Português: Te vi na TV
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
DOI: | 10.36524/profept.v5i3.1072 |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072 |
Resumo: | Comics are used for their playful and illustrative character. However, we believe and defend that their potential is beyond that and can make students aware. In this article we demonstrate that comics can be used in a critical and conscientious perspective. We gave a workshop that aimed to publicize the proposal to use comic books based for undergraduates. In this article, we analyze an interaction between undergraduate students and comics in a critical and reflective proposal of use. The results evidenced that there was construction of knowledge from the interaction between them, both in the understanding of the comic strip and in the execution of the proposed activity. With that, we conclude that comics can be used in a critical and conscientious approach, as long as it is associated with a didactic proposal that favors them. |
id |
IFES-1_00cdbacbdcb7fbf9a83fc881b8011f4a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1072 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
spelling |
Português: Te vi na TVFÍSICA EM QUADRINHOS: Te vi na TVensino de Físicahistórias em quadrinhosreflexãoensino por investigaçãoargumentação na sala de aulaPortuguêsComics are used for their playful and illustrative character. However, we believe and defend that their potential is beyond that and can make students aware. In this article we demonstrate that comics can be used in a critical and conscientious perspective. We gave a workshop that aimed to publicize the proposal to use comic books based for undergraduates. In this article, we analyze an interaction between undergraduate students and comics in a critical and reflective proposal of use. The results evidenced that there was construction of knowledge from the interaction between them, both in the understanding of the comic strip and in the execution of the proposed activity. With that, we conclude that comics can be used in a critical and conscientious approach, as long as it is associated with a didactic proposal that favors them.As histórias em quadrinhos são usadas pelo seu caráter lúdico e ilustrativo. Defendemos que o potencial pedagógico delas está além do lúdico e artísticos podendo levar os alunos a melhor aprendizagem dessa maneira. Neste artigo demonstramos que os quadrinhos podem ser utilizados numa perspectiva crítica e conscientizadora. Ministramos oficina que tinha como objetivo divulgar a proposta de utilização dos quadrinhos críticos para licenciandos. Neste artigo analisamos a interação entre os licenciandos e os quadrinhos numa proposta crítica e reflexiva de utilização. Os resultados mostram evidências de que houve construção de conhecimento a partir da interação entre eles, tanto no entendimento da tirinha quando na execução da atividade proposta. Com isso, concluímos que os quadrinhos podem ser usados numa abordagem com caráter crítico e conscientizador, desde que esteja associado com uma proposta didática que os favoreça.EDIFES2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/107210.36524/profept.v5i3.1072Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 79-982594-482710.36524/profept.v5i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072/861Copyright (c) 2021 Eduardo Oliveira Ribeiro de Souza, Deise Miranda Viannahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Ribeiro de Souza, EduardoVianna, Deise Miranda2021-12-28T14:59:05Zoai::article/1072Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.310993Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Português: Te vi na TV FÍSICA EM QUADRINHOS: Te vi na TV |
title |
Português: Te vi na TV |
spellingShingle |
Português: Te vi na TV Português: Te vi na TV Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo ensino de Física histórias em quadrinhos reflexão ensino por investigação argumentação na sala de aula Português Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo ensino de Física histórias em quadrinhos reflexão ensino por investigação argumentação na sala de aula Português |
title_short |
Português: Te vi na TV |
title_full |
Português: Te vi na TV |
title_fullStr |
Português: Te vi na TV Português: Te vi na TV |
title_full_unstemmed |
Português: Te vi na TV Português: Te vi na TV |
title_sort |
Português: Te vi na TV |
author |
Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo |
author_facet |
Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo Vianna, Deise Miranda Vianna, Deise Miranda |
author_role |
author |
author2 |
Vianna, Deise Miranda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Ribeiro de Souza, Eduardo Vianna, Deise Miranda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de Física histórias em quadrinhos reflexão ensino por investigação argumentação na sala de aula Português |
topic |
ensino de Física histórias em quadrinhos reflexão ensino por investigação argumentação na sala de aula Português |
description |
Comics are used for their playful and illustrative character. However, we believe and defend that their potential is beyond that and can make students aware. In this article we demonstrate that comics can be used in a critical and conscientious perspective. We gave a workshop that aimed to publicize the proposal to use comic books based for undergraduates. In this article, we analyze an interaction between undergraduate students and comics in a critical and reflective proposal of use. The results evidenced that there was construction of knowledge from the interaction between them, both in the understanding of the comic strip and in the execution of the proposed activity. With that, we conclude that comics can be used in a critical and conscientious approach, as long as it is associated with a didactic proposal that favors them. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072 10.36524/profept.v5i3.1072 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072 |
identifier_str_mv |
10.36524/profept.v5i3.1072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1072/861 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eduardo Oliveira Ribeiro de Souza, Deise Miranda Vianna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eduardo Oliveira Ribeiro de Souza, Deise Miranda Vianna https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 79-98 2594-4827 10.36524/profept.v5i3 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1822181075404718080 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.36524/profept.v5i3.1072 |