EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281 |
Resumo: | In 2018, the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education completed a decade of existence. Established under Law No. 11,892/2008, the network brings together several institutions that, together, offer 495,682 enrollments at secondary level (BRASIL, 2017), a modality in which secondary education must be articulated with preparation for the world of work. In this context, this theoretical essay aims to understand how the marks of the duality between basic education and professional training are manifested in Critical Mathematics Education (CME) and in Middle Level Technical Professional Education (EPTNM), with a view to understanding similarities and divergences between EPTNM and EMC, particularly with regard to curriculum and teaching. Mathematics must be taught as a necessary science for solving real problems and for a critical perception of the world of work. |
id |
IFES-1_13a9313345ec06e84348aafd5058ff45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1281 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINOEducação Profissional e TecnológicaEducação Matemática CríticaCurrículoEnsinoProfessional and Technological TeachingCritical Mathematics EducationCurriculumTeachingIn 2018, the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education completed a decade of existence. Established under Law No. 11,892/2008, the network brings together several institutions that, together, offer 495,682 enrollments at secondary level (BRASIL, 2017), a modality in which secondary education must be articulated with preparation for the world of work. In this context, this theoretical essay aims to understand how the marks of the duality between basic education and professional training are manifested in Critical Mathematics Education (CME) and in Middle Level Technical Professional Education (EPTNM), with a view to understanding similarities and divergences between EPTNM and EMC, particularly with regard to curriculum and teaching. Mathematics must be taught as a necessary science for solving real problems and for a critical perception of the world of work.Em 2018, a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica completou uma década de existência. Instituída a partir da Lei nº 11.892/2008, a rede congrega diversas instituições que, juntas, ofertam 495.682 matrículas no nível médio (BRASIL, 2017), modalidade onde se deve articular o Ensino Médio com uma preparação para o mundo do trabalho. Nesse contexto, este ensaio teórico tem por objetivo compreender como as marcas da dualidade entre formação básica e formação profissional manifestam-se na Educação Matemática Crítica (EMC) e na Educação Profissional Técnica de Nível Médio (EPTNM), com vistas a entender similaridades e divergências entre a EPTNM e EMC, principalmente no que se refere ao currículo e ao ensino. A Matemática deve ser ensinada como ciência necessária para a resolução de problemas reais e para uma percepção crítica do mundo do trabalho.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/128110.36524/dect.v9i01.1281Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281/739Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Augusto, KamilaChagas e Sá, LauroJordane, Alex2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1281Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.970222Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO |
title |
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO Ferreira Augusto, Kamila Educação Profissional e Tecnológica Educação Matemática Crítica Currículo Ensino Professional and Technological Teaching Critical Mathematics Education Curriculum Teaching |
title_short |
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO |
title_full |
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO |
title_sort |
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: ALGUMAS REFLEXÕES SOBRE CURRÍCULO E ENSINO |
author |
Ferreira Augusto, Kamila |
author_facet |
Ferreira Augusto, Kamila Chagas e Sá, Lauro Jordane, Alex |
author_role |
author |
author2 |
Chagas e Sá, Lauro Jordane, Alex |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira Augusto, Kamila Chagas e Sá, Lauro Jordane, Alex |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica Educação Matemática Crítica Currículo Ensino Professional and Technological Teaching Critical Mathematics Education Curriculum Teaching |
topic |
Educação Profissional e Tecnológica Educação Matemática Crítica Currículo Ensino Professional and Technological Teaching Critical Mathematics Education Curriculum Teaching |
description |
In 2018, the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education completed a decade of existence. Established under Law No. 11,892/2008, the network brings together several institutions that, together, offer 495,682 enrollments at secondary level (BRASIL, 2017), a modality in which secondary education must be articulated with preparation for the world of work. In this context, this theoretical essay aims to understand how the marks of the duality between basic education and professional training are manifested in Critical Mathematics Education (CME) and in Middle Level Technical Professional Education (EPTNM), with a view to understanding similarities and divergences between EPTNM and EMC, particularly with regard to curriculum and teaching. Mathematics must be taught as a necessary science for solving real problems and for a critical perception of the world of work. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281 10.36524/dect.v9i01.1281 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1281 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1281/739 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028876324864 |