EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira Augusto, Kamila
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Chagas e Sá, Lauro, Jordane, Alex
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281
Resumo: In 2018, the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education completed a decade of existence. Established under Law No. 11,892/2008, the network brings together several institutions that, together, offer 495,682 enrollments at secondary level (BRASIL, 2017), a modality in which secondary education must be articulated with preparation for the world of work. In this context, this theoretical essay aims to understand how the marks of the duality between basic education and professional training are manifested in Critical Mathematics Education (CME) and in Middle Level Technical Professional Education (EPTNM), with a view to understanding similarities and divergences between EPTNM and EMC, particularly with regard to curriculum and teaching. Mathematics must be taught as a necessary science for solving real problems and for a critical perception of the world of work.
id IFES-1_13a9313345ec06e84348aafd5058ff45
oai_identifier_str oai::article/1281
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINOEducação Profissional e TecnológicaEducação Matemática CríticaCurrículoEnsinoProfessional and Technological TeachingCritical Mathematics EducationCurriculumTeachingIn 2018, the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education completed a decade of existence. Established under Law No. 11,892/2008, the network brings together several institutions that, together, offer 495,682 enrollments at secondary level (BRASIL, 2017), a modality in which secondary education must be articulated with preparation for the world of work. In this context, this theoretical essay aims to understand how the marks of the duality between basic education and professional training are manifested in Critical Mathematics Education (CME) and in Middle Level Technical Professional Education (EPTNM), with a view to understanding similarities and divergences between EPTNM and EMC, particularly with regard to curriculum and teaching. Mathematics must be taught as a necessary science for solving real problems and for a critical perception of the world of work.Em 2018, a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica completou uma década de existência. Instituída a partir da Lei nº 11.892/2008, a rede congrega diversas instituições que, juntas, ofertam 495.682 matrículas no nível médio (BRASIL, 2017), modalidade onde se deve articular o Ensino Médio com uma preparação para o mundo do trabalho. Nesse contexto, este ensaio teórico tem por objetivo compreender como as marcas da dualidade entre formação básica e formação profissional manifestam-se na Educação Matemática Crítica (EMC) e na Educação Profissional Técnica de Nível Médio (EPTNM), com vistas a entender similaridades e divergências entre a EPTNM e EMC, principalmente no que se refere ao currículo e ao ensino. A Matemática deve ser ensinada como ciência necessária para a resolução de problemas reais e para uma percepção crítica do mundo do trabalho.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/128110.36524/dect.v9i01.1281Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281/739Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Augusto, KamilaChagas e Sá, LauroJordane, Alex2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1281Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.970222Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO
title EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO
spellingShingle EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO
Ferreira Augusto, Kamila
Educação Profissional e Tecnológica
Educação Matemática Crítica
Currículo
Ensino
Professional and Technological Teaching
Critical Mathematics Education
Curriculum
Teaching
title_short EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO
title_full EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO
title_fullStr EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO
title_sort EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO
author Ferreira Augusto, Kamila
author_facet Ferreira Augusto, Kamila
Chagas e Sá, Lauro
Jordane, Alex
author_role author
author2 Chagas e Sá, Lauro
Jordane, Alex
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira Augusto, Kamila
Chagas e Sá, Lauro
Jordane, Alex
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica
Educação Matemática Crítica
Currículo
Ensino
Professional and Technological Teaching
Critical Mathematics Education
Curriculum
Teaching
topic Educação Profissional e Tecnológica
Educação Matemática Crítica
Currículo
Ensino
Professional and Technological Teaching
Critical Mathematics Education
Curriculum
Teaching
description In 2018, the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education completed a decade of existence. Established under Law No. 11,892/2008, the network brings together several institutions that, together, offer 495,682 enrollments at secondary level (BRASIL, 2017), a modality in which secondary education must be articulated with preparation for the world of work. In this context, this theoretical essay aims to understand how the marks of the duality between basic education and professional training are manifested in Critical Mathematics Education (CME) and in Middle Level Technical Professional Education (EPTNM), with a view to understanding similarities and divergences between EPTNM and EMC, particularly with regard to curriculum and teaching. Mathematics must be taught as a necessary science for solving real problems and for a critical perception of the world of work.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281
10.36524/dect.v9i01.1281
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1281
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281/739
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028876324864