um panorama dos sujeitos em 2018.
title O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:
spellingShingle O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:
Ramos, Rogério Luiz da Silva
Educação de jovens e adultos
Ensino técnico
Rede federal
Perfil dos estudantes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:
title_full O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:
title_fullStr O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:
title_full_unstemmed O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:
title_sort O PROEJA na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica:
author Ramos, Rogério Luiz da Silva
author_facet Ramos, Rogério Luiz da Silva
Fecury, Amanda Alves
Macêdo, Jucimeire Rocha
Dendask, Carla Viana
Araujo, Maria Helena Mendonça de
Moreira, Elisangela Claudia de Medeiros
Souza, Keulle Oliveira da Silva
Silva, Iracely Rodrigues da
Moraes, Jone Souza
Oliveira, Euzébio de
Dias, Cláudio Alberto Gellis de Mattos
author_role author
author2 Fecury, Amanda Alves
Macêdo, Jucimeire Rocha
Dendask, Carla Viana
Araujo, Maria Helena Mendonça de
Moreira, Elisangela Claudia de Medeiros
Souza, Keulle Oliveira da Silva
Silva, Iracely Rodrigues da
Moraes, Jone Souza
Oliveira, Euzébio de
Dias, Cláudio Alberto Gellis de Mattos
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Rogério Luiz da Silva
Fecury, Amanda Alves
Macêdo, Jucimeire Rocha
Dendask, Carla Viana
Araujo, Maria Helena Mendonça de
Moreira, Elisangela Claudia de Medeiros
Souza, Keulle Oliveira da Silva
Silva, Iracely Rodrigues da
Moraes, Jone Souza
Oliveira, Euzébio de
Dias, Cláudio Alberto Gellis de Mattos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de jovens e adultos
Ensino técnico
Rede federal
Perfil dos estudantes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação de jovens e adultos
Ensino técnico
Rede federal
Perfil dos estudantes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In Brazil, Youth and Adult Education (EJA) is characterized by a series of state programs that aim, in a contingent way, to provide alternatives to formal schooling for those who failed to complete it at the proper age. According to the Base Document that guides the Program, the purpose of PROEJA is to provide the integral development of individuals so that they have full conditions to carry out their social activities and citizen practices. The objective of this work is to portray PROEJA students in RFEPCT from the 18,184 enrollments made in 2018 through the bounding categories Color / Race and Family Income and, also, Sex and Age Group of Students. The locus of data collection presented here was the Nilo Peçanha Platform (PNP), a virtual environment for the dissemination of information from RFEPCT (www.plataformanilopecanha.org). The data obtained reveal that this public is made up of a balanced number between men and women, mostly black and brown people of working age, however, from a low-income socio-economic reality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-20
2022-03-30T14:59:44Z
2022-03-30
2022-03-30T14:59:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Ramos, Rogério Luiz da Silva et al. O PROEJA na rede federal de educação profissional científica e tecnológica: um panorama dos sujeitos em 2018. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1 -14, jul. 2020. Disponível em: < https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5988>. Acesso em 30. mar. 2022.
doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5988
25253409
http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/513
identifier_str_mv Ramos, Rogério Luiz da Silva et al. O PROEJA na rede federal de educação profissional científica e tecnológica: um panorama dos sujeitos em 2018. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1 -14, jul. 2020. Disponível em: < https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5988>. Acesso em 30. mar. 2022.
doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5988
25253409
url http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/513
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Research, Society and Development
dc.rights.driver.fl_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação Científica e Tecnológica do Amapá
Brasil
IFAP
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação Científica e Tecnológica do Amapá
Brasil
IFAP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron:IFAP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron_str IFAP
institution IFAP
reponame_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
collection Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository.name.fl_str_mv Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
repository.mail.fl_str_mv suzana.cardoso@ifap.edu.br
_version_ 1798311981647659008