O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1271 |
Resumo: | This work aims to discuss the experimentation in science teaching in order to raise questions about the methods used to accomplish these practices in the Science laboratory. The research was conducted with coordinators of schools in the city of Cascavel, PR, where we sought to recognize the understanding of these professionals regarding the relationship between teaching and learning with the Science laboratory. We also conducted a search in scientific articles and books that deal with this topic to understand how researchers understand this theme. We perceive that the use of experimentation is of fundamental importance for the learning of the science content and that the role of the teacher, as a mediator of the teaching and learning process, makes the experimentation meaningful to the student. However, we have seen that some conceptual background problems have been found and need to be reviewed for the efficacy of experimental classes in science teaching. |
id |
IFES-1_2167ed7bbd58d5ea1c06b5c9832b9cd1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1271 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES Ensino de CiênciasExperimentaçãoLaboratório de CiênciasScience teachingExperimentationScience LabThis work aims to discuss the experimentation in science teaching in order to raise questions about the methods used to accomplish these practices in the Science laboratory. The research was conducted with coordinators of schools in the city of Cascavel, PR, where we sought to recognize the understanding of these professionals regarding the relationship between teaching and learning with the Science laboratory. We also conducted a search in scientific articles and books that deal with this topic to understand how researchers understand this theme. We perceive that the use of experimentation is of fundamental importance for the learning of the science content and that the role of the teacher, as a mediator of the teaching and learning process, makes the experimentation meaningful to the student. However, we have seen that some conceptual background problems have been found and need to be reviewed for the efficacy of experimental classes in science teaching.Este trabalho tem como objetivo discutir a experimentação no ensino de ciências com intuito de levantar questionamentos acerca dos métodos utilizados para a realização destas práticas em laboratório de ciências. A pesquisa foi realizada com coordenadores(as) de escolas do município de Cascavel, PR onde buscou-se reconhecer qual é a compreensão destes profissionais a respeito da relação do ensino e do aprendizado com o laboratório de ciências. Realizamos também uma busca em artigos científicos e livros que tratam deste tema para compreender como os pesquisadores compreendem esta temática. Percebemos que a utilização da experimentação é de fundamental importância para o aprendizado dos conteúdos de ciências e que o papel do professor, enquanto mediador do processo de ensino e aprendizagem torna a experimentação significativa para o aluno. Contudo, visualizamos que alguns problemas de fundo conceitual foram encontrados e precisam ser revistos para a eficácia das aulas experimentais no ensino de ciências.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127110.36524/dect.v9i01.1271Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1271/731Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPalaoro Deitos, Grayze MariaMalacarne, Vilmar2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1271Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.561450Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES |
title |
O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES |
spellingShingle |
O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES Palaoro Deitos, Grayze Maria Ensino de Ciências Experimentação Laboratório de Ciências Science teaching Experimentation Science Lab |
title_short |
O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES |
title_full |
O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES |
title_fullStr |
O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES |
title_full_unstemmed |
O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES |
title_sort |
O LABORATÓRIO ESCOLAR DE CIÊNCIAS E SUAS CONTROVERTIDAS CONCEPÇÕES |
author |
Palaoro Deitos, Grayze Maria |
author_facet |
Palaoro Deitos, Grayze Maria Malacarne, Vilmar |
author_role |
author |
author2 |
Malacarne, Vilmar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Palaoro Deitos, Grayze Maria Malacarne, Vilmar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Experimentação Laboratório de Ciências Science teaching Experimentation Science Lab |
topic |
Ensino de Ciências Experimentação Laboratório de Ciências Science teaching Experimentation Science Lab |
description |
This work aims to discuss the experimentation in science teaching in order to raise questions about the methods used to accomplish these practices in the Science laboratory. The research was conducted with coordinators of schools in the city of Cascavel, PR, where we sought to recognize the understanding of these professionals regarding the relationship between teaching and learning with the Science laboratory. We also conducted a search in scientific articles and books that deal with this topic to understand how researchers understand this theme. We perceive that the use of experimentation is of fundamental importance for the learning of the science content and that the role of the teacher, as a mediator of the teaching and learning process, makes the experimentation meaningful to the student. However, we have seen that some conceptual background problems have been found and need to be reviewed for the efficacy of experimental classes in science teaching. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1271 10.36524/dect.v9i01.1271 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1271 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1271/731 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028860596224 |