UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913 |
Resumo: | The work analyzes the conception of the social function of professional training in the Agricultural Technical Course Integrated to High School at the Castanhal Campus of the Federal Institute of Pará. The study started from a bibliographic review on polytechnic and work as an educational principle, from the comparison of pedagogical projects of the 2017 and 2019 course and their experiences on this campus. The technical courses offered by the federal institutes (FIs) should ensure a holistic training that allows the dialogue between work and education, that integrates science, technology and culture and that has an educational principle at work. However, the results reveal a duality of conceptions of the social function of training for work. On the one hand there is a technical understanding and on the other the integration of knowledge. This duality implies tensioning in the daily relations between teachers, hierarchization of knowledge, split of knowledge and partial training of students, aspects that contradict the social function of the FIs |
id |
IFES-1_011c20eff26138e66457390c9333ca32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/913 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPACurso técnico integrado ao ensino médioFunção social da formação profissionalEnsino integradoThe work analyzes the conception of the social function of professional training in the Agricultural Technical Course Integrated to High School at the Castanhal Campus of the Federal Institute of Pará. The study started from a bibliographic review on polytechnic and work as an educational principle, from the comparison of pedagogical projects of the 2017 and 2019 course and their experiences on this campus. The technical courses offered by the federal institutes (FIs) should ensure a holistic training that allows the dialogue between work and education, that integrates science, technology and culture and that has an educational principle at work. However, the results reveal a duality of conceptions of the social function of training for work. On the one hand there is a technical understanding and on the other the integration of knowledge. This duality implies tensioning in the daily relations between teachers, hierarchization of knowledge, split of knowledge and partial training of students, aspects that contradict the social function of the FIsO trabalho analisa a concepção sobre a função social da formação profissional no curso Técnico de Agropecuária Integrado ao Ensino Médio no Campus Castanhal do Instituto Federal do Pará. O estudo partiu de uma revisão bibliográfica sobre politecnia e trabalho como princípio educativo, do comparativo dos projetos pedagógicos do curso de 2017 e 2019 e de suas experiências neste campus. Os cursos técnicos oferecidos pelos institutos federais (IFs) deveriam assegurar uma formação holística que possibilitasse o diálogo entre trabalho e educação, que integrasse ciência, tecnologia e cultura e que tivesse no trabalho um princípio educativo. Mas, os resultados revelam uma dualidade de concepções da função social da formação para o trabalho. Por um lado há um entendimento tecnicista e por outro a integração de conhecimentos. Esta dualidade implica em tensionamentos nas relações cotidianas entre professores, hierarquização dos conhecimentos, cisão do saber e formação parcial dos estudantes, aspectos que contrariam a função social dos IFs.EDIFES2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/91310.36524/profept.v6i1.913Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 6 n. 1 (2022): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 25-392594-482710.36524/profept.v6i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913/909Copyright (c) 2022 Felipe Garcia Passos, Josiane Costa Almeida, Reinaldo Eduardo da Silva Saleshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia Passos, Felipe Costa Almeida, Josianeda Silva Sales, Reinaldo Eduardo2022-05-28T04:53:51Zoai::article/913Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:19.096588Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA |
title |
UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA |
spellingShingle |
UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA Garcia Passos, Felipe Curso técnico integrado ao ensino médio Função social da formação profissional Ensino integrado |
title_short |
UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA |
title_full |
UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA |
title_fullStr |
UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA |
title_full_unstemmed |
UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA |
title_sort |
UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA |
author |
Garcia Passos, Felipe |
author_facet |
Garcia Passos, Felipe Costa Almeida, Josiane da Silva Sales, Reinaldo Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Costa Almeida, Josiane da Silva Sales, Reinaldo Eduardo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia Passos, Felipe Costa Almeida, Josiane da Silva Sales, Reinaldo Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curso técnico integrado ao ensino médio Função social da formação profissional Ensino integrado |
topic |
Curso técnico integrado ao ensino médio Função social da formação profissional Ensino integrado |
description |
The work analyzes the conception of the social function of professional training in the Agricultural Technical Course Integrated to High School at the Castanhal Campus of the Federal Institute of Pará. The study started from a bibliographic review on polytechnic and work as an educational principle, from the comparison of pedagogical projects of the 2017 and 2019 course and their experiences on this campus. The technical courses offered by the federal institutes (FIs) should ensure a holistic training that allows the dialogue between work and education, that integrates science, technology and culture and that has an educational principle at work. However, the results reveal a duality of conceptions of the social function of training for work. On the one hand there is a technical understanding and on the other the integration of knowledge. This duality implies tensioning in the daily relations between teachers, hierarchization of knowledge, split of knowledge and partial training of students, aspects that contradict the social function of the FIs |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913 10.36524/profept.v6i1.913 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913 |
identifier_str_mv |
10.36524/profept.v6i1.913 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913/909 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Felipe Garcia Passos, Josiane Costa Almeida, Reinaldo Eduardo da Silva Sales https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Felipe Garcia Passos, Josiane Costa Almeida, Reinaldo Eduardo da Silva Sales https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 6 n. 1 (2022): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 25-39 2594-4827 10.36524/profept.v6i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948029718331392 |